اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

ظریف:‌ دور بعدی مذاکرات اوایل سپتامبر/پیشنهاداتی که به کری داده شد

وزیر امور خارجه ایران گفت‌: امروز هیچ کس درباره اصل غنی سازی صحبت نمی‌کند، به غیر از نتانیاهو و جنگ طلبانی که دور آن را گرفته‌اند و دیگر کسی در دنیا راجع به توقف غنی سازی صحبت نمی‌کند، فقط راجع به اندازه غنی سازی سخن می‌گویند.


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه خبر با مردم مظلوم غزه ابراز همدردی کرد.

وی در خصوص برنامه هسته‌ای کشور گفت:‌بحث هسته‌ای باید در چارچوب جامع دیده شود. در چند سال گذشته بدخواهان جمهوری اسلامی و آنهایی که می‌خواستند ایران را نه تنها از دستیابی به فناوری مهم محروم کنند بلکه می‌خواستند با استفاده از فضاسازی تصنعی در سطح بین‌المللی، ایران را تهدید نشان داده و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را به عنوان تهدید بین‌المللی مطرح کنند.

ظریف اضافه کرد: طراحی که دولت جدید با استفاده از پشتوانه عظیم مردم در انتخابات، صورت داد نشان داد برنامه ریزی آنها که با ایجاد فشار علیه ایران بتوانند مردم را از دولت جدا کنند حضور گسترده مردم در انتخابات سال گذشته نشان داد که آن سیاست به جایی نرسیده و آن فرصت ویژه‌ا‌ی بود. همانطور که مقام معظم رهبری گفتند مردم حماسه سیاسی را رقم زدند و زمینه را برای حضور فعال ایران در عرصه بین‌الملل فراهم کرد و کشور تصمیم گرفت از این فرصت برای تغییر فضا استفاده کند.

ظریف در خصوص تحولات یک ساله در زمینه برنامه هسته‌ای ایران عنوان کرد:‌ سال گذشته برنامه هسته‌ای را به عنوان یک تهدید می‌دیدند و به عنوان تهدید معرفی می‌کردند و فضاسازی عجیب و سرمایه گذاری زیادی کرده بودند و ایران را به عنوان یک خطر مطرح می‌کردند و در کنار آن می‌گفتند ایران نه می‌تواند برنامه غنی سازی داشته باشد راکتور اراک از بین برود که همه این حرف‌ها از نظر مردم ما بی ارزش بود. تحریم‌های شدید بین‌المللی علیه ایران رو به افزایش بود و ماهی نبود که تحریم جدید علیه کنگره آمریکا، اتحادیه اروپا و سایر نهادها علیه ایران وضع نشود و با تلاش و تدبیری که صورت گرفت این روند با توافق ژنو و شروع مذاکراتی که از بدو مسئولیت دولت جدید انجام شد، تمام آن روند متوقف شد.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته هیچ تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نشده و حضور گسترده فعالان اقتصادی در ایران نشانگر شکل گرفتن فضای جدیدی در کشور است و علاوه بر آن فضای روانی علیه ایران ایجاد کرده بودند که گویا کار کردن با ایران باید هزینه داشته باشد و این فضا به یک باره فرو ریخت و حضور این تعدا بنگاه‌های اقتصادی در ایران پس از توافق ژنو نشانگر شکستن فضای قبلی است.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ادامه داد: در کنار آن این توفیق ایجاد شده که آن فضا که برنامه هسته‌ای ایران را به عنوان برنامه غیر قابل قبول مطرح می‌کردند کنار برود و ادعاهایی که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران داشتند کنار برود.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد:‌دیگر امروز هیچ کس درباره اصل غنی سازی صحبت نمی‌کند به غیر از نتانیاهو و جنگ طلبانی که دور آن را گرفته‌اند که در واقع به دنبال درگیری هستند. دنیا فهمیده که نتانیاهو بحث هسته‌ای را به عنوان یک بهانه برای ایجاد تنش پیگیری می‌کرده ولی نه به عنوان یک نگرانی؛ دیگر کسی در دنیا راجع به توقف غنی سازی صحبت نمی‌کند، راجع به اندازه غنی سازی صحبت می‌کنند که صحبت‌های آنها قابل قبول نیست. دیگر کسی نمی‌گوید ایران باید غنی سازی را تعلیق کند، بلکه می‌گویند این تعداد سانتریفیوژ باشد و این تعداد «سو» به کار گیرد. یا درباره راکتور آب سنگین اراک، در مورد یک نوع تغییر در شکل و شمایل این راکتور است نه درباره بسته شدن اراک. - من راجع به حرف‌هایی که طرف مقابل می‌زند صحبت می‌کنم.-

وزیر خارجه ادامه داد:‌از طرف دیگر ادعاها و خواسته‌های ما براساس منافع و مصالح مردم درباره رفع و لغو تحریم‌هاست. دیگر ما در این باره بحث نمی‌کنیم که تحریم جدیدی روی کار نیاید، بلکه بحث درباره از بین بردن تحریم‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که بحث تمدید مذاکرات بود تمام روزنامه‌های تندرو غربی می‌گفتند ما نباید در این شرایط مذاکرات را کنار بگذاریم.

وی گفت: ایران هیچگاه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و همواره چیزی فراتر از حقوقش را نمی‌خواسته و شرابطی ایجاد شده که امکان شنیدن توسط جامعه بین‌المللی را پیدا کرده است.

ظریف اضافه کرد:‌ فضاسازی ترس علیه ایران فروریخته، دیوار و ساختمان تحریم‌ها شکست خورده و برنامه هسته‌ای ایران براساس واقعیات آن بهتر معرفی شده و مذاکرات با همه دشواری به سمت جلو می‌رود.

* غنی سازی ایران پذیرفته شده

وی درباره اختلافات کنونی در مذاکرات با 1+5، تصریح کرد: اختلاف بر سر اصل موضوع نیست و غنی سازی ایران پذیرفته شده است و ما از ابتدا گفتیم که ما حق ما برای غنی سازی نیازی به شناسایی ندارد. حق ما برای غنی سازی براساس معاهده ان پی تی شناخته شده است و کنفرانس‌های بازنگری معاهده که تنها مسئول تفسیر این معاهده هستند که هر پنج سال یکبار تشکیل می‌شود یک بار در 1990 و 2010 اعلام کرده که انتخاب کشورها در زمینه چرخه سوخت باید محترم شمرده شود. این بدان معناست که این حق در قالب ان پی تی پذیرفته که کشورها حق انتخاب دارند. غنی سازی در ایران انجام خواهد شد و در مقابل آن فشارها و تحریم‌های غیرقانونی که علیه ایران اعمال می‌شده براساس تفاهم ژنو، زمانی که به توافق برسیم همه آنها باید لغو شود. لذا ترکیب انجام غنی سازی و لغو تحریم‌ها، نشانگر اعمال حق ما بدون مزاحمت توسط کسانی که تاکنون مزاحمت ایجاد می‌کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: دیگر راجع به اصل غنی سازی بحثی نیست ولی راجع به تعداد بحث است. توافق ژنو دست ما را در این زمینه باز گذاشته است. این توافق می‌گوید باید معلوم شود برنامه ایران صلح‌آمیز است نه اینکه تعداد مشخص شود. تعدادی که برخی کشورها مشخص می‌کنند ورود به یک بحث بی مبناست.

ظریف تعداد سانتریفیوژها را ربطی به صلح ‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ندانست و فرمایشات مقام معظم رهبری درباره ظرفیت غنی سازی را اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران عنوان کرد و افزود: این تعداد نباید برای کسی نگرانی ایجاد کند چون اگر به کل برنامه هسته‌ای ایران نگاه کنید از تولید اورانیوم به شکل هگزافلوراید در اصفهان تا تعداد سانتریفیوژها برای نطنز (190 هزار سو) تا ظرفیت سازوکاری که اورانیوم غنی شده را تبدیل به اکسید و سوخت کند، همه متوجه یک هدف است و آن تولید سوخت برای یکسال نیروگاه بوشهر است.

به گفته وی صنعتی بودن برنامه غنی سازی ایران نشانگر صلح‌آمیز بودن است.

وزیر امور خارجه در خصوص اینکه آنها چه تعداد سانتریفیوژ را مطرح می‌کنند، تصریح کرد: آنها عددهای مختلفی را مطرح کردند یک زمان 500 یا 1500 و یا 4 هزار ولی آنچه مهم است توجه به این نکته و منطق است که ما این منطق را هم در فضای افکار عمومی و هم فضای مذاکره دنبال می‌کنیم که بحث راجع به تعداد بحث بی موردی است.ما همان قدر که آنها ادعا می‌کنند معتقد به عدم اشاعه هستند، ما نه به لحاظ اینکه عضو ان پی تی هستیم و نه براساس فتوای مقام معظم رهبری که تولید سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای را خلاف شرع می‌دانیم، دنبال سلاح نیستیم.

*آماده‌ایم در یک بازه زمانی با انجام اقدامات اطمینان ساز اطمینان را ایجاد کنیم که دنبال ساخت سلاح نیستیم

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما آمادگی این را داریم که در بازه زمانی با انجام اقدامات اطمینان ساز مثلا تبدیل اورانیوم به اکسید یا از اینگونه اقداماتی که این اطمینان را ایجاد کند که ایران دنبال ساخت سلاح نیست چون اکسید را نمی‌شود دوباره غنی سازی کرد و اکسید را باید به سمت سوخت برد. الان ما وارد این مرحله شدیم که درباره این موضوعات صحبت می‌کنیم. برخی کشورهای غربی تلاش می‌کردند با استفاده از عامل زمان کار را به روزهای آخر بکشانند ولی ما نشان دادیم که اهل بازی مذاکراتی نیستیم. از روز اول حرف منطقی می‌زنیم و تا روز آخر روی حرف منطقی خود می‌ایستیم چون از حقوق خودمان بیشتر نمی‌خواهیم و از حقوقمان کوتاه نمی‌آییم و این باعث شده حرف جدی ایجاد شده که چگونه می‌شود اطمینان حاصل کرد با استفاده از عامل زمان و اقداماتی که از لحاظ فنی و مهندسی و علمی می‌تواند تصمین ایجاد کند که برنامه ایران صرفا صلح‌آمیز خواهد بود که منفعت ما هم همین است که این را نشان دهیم. مصلحت ایران هم هست به عنوان کشوری که همواره منادی استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای است که نشان دهد این فناوری چه میزان استفاده صلح‌آمیز دارد. این بحث‌ها این امکان را به ما داده که بحث منطقی مطرح کنیم.

*قرار نیست نگرانی گروهی درباره اسم راکتور اراک را رفع کنیم

ظریف درباره راکتور اراک گفت: قرار نیست نگرانی یک گروه را راجع به اینکه اسم این راکتور چیست مطرح کنیم، بلکه قرار است نگرانی را رفع کنیم که این راکتور صرفا برای اهداف توسعه‌ای و تحقیقاتی که در نظر گرفتیم استفاده می‌شود. بحث‌های بسیار جدی و خوبی در این زمینه‌ها شده است.

وزیر امور خارجه ادامه داد: زمینه برای گفت‌وگو فراهم شده است. در گفت‌وگوها احساس کردیم طرف مقابل بخصوص بعد از حضور وزرا در نشست اخیر وین،‌طرف مقابل وارد گفت‌وگو شده است. درست است مواضع اختلاف اساسی دارند. ما احساس می‌کنیم طرف مقابل در برابر فشارهای داخلی مشکلاتی دارد برای پذیرش حرف‌هایی که خیلی منطقی است.برخی روش‌هایی که مطرح می‌شود هم توسط ما پیشنهاد شده، هم توسط دانشمندانی که هیچ وابستگی به ما و طرف مقابل ندارند و ممکن است برخی از آنها غربی و آمریکایی هم باشند.

مذاکره کننده ارشد ایرانی همچنین گفت: توافق دو طرف دارد. احساس می‌کنم در ایران ما با هدف رسیدن به توافق به بازی رفتیم اما کار طرف مقابل اگر بخواهیم انصاف را رعایت کنیم یک مقدار سخت‌تر است چون شش کشور هستند. وقت زیادی می‌گیرند که در داخل خودشان موضع را هماهنگ کنند و بعد این می‌شود موضع نه راه‌حل. ما در جلسه آخر به آنها گفتیم موضع را از طریق ایمیل می‌شود ارسال کرد. موضع‌گیری کار سختی نیست اگر می‌خواهید به تفاهم برسیم باید بحث کنیم. اگر در اظهارنظرهای طرف مقابل دیده باشید و ضمن اینکه فاصله‌ها کماکان زیاد است اما بحث‌ها محتوایی دارد که می‌تواند نگرانی‌ها را رفع کند من فکر می‌کنم نگرانی‌ها با نزدیک کردن تعداد رفع نمی‌شود و همه طرف‌های ما باید به این نتیجه برسند که تعداد موضوعیت ندارد. اتفاقا برنامه غنی سازی صنعتی در ایران مهم‌ترین عامل و مولفه اثبات صلح آمیز بودن است و این بحث از یک بحث صرفا نظری وارد یک بحث عملیاتی شده است و به پیش می‌رود.

ظریف درباره اینکه تا الان توافق صورت نگرفت، عنوان کرد:‌شاید برخی فکر می‌کردند با قرار دادن ایران در یک محصور زمانی این امکان وجود دارد که به لطف خدا و با روشی که کار پیگیری شد عامل زمان به عنوان عاملی که توسط طرفین برای رسیدن به توافق استفاده شود نه به عنوان یک عامل فشار توسط یک طرف علیه طرف دیگر از این عامل عبور کردیم و توافق ژنو تا آذر 93 تمدید شد.

وی ادامه داد: عامل زمان در جای خوبی متوقف شد. جایی که بحث‌ها وارد مرحله جدی‌تری شده بود. بعد از پنج ماه و نیم مذاکره طرف مقابل ما در مرحله اعلام موضع بود اما در حال حاضر وارد بحث شدیم و باید به سمت رسیدن به راه‌حل پیش برویم، اگر با این هدف جلو برویم که به راه‌حل دست یابیم به توافق دست می‌یابیم.

*چه دادیم چه گرفتیم

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره این دوره چهار ماهه و اینکه چه چیزی دادیم و گرفتیم، گفت:‌براساس توافق ژنو می‌‌‌توانستیم شش ماه را تمدید کنیم. براساس تمدید مذاکرات و توافق صورت گرفته هیچ تحریم جدیدی نباید اعمال شود. تعهد کردند تعدادی از تحریم‌ها که دور قبل کم کرده بودند را ادامه دهند. تحریم‌ در مورد بیمه به دلیل زمانبر بودن کارهای بیمه‌ای اجرا نمی‌شد که در این توافق قبول کردند این بار انجام دهند. ما اورانیوم 20 درصدی داشتیم که براساس آنچه توافق کرده بودیم مقداری رقیق و مقداری به اکسید تبدیل شد که در این دوره ادامه پیدا نمی‌کند. اورانیومی که تبدیل به اکسید شده در برنامه‌ای که خود ما داریم به سوخت راکتور تهران تبدیل می‌شود. برنامه داشتیم اورانیوم‌هایی که به صورت ناقص به 2 درصد غنی شده بود را به ماده اولیه برگردانیم که بتوانیم دوباره به دستگاه‌هایمان تزریق کنیم که این کار را در این مرحله انجام می‌دهیم.

ظریف اضافه کرد: اتفاقاتی که در شش ماه اول افتاده در چهار ماه جدید ادامه می‌یابد.این اتفاقات قرار بود بیفتد که فضا آرام باشد و التهاب نداشته باشد که بتوان برای راه‌حل مذاکره کرد. این راه‌حل موقتی برای رسیدن به راه‌حل دائم است. امیدواریم با تلاشی که صورت می‌گیرد و ایجاد درک در طرف مقابل، به اعتقاد من طرف مقابل به این درک رسیده و الان دارد راه سیاسی آن را پیدا می‌کند که راهی جز توافق وجود ندارد.

وزیر خارجه گفت: آنها می‌توانند تحریم‌هایشان را اضافه کنند، کما اینکه این تحریم‌های ظالمانه را چند سال گذشته علیه ملت ایران اعمال کردند. اما این تحریم‌ها بر برنامه هسته‌ای تاثیر نداشته، ممکن است بر مردم فشار وارد کرده باشد ولی مردم ما به آن درک رسیده‌اند که در مقابل فشار مقاومت کنند. امیدواریم آنها بفهمند با فشار به نتیجه نمی‌رسند.

ظریف خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری که فتوا را صادر کردند، هدفشان این است که هیچ نگرانی از این وجود نداشته باشد که برنامه هسته‌‌ای ایران صلح‌آمیز است. اگر می‌خواستند به این هدف دست پیدا کنند در این شش ماه می‌شد، اما طرف مقابل در این شش ماه فکر می‌کردند از روش‌های دیگری می‌توانند استفاده کنند و هنوز فکر می‌کردند با فشار ممکن است راجع به تعداد بحث کنند و برنامه‌های ایران را کم و زیاد کنند. این چهار ماه فضای کم تنش و آرامی را فراهم می‌کند برای اینکه مذاکراتی که تا حالا خوب پیش رفته، تفاهم نشده، اختلاف زیاد است ولی مذاکرات بسیار موثری بوده به خصوص از دیدگاه طرف ایرانی.

وی گفت: دیدگاه‌های خود را مطرح کرده، حرف‌های منطقی خود را زدیم، الان راه‌حل‌های مشخصی وجود دارد، ولی تصمیم و اراده سیاسی نیاز است که به توافق برسیم.

مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در خصوص زیاده خواهی‌های غربی‌ها عنوان کرد: آنچه مانع از زیاده خواهی‌های آنها شده توافق ژنو است.

ظریف اضافه کرد: گرچه تفاهم ژنو یک تفاهم است و نکات مثبت و منفی هر تفاهمی دارد، ولی آنچنان به دقت تنظیم شده که جلوی زیاده‌خواهی‌ها را می‌گیرد. در این دوره توانستیم از مسیر نیازهای عملی نشان دهیم که برنامه ما در نطنز براساس نیاز عملی بوشهر است. غنی سازی، ادامه غنی سازی و تحقیق و توسعه موضوعاتی است که براساس آن دیدگاه‌های خود را به پیش بردیم.

وی گفت: این مدت با استفاده از مبانی تفاهم ژنو روی موضوعاتی کار کردیم که در صحنه تبلیغاتی انحصار طرف مقابل بود. چند کار علمی انجام دادیم که الان در صحنه بین‌المللی کارهای علمی ما موجود است. یکی از آنها موضوع گریز هسته‌ای است و با توجه به اینکه ایران سکوت می‌کرد، چون ما سکوت می‌کردیم و می‌گفتیم ما دنبال سلاح نیستیم که ثابت کنیم گریز هسته‌ای که اینها مطرح می‌کنند حرف بی مبانی است ولی برای اینکه مبانی تبلیغاتی را بشکنیم، ادبیات تولید کردیم. اینها را در یک فضاسازی واقعی بین‌المللی مطرح کردیم که همه اینها به ما کمک کرده که آن چیزی که در تفاهم ژنو مطرح شده، نه تنها وسیله و ابزار زیاده خواهی نباشد بلکه وسیله‌ای باشد برای جلوگیری از زیاده خواهی و امروز کسانی که از نزدیک مذاکره را دنبال می‌کنند همه به این معتقدند که این توافق منافع ایران را در شش ماه گذشته حفظ کرده و انشا‌ءالله در آینده همین باشد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص عادی شدن پرونده و جدول زمانی رفع تحریم‌ها نیز عنوان کرد: مذاکره بالا و پایین دارد، طرف مقابل مواضع مذاکراتی اتخاذ می‌کند و خودشان معتقدند این مواضع در قالب بسته مذاکراتی مطرح است الان اصلا مصلحت نیست که بگوییم آنها الان راجع به تحریم‌ها چه موضعی اتخاذ می‌کنند. این باعث می‌شود موضع مذاکراتی را به موضع واقعی تبدیل کند. مواضعی که طرف مقابل راجع به برداشته شدن تحریم‌ها اتخاذ می‌کند، مواضع حداکثری است. در مذاکره کاملا دیدگاه ما روشن است. تفاهم ژنو کاملا مشخص است. کلیه تحریم‌های مربوط به شورای امنیت و تحریم‌های مربوط به موضوع هسته‌ای خارج از شورای امنیت باید حذف شود. در یک تفاهم نهایی داریم ثابت می‌کنیم که برنامه ایران صلح‌آمیز است و تحریم‌ها باید برداشته شود و ما روی این هدف ایستادگی می‌کنیم.

وی در خصوص حضورش در مجلس عنوان کرد: نمایندگان گزارش بنده را شنیدند که اختلافات چه چیزهایی است و راجع به آینده و اتفاقات در وین صحبت کردم و گزارش نسبتا مبسوطی خدمت نمایندگان ارائه شد.

*میزان غنی سازی اصلی ترین اختلاف

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که کدام اختلاف بیش از همه خودنمایی می‌کند، گفت:‌اصلی ترین اختلاف بر سر میزان غنی سازی است و ما تاکید کردیم غنی سازی ما یک برنامه سمبلیک نیست، اگر بود آنها باید نگران باشند. غنی سازی ما صنعتی است البته در یک بازه زمانی که نیاز واقعی ما برای بوشهر است. این موضوع اصلی اختلاف است. البته درباره بازه زمانی تفاوت دیدگاه است. با موضع گیری اختلاف حل نمی‌شود.

ظریف افزود:‌غربی‌ها و 1+5 باید به این درک برسند که از فرصت استثنایی ناشی از اعتماد به نفسی که توسط مردم ایران و نمایندگان آنها برای رفع نگرانی ایجاد شده، استفاده کنند. ایران توانمندی بالایی دارد و نمی‌شود این توانمندی را از بین برد. همه گونه تلاش برای از بین بردن این توانمندی شده است.

وی ضمن گرامیداشت یاد شهدای هسته‌ای، عنوان کرد: با تلاش برای دستکاری در برنامه هسته‌ای ما خواستند این برنامه را متوقف کنند. باید راهی را پیدا کنند با این واقعیت موجود که صلح آمیز است، کنار بیایند. واقعیات را نمی‌شود عوض کرد. واقعیات روی زمین این است که ایران این امکانات را دارد. ایران سانتریفیوژ خود را خودش می‌سازد. سانتریفیوژ ایران وارداتی نیست که با محدود کردن تعداد آن نگرانی را رفع کرد. باید به روش دیگری از اعتمادسازی با ایران برسند. احساس می‌کنم با فهم این واقعیت به تفاهم می‌رسیم.

*نیازی نیست در مردم نگرانی ایجاد کنیم/ مردم نیازمند آرامشند

ظریف در خصوص گروه دلواپسان و نگرانی‌هایی که مطرح می‌کنند، گفت: اینکه جامعه ایران یک جامع تک صدایی نیست امر مبارکی است. دیدگاه‌های مختلفی در کشور و زمینه نقد وجود دارد. در نقد باید دو عامل باشد انصاف و منافع ملی. همه دوستان که مشفقانه و حسن نیت کار ما را نقد می‌کنند، همواره این دو عامل را مدنظر قرار دهند. هیچ کس در شأنی نیست که از حقوق ملت صرفنظر کند و مردم هم نخواهند گذاشت، ولی نیازی نیست در مردم نگرانی ایجاد کنیم، مردم نیاز به آرامش و اعتماد دارند و نیاز دارند به مسئولنشان اعتماد کنند. دولت راستگو است و به مردم واقعیات را منعکس می‌کنند. مراقب بودن و نقد کردن با ایجاد نگرانی متفاوت است.

وی ضمن قدردانی از نقد این گروه تصریح کرد: به آنها اطیمنان می‌دهم هر آنچه رخ می‌دهد به تمام سطوح نظام گزارش می‌شود، زمانی نیاز باشد به ما هشدار و نهیب می‌زنند و راهنمایی می‌کنند تاکنون که از پشتوانه و حمایت رهبری برخوردار بودیم. اجازه دهند مذاکرات در فضای آرام و جامعه در فضای پر از آرامش و حسن نیت و اعتماد متقابل دولت و مردم باشد و یقین داشته باشند هیچ کس در کشور از حقوق مردم کوتاه نخواهد آمد.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اینکه در سه روز آخر مذاکرات وین 6 مذاکرات با آمریکایی‌ها بیشتر بود، عنوان کرد: با طرف‌های اروپایی و به خصوص چین و روسیه روزانه تماس داشتیم، ولی واقعیت امر این است که بیشترین فشارها و تحریم‌ها را آمریکا علیه ایران اعمال کرده است و نیاز است آمریکایی‌ها بیشتر درگیر باشند، اما بدان معنا نیست که سایر کنشگران در 1+5 را فراموش کردیم.

*کری فهم بیشتری از مواضع ایران به دست آورد/دولت آمریکا نسبت به ایران کاملا بیگانه است

وی خاطرنشان کرد‌: روابط ما با آنها کاملا عادی است، با همه 5 کشور رابطه سیاسی داریم، با آمریکا رابطه سیاسی نداریم و مذاکرات ما با آمریکا صرفا بر موضوع هسته‌ای است و تلاش داریم موضوع هسته‌ای را حل کنیم. به دلیل فاصله‌ و اختلاف نظری که وجود داشته و میزان اقدامی که آمریکایی‌ها باید انجام دهند، مذاکرات بیشتر با آمریکایی‌ها بود. آقای کری سه روز در وین ماند و چندین دور مذاکره فشرده دوجانبه، با حضور اشتون و هیا‌ت‌ها صورت گرفت. ایشان فهم بهتری از مواضع ایران بدست آورد و البته ما هم فهم بیشتری از مواضع و دیدگاه‌های آمریکا پیدا کردیم و البته آقای کری مواضع ایران را به دولت آمریکا منتقل کرد.

ظریف افزود: دولت آمریکا نسبت به ایران کاملا بیگانه است. آنها ایران را از دریچه دروغ‌هایی که به آنها منتقل شده و یا خودشان ساخته‌اند می‌بییند. از گروه‌های معاند دروغ‌هایی درباره ایران شنیده‌اند، سایرین در ایران حضور دارند و آمریکایی‌ها ندارند. ما اتفاقا شناخت بیشتری از آمریکایی‌ها داریم چون ما نمایندگی در سازمان ملل داریم و در آمریکا حضور داریم، ولی آنها حضوری در ایران ندارند، نیاز است از طریق مذاکرات با واقعیات ایران آشنا شوند و بدانند مردم ایران چه می‌خواهند و به چیزی پاسخ می‌دهند. بفهمند که پاسخ مردم ایران به فشار و تحریم منفی است. مردم ایران به احترام و تکریم پاسخ مثبت می‌دهند و در برابر تحریم مقاومت می‌کنند.

وی ادامه داد: بعضی وقت‌ها احساس می‌کنید در دو یا سه مذاکره یک موضوع را تکرار می‌کنیم، تکرار در مذاکره بد نیست، باید زنگاری را که براثر سال‌ها کج فهمی در بین جامعه سیاسی آمریکا نسبت به ایران ایجاد شده را رفع کنیم. به همه این دلایل است که شاید در چند روز آخر دیدید بیشتر مذاکرات با طرف آمریکایی‌ بود.

*پیشنهاداتی که به کری داده شد

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص پیشنهادات ایران به آمریکا که به کری داده شده، گفت:‌ پیشنهادها این است که چگونه می‌توان بدون خیالبافی و فراموش کردن واقعیات مبنی بر اینکه ایران می‌تواند سانتریفیوژ بسازد، به نتیجه رسید. وقتی می‌دانید ایران توان تولید ده‌ها سانتریفیوژ را در روز دارد، بی معنی می‌شود که راجع به تعداد صحبت کرد. باید راجع به این صحبت کرد که چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد که اورانیومی که به سه و نیم درصد تبدیل می‌شود در همان حد می‌ماند و بعد به سوخت تبدیل می‌شود.

ظریف اضافه کرد: ما یک سقف زمانی سوم آذر ماه را داریم و برای اینکه به نتیجه برسیم باید مرحله اول را با فاصله کوتاهی طی کنیم. کاری که در وین 5 و بخصوص در وین 6 صورت گرفت این بود که در وین 6 ما متن را تمیز کردیم، اگر امروز روی موضوعات اساسی توافق پیدا کنیم، یک متن آماده‌ای داریم که فقط باید توافقات را وارد آن کنیم و به نتیجه برسیم اما اگر همان متن آماده را به نهایی کردن برسانید مدتی طول می‌کشد. ضرورت دارد طرف مقابل روی همه راهکارها و نه مواضع فکر کند. ما راهکارهایی پیشنهاد کردیم الزاما موضع ما نیست، راهکارهایی است که برخی دانشمندان مطرح می‌کنند که به نتیجه برسیم.

وی ادامه داد:‌ ما کشوری هستیم که حرف علمی و منطقی می‌زنیم و براساس قانون و حقوق بین‌الملل صحبت می‌‌کنیم و راهکارهایی که ارائه می‌دهیم بر همین مبناست. آنها می‌توانند فکر کنند راهکار پبشنهاد و یا راهکارهای ما را بررسی کنند. تمام راهکارهای ما منطقی، علمی و آزمون شده است که اثبات کند برنامه غنی سازی ایران و سایر برنامه هسته‌ای ایران، صلح‌آمیز است.

وی درباره اینکه مذاکرات چهار ماه آینده هدفمند باشد؟ عنوان کرد: از ابتدا معتقد به مذاکره برای مذاکره نبودیم و معتقد بودیم مذاکره باید برای رسیدن به هدف باشد. شاید برخی در طرف مقابل فکر می‌کردند اگر مذاکرات را در روزهای آخر ادامه دهند می‌توانند به نتایج مدنظرشان برسند. ما انعطاف روی حقوقمان نداریم، ولی انعطاف روی راهکار داریم. چیزی که در مذاکره مهم است این است که نمودار رفتاری صحیحی از خود نشان دهید که طرف مقابل احساس غلط نکند.

ظریف با بیان اینکه یک تصوری در غرب شکل گرفته که مبتنی بر چارچوب‌های شرق شناسانه کاملا استعماری بود،‌گفت: ما این تصورات را کاملا شکستیم. ما حرف را با منطق شروع می‌کنیم. الان برای چهار ماه آینده انواع مذاکرات را پیش بینی کردیم اعم از دوجانبه،‌چند جانبه، کارشناسی و .. فرصت مجمع عمومی هم وجود دارد و قبل از آن باید آمادگی‌ها فراهم شود. فعلا همه هیات‌ها در مرحله فکر کردن هستند، فکر کردن یکی از پیش نیازهای این کار است. با توجه به آنچه روی میز است و طرف مقابل باید براساس واقعیات اقدام کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره همکاری‌های ایران با آژانس خاطرنشان کرد:‌ آژانس دو کار در این شش ماه کرده یکی اینکه راستی آزمایی کند که آنچه ایران در ژنو تعهد داده بود عمل کند. ذخایر اورانیوم غنی شده ما از ابتدای ژنو تا پایان چهار ماه آینده اضافه نمی‌شود و کم هم نخواهد شد. هر چه اضافه کنیم به اکسید تبدیل می‌کنیم. یک رشته اتهاماتی بود که علیه ایران مطرح کرده بودند که بی اساس است. با آژانس براساس چارچوبی توافق کردیم که کار کنیم. مواردی که تا الان بوده حل و فصل کردیم و اتهامات مطرح شده بی مورد است.

وی افزود: ایران برنامه‌اش صلح‌آمیز است و ابهامات ایجاد شده براساس اطلاعات نادرست است و به راحتی این ابهامات قابل حل و فصل است به شرط اینکه هدف حل و فصل باشد.

*دور بعدی مذاکرات اوایل سپتامبر اما هنوز مکان مشخص نیست

وی درباره دور بعدی مذاکرات گفت: برای مذاکرات جانبی برنامه داریم. دور بعدی مذاکرات در اوایل سپتامبر است ولی درباره مکان آن تصمیم گیری نشده است.

وی در خصوص جنایات صهیونیست‌ها در غزه گفت:‌ این جنایات نشانگر مقاومت مردم فلسطین و از طرف دیگر نشانگر عدم پایبندی رژیم صهیونیستی به ضوابط و مقررات بین‌المللی است و در کنارش نشانگر کم کاری و اهمال شورای امنیت در رعایت حقوق مردم فلسطین است.

ظریف افزود: روز قدس یادگار امام یکی از بهترین نمونه‌های حمایت جهانی از آرمان فلسطین و احقاق حقوق مردم فلسطین است که ده‌ها سال توسط رژیم صهیونیستی سرکوب شده است. امروز شاهد مجازات جمعی هستیم و حمله و مجازات جمعی کودکان و ... نیاز به محکومیت بین‌المللی و حمایت از مردم فلسطین دارد و باید همه سازمان‌های بین‌المللی برای حمایت از مردم فلسطین و پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی همصدا شوند.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد