اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

قیمت‌شکنی فعالان غیررسمی دلار

روز گذشته نرخ دلار 10 تومان افزایش پیدا کرد که به گفته عده‌ای از فعالان، تحت تاثیر آغاز روند جدید افزایش‌های جزئی تقاضا در بازار بوده است.



گفته می‌شود در روزهای اخیر، موج جدیدی از تقاضای ارز برای مسافرت و همچنین نیازهای تجاری واردکنندگان و برخی تولیدکنندگان به بازار وارد شده است. در هفته جاری قیمت‌ها به صورت یک روز در میان با افزایش و کاهش مواجه بوده که در مقایسه با ثبات قابل توجه بازار ارز در مردادماه، از افزایش نسبی در نوسان‌های قیمتی خبر می‌دهد. همچنین در روزهای گذشته، به نظر می‌رسید که بین «فعالان‌غیررسمی» بازار یک نوع رقابت قیمتی برای جذب مشتری به وجود آمده و در برخی مناطق، دلار با اندکی تفاوت نسبت به مناطق دیگر به فروش می‌رسید.

حرکات رفت و برگشتی بازار
پس از ثبات نسبی دلار در مردادماه و کاهش تعداد و دامنه نوسات این ارز در این ماه، قیمت دلار در روزهای ابتدایی شهریور‌ماه با دامنه نوسان بیشتری همراه بوده است. قیمت دلار در هفته اخیر به صورت یک روز در میان، با افزایش و سپس کاهش‌ مواجه بوده است. دلار در روز شنبه یکم شهریورماه 5 تومان کاهش، در روز یکشنبه، دوم شهریورماه 30 تومان افزایش، در روز دوشنبه سوم شهریورماه 10 تومان کاهش و در نهایت، دیروز 10 تومان افزایش داشته است. به این ترتیب به نظر می‌رسد پس از ثبات نسبی قیمت دلار در مرداد‌ماه، شاخص بازار ارز به نوسانات و حرکات رفت و برگشتی و الاکلنگی خود که در تیرماه مشهود بود، مجددا بازگشته است. هر چند دامنه این نوسانات همچنان محدود است و محدوده قیمتی نیز، از دو سطح 3100 تومان و 3150 تومان خارج نشده است.

رقابت بین فعالان غیر‌رسمی
بر اساس مشاهدات میدانی روز گذشته قیمت دلار تا سطح 3130 تومان بالا رفت. این سطح قیمت در مقایسه با روز دوشنبه حدود 10 تومان افزایش را نشان می‌دهد. برخی از فعالان بازار، افزایش نرخ حواله دلار در دبی را عامل افزایش اخیر قیمت ارز عنوان می‌کردند. سه‌شنبه نرخ حواله در دبی به 3155 تومان رسید که 10 تومان بالاتر از روز دوشنبه بود. به طور معمول، نرخ دلار بازار آزاد 15 الی 20 تومان پایین‌تر از نرخ حواله دلار در دبی است و افزایش یا کاهش‌های صورت گرفته در نرخ حواله، به مثابه سیگنال تغییرات قیمت‌ها در بازار داخلی عمل می‌کند.
این در حالی است که نرخ فروش دلار در بین فعالان غیررسمی میدان منوچهری 3127 تومان بود که اختلافی 3 تومانی با فعالان رسمی بازار داشت. نکته جالب توجه این بود که دلار در بین فعالان غیررسمی منطقه «سبزه میدان»، 3 تومان پایین‌تر از فعالان میدان منوچهری و معادل 3124 تومان به فروش می‌رسید. به این ترتیب می‌توان گفت در روزهای اخیر بین دلالان مناطق مختلف نیز فضای بازار رقابتی‌تر از گذشته شده است. همچنین به نظر می‌رسد پس از اینکه در مردادماه تعداد نوسانات و مقدار نوسانات کاهش یافته بود، افزایش جزئی نوسانات در ماه جاری، موجب رضایت نسبی دلالان شده است. بین این دسته از فعالان در خصوص خرید و فروش دلار دو رویکرد وجود دارد. عده ای از دلالان که همچنان تصور دارند قیمت دلار در شهریورماه با افزایش مواجه خواهد شد، اقدام به خرید دلار با نرخ‌هایی بالاتر از نرخ خرید صرافی‌ها می‌کنند. با این وجود تعدادی دیگر از فعالان غیررسمی که امیدی به افزایش قیمت بیشتررا ندارند، دلار خود را به فروش می‌رسانند. این گروه اعتقاد دارند بانک مرکزی و دولت نرخ ارز بازار آزاد را تعیین و کنترل می‌کند. این در حالی است که بانک مرکزی بارها اعلام کرده است تنها سعی می‌کند نوسانات شدید بازار را کنترل کند. این عده همچنین عنوان می‌کنند که بعید است قیمت دلار در روزهای آینده نوسان چندانی داشته باشد. به گفته آنها در گذشته به دلیل نوسانات شدید قیمتی، مردم دلار می‌خریدند و امید داشتند که در آینده با افزایش قیمت سود کنند. این روزها ولی به دلیل ثبات نسبی حاکم بر بازار، مردم ترجیح می‌دهند که پول خود را در جای دیگری سرمایه‌گذاری کنند. اما گروه معتقد به افزایش قیمت، عنوان می‌کنند که گروهی از افراد که دارایی‌شان به دلار و ارز است در برابر کاهش قیمت به شدت مقاومت می‌کنند و همین عامل باعث مقاومت بازار در برابر کاهش قیمت خواهد شد.

بازگشت رونق به بازار سکه
روزگذشته هر سکه بهار آزادی طرح جدید به بهای 945 هزار تومان به فروش می‌رسید که افزایشی 5 هزار تومانی نسبت به روز پیشین (دوشنبه) داشته است. فروشندگان سکه و طلا افزایش قیمت سکه را ناشی از افزایش بهای اونس جهانی و افزایش قیمت دلار می‌دانستند. همچنین تعدادی از فروشندگان عنوان می‌کنند که تقاضا برای سکه یک گرمی و ربع سکه در بازار بیشتر از سکه امامی و نیم سکه بوده است. آنها علت این افزایش تقاضا برای ربع سکه و سکه یک گرمی را قیمت مناسب آنها به نسبت نیم سکه و ربع سکه عنوان می‌کنند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد