اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

اونس طلا تحت‌فشار سودگیری

بهای طلا روز سه‌شنبه را با کاهش تا سطح 1307 دلار به پایان رساند تا تشدید فشار بر فلز زرد نمایان‌تر شود.


«سودگیری» معامله‌گران و خریدهای وابسته به نمودارهای فنی کوتاه‌مدت دلیل اصلی این افت اعلام شده است. همچنین سه‌شنبه شاخص دلار ایالات‌متحده تقویت شد و به بالاترین میزان در پنج هفته گذشته رسید تا طلا بیشتر تحت‌فشار قرار گیرد. سودگیری رفتاری است که در روزهای خیز سریع قیمت‌ها نمایان می‌شود و عبارت است از فروش کالا در زمان افزایش سریع قیمت‌ها که معمولا باعث افت موقت قیمت‌ها می‌شود. ارزش دلار نیز همیشه با ارزش طلا نسبت معکوس دارد. البته کاهش «ریسک گریزی» نیز در روز سه‌شنبه مشهود بود که این عامل نیز بر قیمت طلا اثر کاهشی داشت. ریسک‌گریزی هنگامی رخ می‌دهد که یک سرمایه‌گذار دو سرمایه‌گذاری مختلف انجام داده که انتظار بازدهی‌شان یکسان است، اما میزان ریسک متفاوتی دارند. سرمایه‌گذار در این حالت سرمایه‌گذاری با خطر کمتر را انتخاب می‌کند و این رفتار در بازارهای مالی ریسک‌گریزی نام دارد. به این ترتیب طلا سه‌شنبه با کاهش ریسک‌گریزی مواجه بود؛ چراکه بازارهای سهام آمریکا و چندین بازار عمده دیگر سه‌شنبه با رشد روبه‌رو شدند. به این ترتیب طلا در حال حاضر تحت‌فشار سودگیری، کاهش ریسک‌گریزی و تقویت دلار است.

اما مسائل ژئوپلیتیک نیز همچنان در کانون توجه بازار مانده‌اند تا طلا با وجود افت سطوح قیمتی، بالای مرز روانی نوسان داشته باشد. حملات گسترده به غزه و پرتنش ماندن مرزهای شرقی اوکراین مسائل مهمی برای بازارهای مالی هستند. طلا، اوراق بهادار ایالات‌متحده و دلار آمریکا دارایی‌هایی هستند که سرمایه امن در نظر گرفته شده و با افزایش تنش‌ها در جهان با حمایت روبه‌رو شده‌اند. جیم وایکوف، گزارشگر اصلی بازار فلزات گرانبها در پایگاه اینترنتی کیتکو می‌گوید که به گمان او وضعیت بازارهای مالی تا چندی همین افت و خیز با کاهش و افزایش اخبار بحرانی خواهد بود. توجه به مسائل سیاسی در روز سه‌شنبه در حالی اتفاق افتاد که در این روز اخبار اقتصادی هم کم نبود.

داده‌های منتشرشده در روز سه‌شنبه شامل گزارش هفتگی میزان خرده‌فروشی جانسون ردبوک و گلدمن ساکس، شاخص بهای مصرف‌کننده آمریکا، میزان پس‌اندازهای واقعی در ایالات‌متحده، شاخص ماهانه بهای خانه در آمریکا، میزان فروش خانه‌های دست دوم در آمریکا و گزارش تجارت ریچموند بود. مهم‌ترین داده سه‌شنبه و درواقع مهم‌ترین داده اقتصادی هفته، شاخص بهای مصرف‌کننده آمریکا بود که نشان می‌داد این شاخص در ماه ژوئن 3/0 درصد بوده است. با این وجود این آمار منطبق بر انتظارها بود و نتوانست بازار طلا را تکان دهد. در حالی که دوشنبه بازار روی قیمت 1312 دلار برای هر اونس بسته شده بود، روز سه‌شنبه نیز قیمت 1307 دلار ثبت شد که دلایل آن را پیش‌تر ذکر کردیم. چهارشنبه تا لحظه تنظیم این خبر، اونس طلا به قیمت 1306 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید احتمالا قیمت‌های متفاوتی ثبت شده است.چهارشنبه در بازارهای جهانی ارز، مهم‌ترین خبر افت قابل توجه یورو بود. نگرانی از تاثیر تحریم احتمالی روسیه بر رشد شکننده منطقه یورو و در نتیجه ارز واحد اروپایی باعث شد که یورو مقابل دلار به پایین‌ترین ارزش در هشت ماه گذشته برسد. یورو در برابر پوند استرلینگ نیز سقوط کرد. استرلینگ خود در آستانه انتشار جزئیات نشست‌های بانک مرکزی انگلستان با رشد روبه‌رو شده بود. دلار استرالیا هم حدود نیم درصد مقابل دلار آمریکا رشد کرد. این ارز جهانی تحت‌تاثیر داده‌های خوب از اقتصاد این کشور است، اما در کنار افت یورو، خبر مهم دیگر چنانکه اشاره شد، تداوم تقویت دلار است. شاخص دلار که نرخ برابری این ارز را با 6‌ارز عمده جهان مقایسه می‌کند روز چهارشنبه و یک روز پس از انتشار شاخص بهای مصرف‌کننده ایالات‌متحده همچنان به رشد خود ادامه داد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد