اقتصاد سنگ های رنگی در چین

بر خلاف طلا و الماس که در مراکز بورس خود و با سیاست های مالیاتی خاص معامله می شوند، سنگهای رنگی و جواهراتی که سنگ رنگی دارند مشمول مالیاتی برابر با سایر کالاهای لوکس می شوند.

 آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

از آنجائی که چین فاقد منابع غنی سنگ های رنگی می باشد، این بازار عمدتأ به کالاهای وارداتی متکی است. تعرفه، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر مصرف توسط دولت مرکزی جمع آوری شده، در حالی که دولت محلی مالیات کسب و کار را جمع آوری می کند.

تعرفه های گمرکی سنگ های رنگی وارداتی 8% است و خرده فروشان یا عمده فروشان10% بیشتر بابت مالیات "کسب و کار" نیز پرداخت می کنند. مالیات بر ارزش افزوده سنگ رنگی که روی جواهرات بکار رفته به صورت غیر معمولی بالاست: 17.5% ، در حالی که مالیات بر مصرف 5% است.

در مجموع، یک خرده فروش و یا عمده فروش جواهرات حدود 40٪ بابت سنگ های رنگی پرداخت می کند که این موضوع باعث می شود قیمت های این محصولات به طور قابل توجهی بالا برود. برای مثال، یک دستبند کارتیه LOVE که سال 2013 در هنگ کنگ به مبلغ 34 هزار و 855 یوان (6 هزار دلار) به فروش رسید در نزدیکی شنژن 47 هزار و 300 یوآن (8 هزار دلار آمریکا) قیمت داشت.

این تفاوت حدود 35.7% حداقل تا حدی به دلیل نرخ مالیات بالای چین بر جواهرات سنگ رنگی است (مرکز اطلاعات بازرگانی فونگ، 2013).
مالیات هایی که توسط دولت مرکزی جمع آوری می شوند مربوط به صنایع مختلف است؛ در نتیجه، انجام تغییرات در آنها زمان بر می باشد.

هنوز هم یکسری سیاست های ویژه وجود دارد که می تواند به کاهش نرخ های مالیات کمک کند. به عنوان مثال، شکل گیری بورس الماس این امکان را بوجود آورد تا تمام الماس ها تحت نرخ های مالیاتی خاص معامله شوند، که به طور موثری مالیات های جمع آوری شده توسط دولت مرکزی را کاهش داد. یک سازمان مشابه شاید بتواند به صنعت سنگ های رنگی کمک کند.

علاوه بر این، سیاست های صادرات و واردات متقابل بین چین و سایر کشورها به کاهش تعرفه کمک می نماید، همانطور که شکل گیری برخی از مناطق آزاد تجاری ویژه در چین این کار را انجام می دهد.

مالیات بر ارزش افزوده، سخت ترین قسمت برای اعمال تغییرات است. چرا که دولت مرکزی چین به شدت به این مالیات متکی می باشد. تغییر این نوع مالیات فقط برای یک صنعت، حتی سخت تر هم هست (Qiu، 2013). به نظر می رسد که مالیات محلی نسبت به آنچه که توسط دولت مرکزی جمع آوری می شود، انعطاف پذیری بیشتری دارد چون آنها تا حد زیادی به نگرش دولت محلی به توسعه صنعت جواهر وابسته هستند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها