اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

جام «طلای» مسابقات جهانی فوتبال را بیشتر بشناسید

سایت طلا: کاپ جام جهانی فوتبال روز گذشته بالاخره به تیم قدرتمند آلمان رسید، ولی سابقه این جام طلایی حکایتی 80ساله دارد.



شب گذشته پس از یکماه رقابت 32 تیم برگزیده فوتبال جهان، تیم آلمان با برتری یک بر صفر در مقابل آرژانتین قهرمان جام جهانی شد، و ستاره های خود را به عدد 4 رساند.

در این بین شاید زیباترین صحنه رقابتهای جام جهانی فوتبال لحظه بالابردن کاپ طلای این رقابتها باشد، لحظه ای که شب گذشته «فیلیپ لام» کاپیتان تیم ملی آلمان با شور و هیجان آن را خلق کرد.
لحظه احتزاز کاپ طلای جام جهانی ...


اما این جام از چه زمانی وارد فوتبال شد ، و چگونه پدید آمد؟

مسابقات جام جهانی فوتبال برای اولین بار در سال 1930 میلادی آغاز شد، نخستین دیدار مسابقات جام جهانی فوتبال در جهان بین دو تیم ملی انگلستان و اسکاتلند در سال 1872 میلادی انجام گرفت، اما در آن سال‌‌ها فوتبال خارج از انگلستان شناخت زیادی نداشت.

جام «ژول ریمه»

پیش از شروع اولین دوره جام جهانی، کشورهای عضو فیفا به رهبری ژول ریمه، رئیس فیفا تصمیم گرفتند که جامی به عنوان یادبود تهیه و به قهرمان اهدا کنند.
جامی که به برنده این رقابتها اهدا می شد را یک مجسمه ساز فرانسوی بنام «آلبل لافلور Abel Lafleur » ساخت. این جام به نام جام «ژول ریمه» Jules Rimet Trophy شهرت داشت.
«آبل لافلور» فرانسوی مجسمه‌ ای به ارتفاع 12 اینچ و وزن 8 پوند (480/3 کیلوگرم) از طلای جامد ساخت و طبق توافق اعضای فیفا تصمیم گرفته شد، هر تیمی که سه بار فاتح آن شود، مالک همیشگی جام شود.

تا سال 1956 این جام طلایی عنوان خاصی نداشت اما در این سال در مراسم تجلیل از ژول ریمه به پاس زحمات و خدمات این پدر فوتبال جهان، جام را به نام وی خواندند و از این تاریخ جام «ژول ریمه» نام گرفت.
اروگوئه در سال‌های 1930 و 1950، ایتالیا در سال‌های 1934 و 1938 قهرمان جام جهانی شدند ولی برزیل که دو بار پیاپی در سال‌های 1958 و 1962 قهرمان جهان شده بود در سال 1970 میلادی، برای سومین بار قهرمان جام شد و طبق قوانین آن روزهای فیفا، جام را برای همیشه نزد خود نگاه داشت. گرچه در خبرها ادعا شده که این “یادبود ژول ریمه” در 1983 میلادی دزیده شد و تا به حال هرگز پیدا نشده ‌است.


مشخصات جام فعلی

با پایان گرفتن افسانه جام ژول ریمه، مقامات فدراسیون جهانی فوتبال فیفا تصمیم گرفتند که جام دیگری را جایگزین آن کنند. درسال 1971 میلادی برای جام جدید 53 طرح به فیفا ارائه شد در تاریخ 5 آوریل 1971، طرح «سیلویو گازاینگا» طراح ایتالیایی مورد تایید مقامات فیفا قرار گرفت و کارگاه طلاسازی به نام «برتونی» با دریافت یک میلیون فرانک سوئیس، مجسمه ای از طلا خالص ساخت.
این جام ارتفاعی برابر با 35 سانتیمتر دارد و 6.175 کیلوگرم وزن دارد و از 4.9 کیلوگرم طلای خالص و 18 عیار و دو لایه از سنگ ارزشمند مالاکیت (سنگ مرمر سبز) ساخته شده است.


مالک جام جهانی

طبق مقررات فیفا، این جام در پایان هر دوره نزد کشور قهرمان به امانت خواهد بود، هیچ تیم فوتبالی برای همیشه مالک این جایزه ارزشمند نخواهد بود زیرا فیفا این جایزه را در دوره های مختلف جام جهانی فوتبال از تیم قهرمان پیشین به قهرمان جدید انتقال می دهد و تنها چیزی که از قهرمانی نزد تیمهای فوتبال باقی می ماند مدالهای طلا و دیگ جوایز جانبی مانند کفش طلایی در نزد قهرمان هر دوره باقی می ماند.

نام هر کشور برنده فینال هر دوره یعنی تیم قهرمان بر جام جهانی فیفا حک خواهد شد و از این جام تا سال 2038 میلادی یعنی وقتی که جام از نام تیم‌های فاتح پر شود، استفاده خواهد شد.

تیم آلمان با قهرمانی شب گذشته خود سه بار، و آرژانتین و برزیل تاکنون هر یک دو بار فاتح این جام دومی شده ‌اند، ولی اینبار حتی فتح سه‌ باره آن باعث نگهداری همیشگی آن نمی‌شود زیرا در مورد جام جدید چنین قانون وضع نشده است.

به هرحال این جام طلایی تا 4 سال دیگر میهمان ژرمن های قهرمان خواهد شد و تا سال 2018 روسیه در کشور آلمان باقی خواهد ماند.

قهرمانان جام جهانی فوتبال

تاکنون از عمر جام جهانی فوتبال، بیست دوره می‌ گذرد و برزیل با فتح 5 دوره آن رکورددار است. ایتالیا و آلمان 4 قهرمانی، آرژانتین و اروگوئه 2 قهرمانی، فرانسه و انگلستان و اسپانیا هم یک قهرمانی در این مسابقات کسب کرده اند.
همچنین تا کنون 16 کشورمیزبان باشکوه‌ترین مسابقات دنیای فوتبال بوده‌اند که مکزیک، برزیل، ایتالیا و فرانسه هر یک دو بار و ژاپن و کره‌جنوبی به طور مشترک و کشورهای اروگوئه، سوئد، آلمان، سوئیس، شیلی، انگلستان، آرژانتین، اسپانیا، آمریکا هر کدام یک بار میزبان جام این جام پربیننده بوده اند.


جوایز نقدی جام جهانی

علاوه بر کاپ قهرمانی، جوایز دیگر مانند مدال طلا به قهرمان، نقره نایب قهرمان و برنز به تیم سوم اهدا می شود ، جوایز نقدی هم بخشی از هدیه فیفا به تیم هاست که به نسبت راهیابی در مراحل چندگانه به تیم های حاضر اهدا می شود.


جوایز نقدی

فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) مبلغ جوایز نقدی مسابقات جام جهانی 2014 برزیل را 576 میلیون دلار تعیین کرد که افزایش دست کم یک سوم را نسبت به جام جهانی 2010 نشان می‌دهد. جوایز نقدی جام جهانی 2010 در آفریقای جنوبی 140 میلیون دلار کمتر یعنی 420 میلیون دلار بود. جوایز نقدی جام جهانی 2014 افزایش حداقل 37 درصدی را نسبت به دوره گذشته نشان داد.

علاوه بر این 70 میلیون دلار هم از طریق فدارسیون‌های کشورها، بین باشگاه‌هایی که بازیکنان آن‌ها در ماه ژوئن 2014 در جام جهانی شرکت می‌کنند، توزیع خواهد کرد، این مبلغ هم نسبت به دوره گذشته افزایش یافته است.

فیفا 100 میلیون دلار دیگر هم تحت عنوان "برنامه حمایت از باشگاه‌" برای حمایت از باشگاه‌هایی که بازیکنانشان در جام جهانی شرکت دارند در نظر گرفته است. این برنامه که در سال 2012 راه‌اندازی شده، همه بازی‌ها در هر سطحی که در تقویم بین‌المللی فوتبال درج شده، از تاریخ اول سپتامبر 2012 تا 31 دسامبر 2014، را در بر می‌گیرد. تمامی تیم‌ها مبلغ 1٫5 میلیون یورو برای آماده‌سازی تیم و خرج‌های اولیه دریافت می‌کنند.


میزان پاداش‌های نقدی اختصاص داده شده در جام جهانی 2014 بدین شرح است:

• 8 میلیون دلار برای هر یک از 16 تیمی که در مرحله گروهی جام جهانی حذف می‌شوند؛
• 9 میلیون دلار برای 8 تیمی که در اولین مرحله حذفی حذف می‌شوند؛
• 14 میلیون دلار برای 4 تیمی که در مرحله یک هشتم نهایی حذف می‌شوند؛
• 20 میلیون دلار برای تیم چهارم؛
• 22 میلیون دلار برای تیم سوم جام جهانی؛
• 25 میلیون دلار برای نایب قهرمان جام قهرمانی؛
• 35 میلیون دلار برای قهرمان جام جهانی.

اما هرچه باشد لذت نگه داری 4 ساله جام طلا و افتخار قهرمانی جهان چیز دیگری است.

شاید به خاطر ارزش بالای این جام بود که فیفا این شعار را برگزید؛
«یک جهان، یک جام...»


*احمد جعفری


انتهای پیام


خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد