اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

سکه در مدار نزولی باقی ماند

روز گذشته هر سکه بهار آزادی طرح جدید در بازار به بهای 946 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز دوشنبه تغییری نداشت و ثابت باقی مانده بود.


روز گذشته بین فروشندگان سکه و طلا در مورد قیمت سکه توافقی وجود نداشت و سکه با قیمت‌های مختلف در بازار به فروش می‌رسید. اما در بازار ارز فضا به این شکل نبود و روی روند قیمت‌ها توافق بود. از جمله نشانه‌هایی که می‌توان برای این توافق ذکر کرد، افزایش قیمت دلار بود. این ارز در برابر کاهش قیمت به زیر 3100 تومان مقاومت کرد تا کماکان این سطح به عنوان آستانه حمایتی بازار باقی بماند. از دیگر خبرهای مهم روز گذشته اظهارات رئیس کل بانک مرکزی راجع به سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز بود.

رئیس کل بانک مرکزی درباره سیاست تک نرخی شدن ارز گفت: «نباید شتاب زده به سمت تک‌نرخی شدن ارز رفت.» وی بار دیگر از ایجاد پیش‌نیازهای لازم قبل از اقدام نهایی راجع به یکسان سازی سخن گفت. به گفته او« مهم‌ترین ویژگی قبل از انجام سیستم تک‌نرخی ارز ایجاد آرامش و انضباط در اقتصاد کشور است.» وی یکی از پیش‌نیازهای لازم جهت یکسان‌سازی نرخ ارز را «تنظیم ارتباطات بین‌المللی و شبکه کارگزاری نظام بانکی» دانست. به اعتقاد وی این موضوع نیز بعد از حل شدن مسائل بین‌المللی و شفاف شدن روابط بین‌المللی می‌تواند حاصل شود. با توجه به گفته‌های وی، توافق هسته‌ای در آینده می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در نزدیک شدن بیشتر به سمت تک‌نرخی شدن نرخ ارز داشته باشد.


تفاوت قیمت سکه
روز گذشته هر سکه بهار آزادی طرح جدید در بازار به بهای 946 هزار تومان معامله شد که نسبت به روز دوشنبه تغییری نداشت و ثابت باقی مانده بود. اما نکته حائز اهمیت بازار سکه و طلای دیروز، نبود توافق میان فروشندگان بر سر قیمت سکه و فروش آن با قیمت‌هایی بین 945 تا 951 هزار تومان بود. گروهی از فروشندگان سکه وطلا اعتقاد دارند به دلیل فضای رقابتی بازار این تفاوت‌های قیمتی طبیعی است، اما گروهی دیگر از آنها عامل‌های دیگری را برای این تفاوت قیمتی ذکر می‌کنند. عده‌ای، تفاوت نرخ خرید سکه فروشندگان مختلف را علت اختلاف قیمت می‌دانند. یک فروشنده سکه و طلا به «دنیای اقتصاد» گفت: «من هر سکه را 955 هزار تومان خریدم و الان نمی‌توانم زیر 950 تومان بفروشم.» به گفته او تفاوت‌های قیمتی خرید، موجب تفاوت بهای فروش بین فروشندگان مختلف می‌شود. گروهی دیگر اختلاف قیمت را ناشی از تفاوت موجودی سکه بین فعالان مختلف می‌دانند. به گفته آنها فروشندگانی که سکه زیادی دارند سعی می‌کنند با توجه به رقابتی بودن بازار قیمت فروش سکه خود را کمی پایین‌تر از دیگر فروشندگان قرار دهند تا به این ترتیب جذب مشتری کنند. در حالی که فروشندگانی که سکه کمی دارند بهای خرید سکه خود را بالاتر از سایر فروشندگان اعلام می‌کنند تا کمبود موجودی سکه خود را با خرید آن پر کنند. با این وجود گروهی دیگر، خیلی ساده علت این تمایزهای قیمتی را ناشی از این می‌دانند که یک فروشنده به سود کمتر و فروشنده دیگر به سود بیشتر قانع است. با این وجود اکثر فروشندگان راجع به کاهش تقاضا برای سکه در بازار توافق دارند. یک فروشنده می‌گوید: «این روزها بازار تعطیل است و کسی سکه نمی‌خرد.» به گفته او اکثر مردم این روزها به دلیل وضع اقتصادیشان در صورت خرید هم، ترجیح می‌دهند ربع سکه خریداری کنند. فروشنده دیگری اظهار می‌کند اگر «روند بازار به همین شکل ادامه پیدا کند تا سال آینده نصف فروشندگان سکه و طلا، مغازه‌های خود را خواهند بست.»


افزایش جزئی قیمت دلار
روز گذشته دلار در بازار با قیمت 3105 تومان کار خود را آغاز کرد که نسبت به روز گذشته تغییری نداشت. در ادامه قیمت دلار با افزایش رو‌به‌رو شد و به 3110 تومان رسید که افزایشی پنج تومانی نسبت به روز دوشنبه داشته است. نکته حائز اهمیت این است که قیمت خرید دلار نسبت به روز گذشته تغییری نداشت و در نرخ 3090 تومان و 3095 تومان باقی مانده بود. هم‌چنین روز گذشته دلار در بین فعالان غیررسمی تا قیمت 3106 تومان معامله می‌شد که نسبت به فعالان رسمی اختلافی 3 تومانی داشته است. این در حالی است که روز دوشنبه دلار در بین این دسته از فعالان زیر سطح قیمتی 3100 تومان معامله می‌شد.
کسانی که در روزهای گذشته اعتقاد داشتند، حضور مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مذاکرات وی با مسوولان کشور اثر مثبتی بر بازار و موجب کاهش قیمت شده بود، می‌گویند با پایان این مذاکرات بازار به حالت عادی بازگشته است. با این حال گروه دیگری از فعالان نظرات دیگری دارند. گروهی از آنها اعتقاد دارند کسانی که در سال‌های گذشته سرمایه شان را به دلار تبدیل کرده‌اند، دربرابر کاهش قیمت دلار با مکانیسم‌های مختلف از خود مقاومت نشان می‌دهند. به گفته آنها، روز گذشته تعدادی از فعالان غیررسمی با قیمتی بالاتر از نرخ خرید صرافی‌ها اقدام به خرید دلار می‌کردند. به اعتقاد آنها، این دسته از دلالان از طرف این سرمایه‌گذاران اقدام به خرید دلار می‌کنند و مانع کاهش قیمت به زیر سطح 3100 تومان می‌شوند. روز گذشته بانک مرکزی نرخ رسمی دلار را 26 هزار و 543 ریال اعلام کرد که افزایش 22 ریالی نسبت به روز دوشنبه داشته است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد