راز لعل - قسمت اول

چه چیزی گوهرشناسان را تا این حد به این سنگ علاقمند کرده است؟

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

لعل طبیعی سنگ جواهری است که در دنیای جواهرات تجاری ، به اندازه یاقوت سرخ شناخته شده نیست، اما گوهریست که تبدیل به یکی از سنگ های مورد علاقه های تاجران سنگ های قیمتی و گردآورندگان گوهر شده است. حتی ممکن است گفته شود که لعل فقط برای خبرگان وادی سنگ، جواهر است.

اسپینل یک آلومینات منیزیم است که رنگ سرخ آن بخاطر وجود کروم و آهن می باشد. این سنگ بسیار سخت بوده (سختی 8 در مقیاس موس) و بلوری مکعب شکل ، مانند یک الماس، را تشکیل می دهد. اسپینل در بلورهای هشت وجهی پدید می آید، و فاقد هرگونه شکافی است (بر خلاف الماس).

با توجه به پراکندگی بسیار عالی لعل ، گوهر اسپینل ممکن است رنگ آتشین زنده(vivid fire) داشته باشد، و شدت رنگ لعل تا حدی به خاطر این این واقعیت است که لعل تک انکساری است. بیشتر سنگ های قیمتی انکسار مضاعف دارند؛ در واقع تنها الماس، لعل و گارنت تک انکسار هستند.

اسپینل معمولا به عنوان یک ماده معدنی دگرگونی در سنگ آهک تشکیل می شود. این سنگ جواهر را در چاله های شن و ماسه و به شکل سنگریزه نورد شده، کشف کردند. اسپینل امروز در درجه اول در برمه (Burma)، سریلانکا (Sri Lanka)، تانزانیا(Tanzania) و تاجیکستان (Tajikistan) و اغلب به همراه کروندوم" corundum" (یاقوت -ruby - و یاقوت کبود "sapphire") استخراج می شود.

سنگ های بزرگ بسیار کمیاب هستند؛ یک لعل برمه ای 10 قیراطی، عملا وجود ندارد. بیشتر یاقوت های سرخ برمه ای، زیر 2 قیراط هستند، اما برخی از یاقوت های سرخ بزرگتر هم مشاهده شده اند که از تانزانیا ریشه می گیرند. در ادامه این مقاله به موضوع رنگ این گوهر زیبا و نیز راز آن خواهیم پرداخت.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها