اونس طلاکلیک
مظنهکلیک
18 گرمکلیک
ارزش سکهکلیک
قدیم (بهار)کلیک
جدید (امامی)کلیک
نیمکلیک
ربعکلیک

دوستان‌سابق‌آمریکادرجمع متحدان ضد دلار

پیش از نشست حساس بیجینگ در هفته‌ی جاری، رئیس بانک مرکزی روسیه، الویرا نابیولینا ، با ولادیمیر پوتین ملاقات کرد تا پیشرفت توافق سواپ روبل-یوآن با بانک مرکزی چین را به وی گزارش کند. کرملین از فرصت این دیدار استفاده کرد تا جهان را نسبت به جزئیات فنی اتحاد بین‌المللی ضد دلاری خود آگاه کند.


به گزارش رادیو صدای روسیه، در تاریخ دهم ژوئن، سرگی گلاژیو، مشاور اقتصادی پوتین، مقاله‌ای را منتشر کرد و در آن به تبیین ضرورت ایجاد یک اتحاد بین‌المللی بین کشورهایی که تمایل دارند در تجارت بین‌المللی‌شان دلار را کنار بگذارند و ذخایر ارزی‌شان را هم به دلار نگهداری نکنند، پرداخت.

هدف نهایی این اتحاد این خواهد بود که ماشین چاپ پول واشنگتن را که مجموعه‌ی صنایع و قوای نظامی او را تغذیه می‌کند و به آمریکا این امکان را می‌دهد تا در سراسر جهان آشوب و تفرقه بپراکند، متوقف کند. ماشینی که جنگ های داخلی در لیبی، عراق، سوریه و اوکراین را تغذیه کرده است. منتقدان گلاژیو اعتقاد دارند که شکل‌گیری چنین اتحادی دشوار خواهد بود و ایجاد یک نظام مالی که بر مبنای دلار نباشد، از منظر فنی با چالشهای جدی مواجه است. با این حال، رئیس بانک مرکزی روسیه در گفت و گوی خود با ولادیمیر پوتین، پرده از یک راه حل فنی زیبا به این مساله برداشت و راه روشنی را پیش روی اعضای اتحاد ضد دلار ،که با تلاشهای مسکو و بیجینگ ایجاد شده است، قرار داد:

«ما کار زیادی روی معاهده‌ی سوآپ روبل-یوآن انجام دادیم تا تامین مالی تجارت را تسهیل کنیم. من هفته‌ی آینده یک دیدار در بیجینگ خواهم داشت. ما با چین و شرکایمان در BRICS در خصوص ایجاد یک سیستم سوآپ چندجانبه که در صورت نیاز اجازه‌ی انتقال منابع به یک کشور را می‌دهد گفت و گو می‌کنیم. بخشی از ذخایر ارزی‌مان می‌تواند به این نظام جدید انتقال یابد.»

به نظر می‌رسد کرملین راهکار تجمیع را برای ایجاد اتحاد ضد دلاری خود انتخاب کرده است. قراردادهای سوآپ ارزی بین بانکهای مرکزی کشورهای BRICS باعث تسهیل تامین مالی تجارت در عین کنار گذاشتن دلار خواهد شد. همزمان، نظام جدید به عنوان جایگزینی برای صندوق بین‌المللی پول خواهد بود، زیرا به اعضا این اجازه را می‌دهد تا منابعشان را برای کمک به کشورهای ضعیفتر تخصیص دهند. به عنوان یک امتیاز مهم این نظام «شبه صندوق بین‌المللی پول»، کشورهای عضو BRICS از بخشی از ذخایر ارزی‌شان (به احتمال زیاد بخش دلاری ذخایرشان) برای حمایت از این صندوق استفاده خواهند کرد، که به شدت میزان دارایی‌های دلاری برخی از بزرگترین تامین مالی کنندگان خارجی آمریکا را کاهش می‌دهد.

افراد شکاک یقینا ادعا خواهند کرد که یک اتحاد ضد دلاری با محوریت BRICS باعث نخواهد شد که دلار از وضعیت کنونی خودش در ذخایر ارزی خارج شود. به جای استدلال علیه این فکر، بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که واشنگتن دارد با تمام قوا دشمنان دلار را افزایش می‌دهد! در سوالی که توسط شبکه Russia24 با اشاره به اظهارات نابیولینا پرسیده شد، آندری کوستین، رئیس بانک دولتی VTB و یکی از ثابت قدمترین حامیان سیاستهای ضد دلار، اظهار نظر جالبی در خصوص وضعیت آینده‌ی اروپا کرد:

«من فکر می‌کنم کار سوآپ روبل-یوآن در آینده‌ی نزدیک به سرانجام برسد و راه برای استقرار روبل-یوآن فراهم شود. به علاوه، ما تنها افرادی نیستیم که چنین انگیزه‌هایی داریم. من از اظهارات آقای نویر، رئیس بانک مرکزی فرانسه با خبر شدم. وی در تلافی کاری که آمریکایی‌ها با بانک فرانسوی BNP Paribas انجام دادند، اظهار کرده است که تجارت با چین باید با یوآن یا یورو انجام شود.»

اگر روند کنونی ادامه یابد، به زودی دلار توسط بسیاری از اقتصادهای مهم جهان جایگزین خواهد شد و دلار از تامین مالی تجارت بین‌الملل کنار گذاشته خواهد شد. قلدری واشنگتن، حتی دوستان سابق آمریکا را متقاعد می‌کند که به جای نظام پولی بر محور دلار، از اتحاد ضد دلار استفاده نمایند. نقطه‌ی غیرقابل بازگشت برای دلار آمریکا ممکن است خیلی نزدیکتر از چیزی باشد که عموما تصور می‌شود. در حقیقت، ممکن است دلار آمریکا از نقطه‌ی غیرقابل بازگشت به سمت بی‌ارزش شدن گذشته باشد.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد