اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

زیان مالی کسانی که در بازار سکه سرمایه گذاری کردند

قیمت سکه 30 درصد و دلار 20 درصد در قیاس با دو سال گذشته کاهش داشته است.



بررسی ها نشان می دهد طی یکسال گذشته روند حرکتی قیمت دلار و سکه نزولی بوده است. قیمت ها در قیاس با سال گذشته هم کاهش قابل توجهی را تجربه کرده اند به طوری که سکه و دلار از لیست بازارهای مالی سرمایه گذاری خارج شده اند.

حتی تحولاتی مانند ماجرای مذاکرات هسته ای ایران نیز به تازگی اثرگذاری خود در بازار ارز را از دست داده است. بررسی های آماری نشان می دهد تعداد بازارهای سرمایه گذاری برای شهروندان با سرمایه های اندک به شدت کاهش یافته است.

در حال حاضر روند تمامی بازارهای مالی کشور منفی است. بورس با وجود رشد شاخص که طی چند روز داشت ولی همچنان بازدهی منفی دارد. از سوی دیگر بازارهای دلار وارز هم سوددهی لازم را ندارد. با توجه به قیمت ها در بازار مسکن نیز امکان حضور در این بازار برای سرمایه گذاری وجود ندارد چراکه روند قیمت گذاری ها در بازار مسکن نزولی است. از سوی دیگر نقدینگی مورد نیاز برای حضور در بازار مسکن از دسترس سرمایه گذاران خرد خارج شده است.

بورس هفته گذشته بازدهی 1.5 درصدی را به نام خود ثبت کرد ولی این عدد هم به اندازه ای نبود که بتوان آن را مبنای سرمایه گذاری های جدید دانست.

در همین حال میزان بازدهی در بازار دلار به عدد صفر رسید. این وضعیت هرچند برای سرمایه گذاران مطلوب نبود ولی حداقل طیف فعالان اقتصادی را به شدت خوشحال کرد چراکه آنها به ایجاد ثبات در این بازار امیدوار شده اند. یکی از اصلی ترین خواسته های تولیدکنندگان از دولت، ایجاد ثبات در بازار دلار بوده است.

قیمت دلار انتهای هفته گذشته 3 هزار و 140 تومان بود. در طول هفته نوسانات جزئی در نرخ انواع ارز رخ داد که فعالان بازار آن را ناشی از عرضه و تقاضای روزانه بازار می دانند. در این هفته دلار به 3 هزار و 115 تومان هم رسید اما در نهایت در همان قیمت 3 هزار و 140 تومان به کار خود پایان داد تا بازدهی صفر درصدی را برای سرمایه گذران این بازار رقم زده باشد هرچند که عدم سوددهی در سرمایه گذاری حداقل زیانی معادل نرخ سود بانکی آن برای سرمایه گذار رقم زده است.

بر این اساس کسانی که بخشی از دارایی خود را با دلار نگهداری می کنند، در این هفته نه زیان دیدند و نه به ارزش دارایی شان افزوده شد.

وضعیت در بازار سکه هم چندان متفاوت نبود. سکه تمام بهار آزادی در انتهای دو هفته گذشته قیمتی در حدود 956 هزار تومان داشت اما آخرین روز هفته بهای 951 هزار تومانی برای این نوع سکه رقم خورد. در طول این هفته بهای طلا در بازارهای جهانی از یک هزار و 311 دلار ابتدا به یک هزار و 314 دلار افزایش یافت و در نهایت روز گذشته به یک هزار و 297 دلار رسید تا دقیقا به نرخ مدت مشابه هفته گذشته بازگشته باشد.

کاهش 5 هزار تومانی قیمت سکه در طول این هفته موجب زیان دارندگان سکه و سرمایه گذاران در این بازار شد.

دارندگان سکه در این هفته حدود نیم درصد از ارزش دارایی خود به دلیل کاهش قیمت سکه از دست دادند تا به مانند هفته ماقبل زیان کرده باشند. در طول دو هفته گذشته حدود 1.5 درصد از ارزش سکه کاسته شده است.

در صورتی که معادلات سیاسی ایران بخصوص در حوزه بین الملل به همین شکل پیش برود، امکان رشد قیمت چندانی برای دلار و سکه وجود ندارد. همچنین از بازارهای جهانی نیز خبر می رسد که بیشترین پیش بینی ها حول کاهش قیمت دلار می چرخد. براین اساس در هفته جاری پیش بینی می شود تنها به دلیل فرارسیدن عید سعید فطر، قدری برتقاضای خرید سکه در بازار افزوده شود ولی این افزایش تقاضا نمی تواند منجر به رشد قابل توجه قیمت ها شود. به افرادی که قصد سرمایه گذاری در بازار سکه را دارند توصیه می شود، حداقل در دوره ای که میزان خرید سکه افزایش می یابد، اقدام به خرید نکنند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد