تاریخچه زمرد (Emerald)

فاتحان اسپانیایی (Spanish Conquistadors) که در اوایل قرن شانزدهم وارد مکزیک (Mexico) و پرو (Peru ) شدند، از دیدن زمردهای بزرگ و زیبایی که سرخپوستان (Indians) بومی داشتند- که نه تنها آنها را به عنوان زیور آلات، بلکه به عنوان اشیاء مقدس در معابد خود استفاده می کردند ، و با مردگان خود به خاک می سپردند- شگفت زده شدند. تلاش هایی که این فاتحان برای ردیابی منبع زمرد انجام دادند تا سال 1537 بیهوده بود .

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

در این سال گونزالو جیمنز دو کوئسادا (Gonzalo Jimenez de Quesada ) زمانیکه به منطقه سرخپوستی Chibcha رسید، رئیس این قبیله به وی 9 زمرد بزرگ هدیه کرد.

وی پس از مدتی به این قبیله حمله کرده و آنها را شکست داد و سرزمینشان را تسخیر کرد. سربازان گونزالو جیمنز پس از حدود یک سال جستجوی Chibchaland – بالای رشته کوه های آند (Andes mountains) در حدود 70 کیلومتری شمال شرقی بوگوتا (Bogota) - موفق به ردیابی منبع این زمردها شدند.

محلی که در آن معادن یافت شدند تحت عنوان Somondoco (Chivor) شناخته شده بود، اما اسپانیولی ها(Spaniards) - به دلیل زمین های نامساعد و عدم دسترسی به این منطقه- قادر به بهره برداری فوری از معادن نبودند.

با این حال، بهره برداری در اواسط دهه 1550 شروع شد و بیش از 100 سال در بی رحمانه ترین و غیر انسانی ترین شرایط ادامه یافت، تا این که در سال 1675 ، پادشاه چارلز دوم (King Charles II) اسپانیا، با حکم سلطنتی مجبور به بستن معادن شد. پس از آن، معادن گم و برای 200 سال بعدی زیر جنگل پوشیده شده تا اینکه در سال 1896دوباره کشف شدند.

یک پنجم از تولید زمرد در هر دو معدن شیور و موزو (که در مقاله بعد درباره یافتن آن مطلبی را عنوان می نماییم) و نیز هرازگاهی یافته های دیدنی و جذاب این معادن راهی دربار اسپانیا می شد. زمردهای باقی مانده به پادشاهی های اروپا، و آسیا صادر می گردید. مقادیر قابل توجهی از زمرد به امپراتوری عثمانی ترکیه، امپراتوری پارسی و امپراتوری مغول در هند شمالی رسید.

در میان حکومتهای سلطنتی اروپا که زمردهای کلمبیایی را از اسپانیایی ها خریداری کردند، حاکمان هپزبرگ از امپراطوری اتریش و مجارستان هم بودند. بلور دوقلوی راف زمرد Unguentarium که در مقالات پیشین از آن سخن به میان آمد، در اوایل قرن هفدهم ، در دوران حکومت رودولف دوم وارد دربار حاکمان هپزبرگ از امپراطوری اتریش شد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها