تاريخچه و مراحل برش برليان گرد در سنگ الماس

http://www.gigparsian.com

برش های اولیه الماس
1) Point Cut : اولین برش Point Cut نام داشت . در این برش سطوح الماس که به صورت Rough (کریستال خام و برش نخورده) بود را با روغن زیتون و پودر الماس صیقل می دادند.
2) :Table Cut بوسیله سایش ، توانستند یک Table در سنگ Rough ایجاد کنند و همچنین در این برش Culet که صفحه ای کوچک زیرین می باشد و از شکستگی سنگ جلوگیری می کند، هم ایجاد شد.
3) Single Cut: این برش که به Eight cut هم معروف است که دارای یک Table و هشت صفحه تاج و هشت صفحه پاویلیون و گاهی هم دارای کیولت است. این نوع برش پایه اصلی برش برلیان بوده که حدوداً از اوایل 1900 رایج شد.
4) Rose cut : شبیه به غنچه گل رز بوده و متشکل از یک پشت صاف و قسمت بالایی گنبدی شکل که دارای صفحات مثلثی شکل می باشد.این برش در بازار ایران به نام فلامک معروف می باشد و معمولاً این نوع برش برای راف هایی که دارای عمق کمی هستند مناسب است.
5) Old Mine Cut: در قرن 19 رواج پیدا کرد. این نوع برش دارای 57 تا 58 صفحه و دارای شکل هندسی (Girdle) مربع شکل و با خیمه و تاجی بلندتر از حد معمول بوده است.
6) Old European Cut: همانند برش برلیان دارای شکل هندسی دایره ای و اما همانند Oldmine Cut دارای تاج و خیمه بلندی می باشد.
7)Modern Brilliant Cut :
در سال 1919 این نوع تراش بوسیله یک ریاضی دان بلژیکی به نام Marcel Tolkowsky ابداع شد. هدف او از این برش ایجاد حداکثر براقی (Brilliancy) و Dispersion در سنگ الماس بود. این نوع برش دارای 57 تا 58 صفحه و زوایا و اندازه های استاندارد می باشد.
مراحل برش برلیان گرد در سنگ الماس
مرحله اول: برنامه ریزی (Planning)
مرحله برنامه ریزی برای برش دادن به طریق Cleave یا Sawing در سنگ میباشد. در این مرحله شخص Planner جهت برش سنگ را تعیین می کند.
مرحله دوم: اره کردن (SAWING ) کلیو کردن (CLEAVING ) و لیرز (Lasering)
برای Cleave یا تورق در الماس باید در جهت های موازی با صفحات اکتاهدران که فاصله اتم ها بیشتر است، انجام شود. در صورتیکه برای اره کردن باید موازی با صفحات کیوبیک انجام شود.برای لیرز کردن به جهت بستگی نداشته و در تمام جهات می توان کریستال را برش داد. تورق در الماس وقتی انجام می گیرد که یا کریستال شکل منظمی نداشته باشد و یا عیوب داخلی اجازه اره کردن را ندهد. این مرحله از برش بسیار حساس و دقیق است و احتیاج به مطالعه دقیق کریستال دارد، زیرا اگر ضربه در جهت صحیح وارد نشود کریستال الماس خرد خواهد شد. . به طور کلی اگر امکان اره کردن وجود داشته باشد از تورق استفاده نمی شود.
مرحله سوم: ایجاد کمربند BRUTING))
در این مرحله کمربند سنگ در اثر تماس با یک الماس در حال چرخش شکل داده می شود و می تواند به دلیل سختی بالای الماس ترک های ریزی (Bearding) بالای Girdle الماس به وجود آید.
مرحله چهارم: ایجاد صفحات اولیه BLOCKING) )
در این مرحله صفحات Table و 8 عدد از Bezel Facets و 8 عدد از Main Facet ها و نوک خیمه (Culet) شکل داده شده و صیقل می خورند که در این مرحله Single Cut به وجود می آید.
مرحله پنجم:ایجاد صفحات ثانویه و صیقل دادن صفحات(BRILLIANTEERING & POLISHING)

جهت دریافت فایل PDF با توضیجات کامل و عکس لینک زیر را کلیک کنید
http://www.tala.ir/files/upload/berelyan.zip

جناب آقای مهندس فرهاد زندی
مجتمع آموزشی گوهرپارسیان http://www.gigparsian.com

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها