اونس طلا2394.45
مظنه16,316,000
18 گرم3,766,500
ارزش سکه36,759,948
قدیم (بهار)40,900,000
جدید (امامی)44,200,000
نیم26,000,000
ربع16,000,000

مذاکرات سه ماه تمدید می شود

روزنامه انگلیسی گاردین نوشت وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی وارد شهر وین شدند تا به مذاکرات هسته ای ایران جان تازه ای ببخشند.


روزنامه اینترنتی گاردین در یکی از مقالات خود به قلم "جولین بورگِر" نوشت: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و وزرای امور خارجه برخی کشورهای اروپایی وارد شهر وین شدند تا به گفتگوها بر سر برنامه هسته‌ای ایران، جان تازه‌ای دهند. این در شرایطی است که نگرانی‌ها درباره احتمال دست نیافتن به توافق پیش از مهلت تعیین شده در بیستم ژوئیه افزایش یافته است.

گاردین نوشت: مقامات آمریکایی، حاضر نیستند درباره گزینه تمدید مذاکرات تا چند ماه دیگر گفتگو کنند با وجود این، هنوز بین مواضع ایرانی ها با مواضع شش کشوری که نماینده جامعه بین المللی هستند، فاصله زیادی وجود دارد. همه گروه ها نیز علاقه ای به قطع مذاکرات ندارند. مهلت تعیین شده (بیستم ژوئیه) را خود گروه های مذاکره کننده وضع کرده اند و البته بر اساس توافقنامه موقت امضاء شده در ماه نوامبر، امکان تمدید گفتگوها تا شش ماه دیگر را نیز در نظر گرفتند. بسیاری معتقدند اگر هم تمدیدی صورت بگیرد، کمتر از سه ماه خواهد بود.

جان کری، هنگام ورود به هتلِ محل برگزاری گفتگوها در مرکز وین، به خبرنگاران گفت: بدون شک، هنوز شکاف های بسیار مهمی وجود دارد، بنابراین باید ببینیم آیا می‌توانیم پیشرفت کنیم یا خیر.

فرانک والتر اشتاینمایر، ویلیام هِیگ و لوران فابیوس، وزرای امور خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه نیز جان کری را در وین همراهی می‌کنند. فرانک والتر اشتاینمایر و جان کری همچنین درباره مناقشه اخیر آلمان و آمریکا بر سر مسائل جاسوسی گفتگو خواهند کرد. فابیوس نیز در جمع خبرنگاران در شهر وین گفت: اگر بتوانیم تا بیستم ژوئیه به توافق برسیم و گفتگوها جدی باشد که عالی است. اگر به توافق نرسیم، دو احتمال وجود دارد: یا گفتگوها را تمدید می‌کنیم و یا باید بگوییم متأسفانه هیچ گونه چشم اندازی برای دستیابی به توافق وجود ندارد.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس نیز گفت: برخی اختلافات بسیار مهم وجود دارد که در این مذاکرات کاملاً این موضوع روشن است. بعید است که امروز فوراً گشایشی حاصل شود. با وجود این، ما وزرای امور خارجه به درخواست کاترین اشتون (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) گرد ‌آمده ایم تا پیش از روز بیستم ژوئیه در هفته آینده که در آن دوره شش ماهه توافقنامه موقت به پایان می رسد، ببینیم چه زمینه هایی برای پیشرفت وجود دارد. هیگ افزود در طول روز همچنین بحث هایی درباره لزوم آتش بس فوری در غزه مطرح خواهد شد.

ظریف پیش از ورود جان کری به محل گفتگوها در وبگاه توئیتر نوشت: ما تا روز یکشنبه هفته آینده، همین موقع، تاریخ ساز خواهیم شد. اعتماد، خیابانی دو طرفه است. برای دستیابی به توافق باید به نگرانی های همه رسیدگی شود. ظریف در پیام توئیتر دیگری نوشت: این روش من نیست که به دنبال مقصر بگردم یا مسائل را توجیه کنم؛ بلکه صادقانه برای دستیابی به توافق تلاش خواهم کرد. انتظار من (از طرف مقابل نیز) همین است.

یک مقام بلندپایه آمریکایی که در روند مذاکرات حضور دارد، گفت: به اعتقاد ما، ایرانی ها در برخی مسائل کلیدی از مواضع غیر عملی خود فاصله نگرفته اند. این مواضع نیز به ما اطمینان نمی‌دهد که برنامه هسته ای ایران کاملاً صلح آمیز است. شمار سانتریفیوژهایی که آنها علناً خواستار شده اند، به مراتب فراتر از برنامه کنونی آنها است. ما نیز صراحتاً گفته ایم برای دستیابی به توافق، برنامه فعلی آنها باید به میزان چشمگیری کاهش یابد. بنابراین، این یکی از شکاف ها است که گرچه تنها اختلاف به شمار نمی‌رود، مهم‌ترین و اساس ترین اختلاف است.

خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد