اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

سرمای دلار در گرم‌ترین روز تابستان

در روزی که هواشناسی آن را «گرم‌ترین روز هوای تهران در سال‌جاری» معرفی کرده، بازار ارز یکی از سردترین روزهای خود را تجربه کرد.



ساعت 10، قیمت 3140 تومان: در شروع کار بازار، قیمت دلار بر تابلوی اکثر صرافی‌ها 3140 تومان ثبت شد که نسبت به روز شنبه کاهشی 5 تومانی داشت. در روزهای پس از تمدید مذاکرات، قیمت دلار تنها 5 تومان نسبت به آخرین روز قبل از اعلام نتایج مذاکرات افزایش داشته است. یک فعال بازار عنوان کرد با توجه به تعطیلی‌های هفته اخیر، انتظار افزایش قیمت بیشتری را برای دلار داشته است؛ ولی قیمت دلار چندان نوسانی نکرد و تقریبا فضای عادی همیشگی بازار را داشت که قیمت دچار نوسانات جزئی می‌شود. یکی از فعالان غیررسمی حاضر در بازار با اصرار از خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌خواهد که به نقل از او بنویسد: «بازار دلار در گرم‌ترین روز تابستان، سردترین حال و هوا را داشته است.»

ساعت 11، قیمت 3140 تومان: قیمت دلار همچنان بر تابلوی اکثر صرافی‌ها 3140 تومان است. هرچند برخی صرافی‌های دارای سیستم الکترونیکی قیمت‌های با یکان غیرمضرب 5 تومان را بر تابلوی خود قرار می‌دهند، اما قیمت فروش دلار همچنان بین فعالان غیر‌رسمی همان 3140 تومان است. یکی از دلال‌ها در بازار به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «به خاطر اینکه تعدادی از فعالان، دلار را قبل از پایان مذاکرات به امید افزایش قیمت در آینده با نرخ بالا خریداری کرده‌اند، اکنون با توجه به عدم تحقق پیش‌بینی‌هایشان و برآورد اخیری که درخصوص کاهش قیمت دلار در بین برخی از آنها شکل گرفته، اقدام به فروش بخشی از ارزهای خود با نرخی پایین‌تر از سایرین می‌کنند.» به نظر می‌رسد در بازار کم تقاضای این روزها، اقدامات این چنینی این دسته از فعالان، فضای خرید و فروش را برای افراد دیگری مثل او سخت‌تر کرده است.

ساعت 12، قیمت 3140 تومان: قیمت دلار با افزایشی 5 تومانی بر تابلوی بیشتر صرافی‌ها 3145 تومان ثبت می‌شود؛ اما قیمت بین فعالان غیر‌رسمی نوسان چندانی نمی‌کند. یکی از فعالان غیررسمی در این ساعت به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» گفت: «در روز پنج‌شنبه قبل از پایان مذاکرات مقدار زیادی دلار با قیمت 3140 تومان خریداری کرده بودم؛ چون احتمال نمی‌دادم مذاکرات به نتیجه‌ای برسد.» او توضیح داد که با این پیش‌بینی، تصور می‌کرد بتواند دلار خود را با نرخ بالاتری در روزهای بعد به فروش برساند؛ ولی نه تنها قیمت دلار افزایش چندانی پیدا نکرد، بلکه به دلیل نبود خریدار، مجبور شده است قسمتی از دلار خود را تقریبا با همان قیمت به چند مشتری بفروشد. فعال دیگری از بازار ارز این روزها چنان ناراضی بود که در جواب خبرنگار «دنیای اقتصاد» درباره اوضاع بازار گفت: بازار ارز در این روزها اصلا برایش سودی نداشته است. وی عنوان کرد به زبان‌های انگلیسی و آلمانی مسلط است؛ اما از بدشانسی روزگار درگیر خرید و فروش ارز شده است. وی از شدت نارضایتی درباره شرایط معاملات در این روزها توضیح داد که درصورت وجود داشتن هر متنی به زبان‌های خارجی، حاضر به ترجمه آن است و در پی یافتن شغلی دیگر.

ساعت 14، قیمت 3140 تومان: بازار به پایان روز کاری خود نزدیک می‌شود. در این روزهای گرم تابستان هیچ کدام از فعالان انتظار ندارند مشتری خاصی بعد از این ساعت برای خرید مراجعه کند؛ بنابراین دلار در نرخ 3140 تومان ثابت می‌ماند و به کار خود در روز یکشنبه پایان می‌دهد. در این ساعت یک فعال غیررسمی دیگر عنوان می‌کند: «قبلا اگر دست خالی به بازار می‌آمدم، با حداقل 30 یا 40 هزار تومان برای یک روز به خانه برمی‌گشتم؛ ولی این روزها تعدادی از فعالان گاهی با 30 تا 40 میلیون تومان هم در روز به بازار می‌آیند و در انتهای روز نه تنها سودی نکرده‌اند، بلکه ضرر هم داده‌اند.» او می‌گوید: این روزها اگر مقداری دلار بخرد، در صورت پیدا کردن مشتری مجبور می‌شود با اختلاف بسیار جزئی با نرخ خریدش، آن را به فروش برساند.

فعال غیر‌رسمی دیگری درباره بازار این روزها گفت: «فضای رکود و سکون بر بازار حکمفرما است، نه کسی به برای خرید مراجعه می‌کند و نه کسی برای فروش.» وقتی از او پرسیده شد «چرا با وجود این اوضاع هنوز به بازار می‌آید»، گفت: «بازار می‌آیم تا خانه نمانم و سبزی پاک کنم.»

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد