شکل دهی سنگ قیمتی به صورت تراش کابوشن

پس از آنکه سنگ مورد نظر خود را انتخاب کردید و آن را به قطعات کوچکتر تقسیم نموده و طرح بیضی را بر روی آن رسم نمودید،زمان تراش کابوشن سنگ قیمتی فرا می رسد. اگر با سنگی سخت، مثل یک تکه عقیق کار می کنید، با زبرترین چرخ و اگر روی سنگی کوچک یا نرم مثل اُپال یا فیروزه کار می کنید، با یکی از چرخ های نرم تر شروع نمایید.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

قبل از شروع به تراش، دستگاه خود را بروی دور بالا بگذارید و چرخ انتخابی را به طور کامل مرطوب کنید. آب دو هدف مهم را عملی می کند. اول اینکه، به عنوان یک روان کننده عمل کرده و اصطکاک و حرارت را پایین نگه می دارد و دومین فایده آب این است که تراشه را بیرون می برد که با این کار مانع گرفتگی چرخ می شوند.

هنگامیکه در حال تراش سنگ هستید، مهم است که از بخش یک چهارم پائینی چرخ استفاده نمایید. اگر روی قسمتی بالاتر از خط میانی کار کنید، سنگ از دستتان در می آید.

قسمت های اضافی کارتان را تراش دهید و آنها را خارج نمایید. برای اندازه گیری پیشرفت خود، از یک کولیس استفاده کنید. شابلون ها برای استفاده در کشیدن اشکال، فوق العاده هستند اما برای ابعاد، دقیق نمی باشند.کمی فضا برای مراحل باقی مانده خود نگه دارید. بر طبق اندازه کابوشن خود، ممکن است بخواهید به اندازه نیم میلی متر یا بیشتر فضا باقی بگذارید. این چیزی است که شما با تجربه کردن فرا می گیرید، زیرا این مقدار با توجه به سختی ماده و اندازه های گوهر، متفاوت است.

بعد از اینکه طرح را نسبتا ایجاد کردید زمان آن می رسد که اطراف سنگ بیضی را تراش دهید (همانند پوست کندن سیب) اطراف گوهر را با یک زاویه 45 درجه بصورت مورب بسایید. سپس یک دور مورب دیگر، تمام اطراف سنگ را در حدود 60 درجه بسایید و برخی از قسمت های تراش قبلی را باقی بگذارید. تراش اریب را تا زمانی که در مرکز به هم برسند، با زاویه هایی که در حال افزایش هستند، همچنان ادامه دهید.

در اولین نگاه، اگر مبتدی باشید، شاید بجز یک منطقه کوچک آنهم درست در مرکز سنگ ، به نظر برسد به طور کامل گنبدی نشده است. این به اندازه کافی خوب نیست. اگر حتی یک منطقه کوچک روی سنگتان داشته باشید که مسطح باشد و به درستی گنبدی شکل نشده باشد، سنگ قیمتی مورد نظر درست پولیش نخواهد شد. بدترین حالت ممکن وقتی است که این ناحیه قسمت بالای کار باشد، یعنی جائی که بیشتر از همه جلوی چشم است!

باید صبور باشید و کل سنگ را به طور یکسان به شکل گنبد، بتراشید. از هر دو سر و هر دو طرف به سنگ نگاه کنید. انحنای کار باید در هر جهت و در تمام بخش های رو به مرکز ، یکسان باشد. باید در هر مرحله این بررسی را انجام دهید اما به طور ویژه، این کار در اولین و زبرترین مرحله اهمیت دارد، زیرا هر گونه بی نظمی در این مرحله راحت تر از مراحل بعدی اصلاح می شود.

همانگونه که گوهر را شکل می دهید و قبل از آن که سنگ به شکل مخروطی تبدیل شود، یک بخش عمودی کوچک در دو طرف باقی بگذارید. یک تراش مورب خیلی کوچک هم روی لبه پائینی کمربند (girdle) کارتان نیاز دارید که این کار در مرحله سنباده زنی ظریف انجام می شود. این تراش مورب از ورقه شدن لبه جلوگیری کرده و در عین حال منطقه کوچکی هم برای اتصال باقی می گذارد.

کابوشن ها معمولا در یک رکابی که سنگ قیمتی را نگه می دارند، استفاده می شوند. این محل نگهداری نگین با یک نوار نازک فلزی، به قطعه اصلی متصل شده است. بنابراین به کمی فضا برای این اتصال نیاز دارید. نگین دان برای اینکه گوهر را به شکلی مطمئن نگه دارد، باید از روی انحنای سنگ به سمت داخل خم شود.

این مراحل در مورد سنگ هایی با سختی کم مانند اپال به طور ویژه ای مهم است. اگر لبه تیزی روی کمربند باقی بگذارید، سنگ ممکن است هنگام محکم شدن روی نگین دان، ورقه شود یا ترک بردارد. هر چه کناره ها تیزتر باشند، سنگ محکم تر در جای خود می ماند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها