چگونگی شکل گیری کهربا

کهربا یک نوع رزین بوده که فرمول شیمیایی آن، C10H16O می باشد. این امرنشان می دهد که 79٪ کهربا از کربن؛ 10٪ اکسیژن و 11٪ هیدروژن و همچنین عناصر نادر، سولفور و ید می باشد.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

قدیمی ترین کهربا از دوره تریاس پسین در حدود 200 میلیون سال پیش در کوه های آلپ و نیومکزیکو در ایالات متحده آمریکا به دست آمده است، که قطعات کوچکی بوده و کاربردی در جواهرات نداشتند.

بزرگترین و زیباترین نوع کهربا از بالتیک در دسترس می باشد. کهربایی که از دریای بالتیک و اسکاندیناوی به دست می آید، توسط رودخانه حمل شده و رزین در طی این حمل و نقل به کهربا تبدیل می شود.

ترکیب، رنگ و دیگر خصوصیات فیزیکی کهربا به عوامل زیادی بستگی دارد مانند شرایط دفن و نوع درخت تولید کننده صمغ (رزین). کهربا در رسوبات کربونیفر تا کواترنری یافت می شوند اما بیشترین تمرکز آن در رسوبات تریاس و کرتاسه می باشد.

اینکه تشخیص بدهیم رسوبات اولیه یا ثانویه است، مشکل می باشد. رسوبات اولیه درجا بوده در حالیکه رسوبات ثانویه بعد از حمل و نقل توسط رودخانه ها، یخچال ها یا دریاها یافت می شود.


نامی که برای کهربای صیغل داده شده استفاده می شود، burszivn از واژه آلمانی Bernstein به معنای سنگ سوخته شده است. یونانی ها به آن electron می گویند که به معنای درخشنده می باشد و البته به عقیده مردم یونان قدیم، خاصیت ماورایی و جادویی داشته است.

یافته های دیرینه شناسی نشان می دهند که بر روی کهربای Pomerania در حدود 4500 سال پیش عملیات پرداخت و فراوری انجام شده است. تا سال 1860، روش های به دست آوردن کهربا در سواحل و مناطق کم عمق می باشد. این نکته روشن است که کهربای دریایی از رسوبات زیر دریا به دست می آید و ذخایر بزرگ تر از لایروبی و معدنکاری به دست می آید. رزین سخت شده از رسوبات اولیه تریاس به دست می آید که بسیار معروف می باشد و با نام copal است.

بزرگترین کهربای یافت شده به وزن 15.25 کیلوگرم و به نام Burma می باشد. بیشتر افراد وقتی در مورد کهربا فکر می کنند به یاد حشرات پرنده و یا پشه در دام کهربا، می افتند. در قدیم از کهربا در درمان رماتیسم، گلودرد، بیماری های ریوی و سایر بیماری های مزمن استفاده می کردند. اما امروزه این سنگ قیمتی جنبه تزئینی پیدا کرده است.

در قرن 13، پادشاه Frederick از کشور Prussia، دستور داد که اتاقی از کهربا برایش تهیه کنند. این اتاق 12 دیوار و 10 قطعه جهت پوشش دیواردر اندازه و رنگ های مناسب داشت. سقف با لوسترهای درخشنده تزئین شده بود. وقتی اتاق حاضر شد، جزء هشتم عجایب جهان به شمار رفت. البته آثار باقی مانده، مکان و تاریخ دقیق آن تا به امروز پنهان مانده است.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها