اونس طلا2232.37
مظنه14,366,000
18 گرم3,316,400
ارزش سکه32,366,598
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

جادوگران بازار طلا

بازار جهانی طلا در حالی از امروز هفته کاری جدید را آغاز کرده که در هفته کاری گذشته با 19 دلار افزایش روبه‌رو شده بود. این ششمین هفته متوالی رشد فلز زرد را رقم زد تا پیش‌‌بینی‌ها برای روزهای پیش رو نیز افزایشی باشد.



نظرسنجی این هفته کیتکو نشان می‌دهد که در پی اصلاح نمودارهای فنی و نگرانی‌های ژئوپلیتیک، اکثر کارشناسان بالا رفتن بیشتر قیمت طلا را پیش‌بینی کرده‌اند. این هفته 25 کارشناس به پرسش‌های کیتکو پاسخ داده‌اند که 17 نفر افزایش قیمت‌ها و 6 نفر کاهش قیمت‌های این فلز گرانبها را پیش‌بینی کرده‌اند. 2 نفر هم مشخص نبودن یا خنثی بودن روند فلز زرد را پیش‌بینی کرده‌اند. هفته گذشته شمار کارشناسان هوادار افزایش و کاهش قیمت‌ها، اختلاف اندکی داشت که در نهایت رشد حدودا 20 دلاری طلا ثبت شد. بهای طلای آتی برای تحویل در ماه آگوست نیز 18 دلار افزایش داشت. بسیاری از کسانی که افزایش قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده‌اند، برای این نظر به دو علت عمده اشاره می‌کنند. آنها به تقویت الگوهای نمودارهای فنی و تاثیر‌پذیری طلا از بحران‌های ژئوپلیتیک اشاره می‌کنند. ریچارد بیکر، دبیر Eureka Miner می‌گوید: «اوضاع تا حدی شبیه به شرایط پس از بحران 2009 و تحولات کشورهای عربی در سال 2011 است. اکنون چند بحران منطقه‌ای جادوگران داستان ما شده‌اند، بحران اوکراین و روسیه، بحران داعش درعراق و سوریه و خطر جنگ میان اسرائیل و فلسطین. همچنین نگرانی درباره سلامت مالی کشورهای پیرامونی اروپا و نگرانی ناشی از داده‌های اخیر تراز تجاری چین به این موارد افزوده می‌شود.»
از سوی دیگر کارشناسانی که کاهش قیمت‌ها را برای هفته کاری جاری پیش‌بینی کرده‌اند، عمدتا روی تقویت شاخص دلار آمریکا حساب باز کرده‌اند. کن موریسون، دبیر خبرنامه اینترنتی Morrison on the Markets می‌گوید: «قیمت‌های
بسته شدن بازار در بازه 1310 تا 1340 دلار مانده است؛ اما من فکر می‌کنم با بروز نشانه‌هایی از تقویت دلار ایالات متحده، بازه 1325 تا 1350 دلار در این هفته محتمل‌تر است.» تعداد کارشناسانی که در نظرسنجی کیتو از مشخص نبودن یا خنثی بودن روند طلا گفته‌اند اندک است، ولی آنها نیز دلایلی برای خود دارند. کالین چیزینسکی، استراتژیست ارشد بازار در موسسه CMC Markets می‌گوید: «من برای روزهای کاری این هفته تغییر زیادی پیش‌بینی نمی‌کنم. طلا ممکن است سطح 1330 دلار را دوباره آزمایش کند، اما قیمت‌های بسته شدن، نزدیک سطح فعلی خواهد بود. طلا هفته گذشته رشد خوبی داشت، اما داده‌های RSI(شاخص قدرت نسبی) نشان می‌دهد که مثل همیشه تثبیت رشد قابل‌توجه نیاز به زمان دارد. افزایش نگرانی‌ها درباره صنعت بانکداری اروپا و همچنین انتظار برای سخنرانی جنت یلن، رئیس فدرال رزرو در کنگره ممکن است، در دوره کوتاه‌مدت باعث عدم‌تکان خوردن قیمت‌ها در بازار باشد.»
به این ترتیب چنان‌که گفته شد مهم‌ترین رویدادهایی که این هفته باید رصد کرد، سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا در کنگره، اخبار بحران‌های خاورمیانه (بحران عراق و سرزمین‌های اشغالی) و همچنین ارزش دلار آمریکا در بازارهای جهانی است. جرج گرو، معاون RBC Capital Markets Global Futures که از استراتژیست‌های برجسته فلزات گرانبها است، می‌گوید که نگرانی‌های ژئوپلیتیک بهای طلا را بالا نگه خواهد داشت: «من با توجه به اخبار مختلف، به اروپا (اشاره به بحران Banco Espirito Santo در پرتغال)، خاورمیانه (اشاره به حملات هوایی و زمینی اسرائیل به غزه) و کره شمالی (اشاره به پرتاب چند موشک توسط پیونگ یانگ) چشم خواهم دوخت.» با توجه به چنین اخباری، احتمال تشدید سودگیری فعالان بازار وجود دارد، اما در کنار اخبار سیاسی، مهم‌ترین خبر اقتصادی سخنرانی جنت یلن است. پنج‌شنبه دو هفته پیش، انتشار متن جلسات ماه ژوئن کمیته بازار آزاد فدرال رزرو به عدم‌قطعیت بازار درباره سیاست‌گذاری در مورد نرخ سود در آمریکا دامن زد تا سخنرانی این هفته یلن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد