طبقه بندی گوهرها: صحیح یا غلط!

راه های گوناگونی برای طبقه بندی گوهرها وجود داشته که در این میان، دو روش طبقه بندی از دیگر موارد کاربرد بیشتری دارد. با توجه به این نکته که در هر قانون نمونه های نقض نیز وجود خواهد داشت؛ این دو نوع دسته بندی نیز علارغم توفیقشان در روش های شناخته شده طبقه بندی، اشکالات خاص خود را نیز دارند. در این مقاله به بررسی این دو نوع روش طبقه بندی گوهرها می پردازیم.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

1) طبقه بندی بر اساس سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی

دو قرن پیش، باور عمومی اساس و معیار طبقه بندی گوهرها به دو دسته قیمتی و نیمه قیمتی بود. این شیوه طبقه بندی استثنائات بیشماری داشت. زیرا بسیاری از سنگ ها بودند، که طبق نظر عامه مردم قیمتی طلقی، ولی با این وجود، ارزش زیادی نداشتند.

برای مثال، الماس در تمامی دوران ها به عنوان سنگ قیمتی با ارزش شناخته می شود، اما در آن زمان تنها هر قیراط الماس، 100 دلار فروخته و با وجود قیمتی بودن آن، در جواهرفروشی های ارزان قیمت دیده می شد. نقطه مقابل الماس در زمان های گذشته، سنگ قیمتی گارنت بود. هر قیراط از این سنگ به قیمت هزار دلار در بازار عرضه می شد در حالیکه گارنت در باور مردم سنگی نیمه قیمتی بود. اگرچه برخی از گارنت ها هزاران بار بیش از یک الماس بی کیفیت ارزش داشتند.

پس از گذشت زمان و رشد دانش گوهرشناسی، این روش طبقه بندی براساس رأی کمیته تجاری امریکا منسوخ اعلام شد. زیرا بسیاری از گوهرها وجود داشتند که در باور مردم از ارزش بالایی برخوردار بودند ولی از نقطه نظر علمی جزو سنگ های قیمتی محسوب نمی شدند.

2) طبقه بندی بر اساس الماس ها و سنگ های رنگی

نوع دیگر طبقه بندی سنگ های قیمتی، براساس تقسیم بندی آنها به دو گروه الماس ها و سنگ های رنگی است. به دو دلیل عمده در این نوع طبقه بندی، الماس ها از دیگر سنگ های رنگی تمییز داده می شوند. اولین دلیل این می باشد که سختی الماس از دیگر سنگ های رنگی بیشتر است، که این سختی بالا نیاز به وجود لوازم تراش متفاوت و ویژه برای تراش الماس را تشدید می کند. این وسایل و تجهیزات الماس تراشی، برای دیگر سنگ های قیمتی مناسب نیست.

زیرا سختی آنها به اندازه الماس نمی باشد. بنابراین گوهرتراشان نیاز به در اختیار داشتن هر دو نوع تجهیزات تراش دارند تا بتوانند سنگ های رنگی و الماس را بتراشند. البته دراین خصوص برخی سنگ های رنگی را می توان با تجهیزات الماس، تراش داد، اما غالب سنگ های رنگی نیاز به دستگاه های تراش خاص خود به منظور پولیش و تراش دارند.

دومین وجه تمایز الماس و سنگ های رنگی، توجه به شیوه استخراج و میزان پراکندگی است. الماس یکی از نادرترین سنگ های قیمتی می باشد که منابع و ذخایر آن بسیار ناچیز است. به همین دلیل، کارخانجات استخراج الماس، تمایل دارند تا افکار عمومی را به این باور سوق دهند که منابع الماس بسیار کمیاب است.
البته خرید و فروش الماس ها انحصاری بوده و کسانیکه انحصار تجارت الماس را به عهده دارند به شدت بر بازار کنترل داشته و اجازه ورود بی رویه الماس را به بازار نمی دهند. بنابراین این گوهر گرانبها همچنان جزو سردمداران ارزش بالا در بین سنگ های قیمتی است.

البته با در نظر گرفتن این نکته که بسیاری از سنگ های رنگی از الماس کمیاب تر هستند، شاید بتوان این روش طبقه بندی سنگ های قیمتی را نیز با چالش و اشکال روبرو کرد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها