معادن کلمبیا : ویژگیهای زمردهای موزو (Muzo)

در مقاله قبل درباره تاریخچه آشنایی و اکتشاف زمرد کلمبیا توسط اسپانیایی ها را مورد بررسی قرار داده و درباره دو معدن مهم کلمبیا که منبع اصلی استخراج زمرد می باشند، سخن به میان آوردیم. در این بخش به مهمترین معدن زمرد اشاره خواهیم کرد

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

کشف معادن موزو (Muzo)

اسپانیایی هایی که Chibchaland را تسخیر کرده بودند، در مورد یکی دیگر از معادن قدیمی زمرد در Muzoland در حدود 200 کیلومتری شمال غربی معادن Chivor شنیده بودند، اما تلاش ها برای به زانو درآوردن سرخپوستان موزو (Muzo) با شکست روبرو شد، چرا که آنها یک قبیله جنگجو بوده و حدود 20 سال به شدت و با موفقیت در مقابل حملات اسپانیایی ها مقاومت کردند و تنها در سال 1555 تا حدی کنترل شدند.

با توجه به سیاست "عدم همکاری" اتخاذ شده توسط سرخپوستان موزو ، تلاش های اسپانیایی ها برای یافتن مکان معادن قدیمی موزو ناموفق ماند. با این حال، 40 سال بعد، در سال 1594، اسپانیایی ها خودشان توانستند محل فعالیت های سرخپوستان اولیه را بیابند، نزدیک تر به محل فعلی معادن موزو بودند.

تولید در معادن موزو تقریبا بلافاصله آغاز شد و خروجی اش در طول چند دهه اول فراوان بود، اما بعدها و با توجه به شرایط بی رحمانه در معادن به سرعت کاهش یافت - ساعات طولانی کار که به کارگران تحمیل می شد و کار اجباری قبایل همسایه ، مردم نزدیک به معادن را مجبور به فرار از منطقه کرد.

در اواسط قرن هفدهم یک آتش سوزی فاجعه آمیز معادن موزو را فراگرفت و فعالیت های استخراج معادن به طور کامل متوقف شد. معادن رها و تنها پس از آن که کلمبیا در سال 1819 به استقلال از اسپانیا دست یافت، احیا شدند.

ویژگی های زمرد های موزو

1. زمردهای(emeralds) موزو یک رنگ سبز زنده سیر (سبز گیاهی) دارند: رنگی که در زمردها، بیش از سایر رنگها خواهان دارد.

2. به طور کلی، زمردهای موزو به دلیل حضور کمیاب ادخال ها، ناخالصی ها و شکاف ها دارای وضوح و شفافیت خوبی هستند.

3. زمردهای موزو دارای ویژگی ادخال های(inclusions) سه- فاز حاوی گاز، مایع و بلورهای نمک طعام (halite: کلراید سدیم ) هستند. سایر ادخال های جامد یافت شده، بلورهای کلسیت (calcite) و پاریسیت (parasite) می باشند.

4. زمردهای موزو دارای وزن مخصوص 2.71 یعنی بالاتر از وزن مخصوص زمردهای شیور(Chivor) که معادل 2.69 هستند.

5. ضریب شکست زمردهای موزو نیز بالاتر از زمردهای شیور می باشد. مشخصات زمرد موزو به این صورت است: 1.578 =R.I. درحالیکه ویژگی های زمردهای شیور به این ترتیب استR.I.e = 1.571 .

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها