اونس طلا2318.62
مظنه15,401,000
18 گرم3,555,300
ارزش سکه34,698,453
قدیم (بهار)39,500,000
جدید (امامی)42,400,000
نیم25,000,000
ربع15,100,000

ریل‌گذاری برای آینده طلا

مهم‌ترین خبر بازارهای مالی در روز چهارشنبه انتظار برای دریافت گزارش جزئیات نشست‌های پیشین کمیته آزاد فدرال رزرو بود.


این کمیته مسوول تنظیم مهم‌ترین سیاست‌های مالی ایالات متحده است و گزارش جزئیات نشست‌های آن‌که با تاخیر منتشر می‌شود، در سال‌های گذشته همیشه مورد توجه تمام بازارهای مالی جهان بوده است، بازارهای جهانی طلا و ارز نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

این گزارش چهارشنبه شب به وقت تهران منتشر شد که پوشش آن در نسخه روز پنج‌شنبه ممکن نبود، اما نگاه به وضعیت بازار اهمیت آن را مشخص می‌کند. این انتظار در بازار طلا برابر با ثباتی نسبی بوده است.

در حالی که دوشنبه قیمت این فلز گرانبها روی عدد 1320 دلار دست نخوره ماند، روز سه‌شنبه نیز بازار بهای 1319 دلار را ثبت کرد و چهارشنبه بعد از ظهر(چهارشنبه صبح به وقت نیویورک) نیز تا لحظه تنظیم این خبر فلز زرد پیرامون قیمت 1322 دلار نوسان داشت. این نوسان‌های جزئی هر کدام دلایلی دارند، اما در کل می‌توان روند طلا در روزهای رفته از هفته کاری جاری را با ثبات نسبی در نظر گرفت. سه‌شنبه قیمت طلا با توجه به «سودگیری»های خفیف و همچنین انتظار برای انتشار جزئیات جلسات کمیته آزاد فدرال رزرو در روز چهارشنبه، با افت اندکی روبه‌رو شد. با این حال با توجه به انتشار گزارش چهارشنبه شب (فیلم کامل نشست کمیته مذکور)، هم‌اکنون که شما این نوشته را می‌خوانید، ممکن است قیمت‌های متفاوتی در بازار ثبت شده باشد، اما همزمان با مسائل اقتصادی، سیاست نیز همچنان برای بازارهای مالی و بازار طلا مهم است. علاوه‌بر بحران‌های اوکراین و عراق، ناآرامی‌های فلسطین نیز به اخبار افزوده شده است.

ولی همزمان با ثبات نسبی طلا، اختلافات درباره روند این فلز ادامه دارد. پیتر شیف رئیس موسسه سرمایه‌گذاری یورو پاسیفیک کاپیتال می‌گوید: « بسیاری از سرمایه گذاران وال استریت از این موضوع که انتشار گزارش اشتغالزایی آمریکا نتوانسته باعث کاهش قیمت طلا شده و جلوی افزایش بهای طلا در هفته گذشته را بگیرد، تحت‌تاثیر قرار گرفته‌اند. پس از انتشار گزارش وزارت کار آمریکا بسیاری از تحلیلگران منتظر بودند تا قیمت طلا با افت شدیدی روبه‌رو شود، اما طلا در برابر این گزارش مقاومت کرد. به نظر من قیمت طلا در شرایط کنونی در حال تثبیت‌شدن است. هنوز برخی از موسسات مالی مثل سوسیت جنرال و گلدمن ساکس معتقدند که قیمت طلا به‌زودی به کمتر از 1100 تا 1000 دلار خواهد رسید؛ ولی این تفکر نادرستی است. به نظر من قیمت طلا در میان مدت با روند افزایشی روبه‌رو خواهد شد و پیش بینی این موسسات مالی درخصوص قیمت طلا محقق نخواهد شد. من فکر می‌کنم فدرال رزرو آمریکا به سیاست کاهش ارزش دلار ادامه خواهد داد و این مساله تاثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا خواهد داشت.»

این در حالی است که دنیس گارتمن تحلیلگر ارشد مسائل اقتصادی می‌گوید: «دلار شانس زیادی برای کاهش ارزش خود در برابر یورو ندارد. برخی می‌گویند که آمریکا می‌خواهد به روند کاهش ارزش دلار ادامه دهد؛ ولی سیاست‌های بانک مرکزی اروپا نیز مهم است. من فکر می‌کنم بهتر است ارزش طلا را بر حسب یورو مورد ارزیابی قرار دهیم. سیاست‌های بانک مرکزی اروپا می‌تواند موجب کاهش بیشتر ارزش یورو شود. به نظر من فدرال رزرو برای مقابله با تورم در شرایط کنونی اقدامی انجام نمی دهد، ولی این مساله در مورد بانک مرکزی اروپا متفاوت است.»

در بازارهای جهانی ارز، چهارشنبه دلار نیوزیلند به بالاترین نرخ برابری در تقریبا سه سال گذشته رسید، در حالی که دلار ایالات متحده در انتظار گزارش نشست‌های فدرال رزرو بود. در این روز شاخص دلار در برابر سبد ارزی شامل 6 ارز عمده، با کاهش روبه‌رو شد. این ارز جهانی در روزهای گذشته رو به رشد بود، اما از روز سه‌شنبه شتاب خود را از دست داده بود. دلار چهارشنبه در برابر ین ژاپن به سطح پیش از انتشار آمار اشتغالزایی آمریکا در پنج‌شنبه گذشته بازگشت. ارزش دلار بسیار به جزئیات سیاست‌های مورد بحث در کمیته آزاد فدرال رزرو وابسته است.

خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد