افسانه های جواهرشناسی – قسمت سوم

در این متن، آخرین حقایق نهفته در افسانه های مربوط به گوهر شناسی را مورد بررسی قرار می دهیم. چنانچه به مبحث گسترده سنگ شناسی و گوهرها علاقمند هستید، می توانید با ثبت نام در کلاس های آموزش گوهر شناسی آریان گوهر رخشان، بیشتر با این دنیای رنگارنگ آشنا شوید.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

افسانه

12 . تمام یاقوت ها ارزشمند هستند.

حقیقت

برخی از یاقوت ها (Ruby) شبیه شن هستند که این مسئله درمورد هر ماده گوهری صدق می کند. اما برخی از یاقوت های طبیعی وجود دارند که به منظور پر کردن ترک ها و پوشش ادخال ها (inclusions) به طور گسترده بهبود بخشی شده اند. حتی تمام یاقوت های طبیعی هم برای ارزشمند بودن باید بیش از یک قیراط بوده و شفافیت و رنگ بسیار خوبی داشته باشند.

افسانه

13. استفاده از ابزارهای گوهرشناسی ساده است.

حقیقت

درست مثل دوچرخه سواری (برای اولین بار)، استفاده از اغلب ابزارهای جواهر شناسی، نیاز به مطالعه دقیق و صبر زیاد دارد. رفرکتومترها(Refractometer) آسان ترین وسیله و پس از آن به ترتیب دایکروسکوپ (dichroscope) و پولاریسکوپ (polariscope) در رده کاربرد آسان قرار می گیرند. پائین ترین ابزار موجود در لیست هم اسپکتروسکوپ (spectroscope) است که فراگیری چگونگی استفاده از آن به زمان بیشتری نیاز دارد.

افسانه

14. تنها الماس می تواند شیشه را خراش دهد.

حقیقت

هر ماده گوهری سخت تر از شیشه (با سختی موس(Mohs) 5.5)، می تواند آن را بخراشد: کوآرتز (quartz)، تورمالین (tourmaline)، توپاز (topaz)، گارنت (garnet)، یاقوت کبود (sapphire) و غیره.

افسانه

15. الماس ها هیچ زمان نمی شکنند.

حقیقت

الماس ها به دلیل سطح کلیواژ(تقسیم- cleavage) خود، بسیار شکننده اند. اگر در امتداد سطح کلیواژ ضربه بخورند، الماس به راحتی در امتداد صفحه، برش خورده و شما دو الماس خواهید داشت!

افسانه

16. ارزش الماس ها همیشه بیش از سایر گوهر هاست.

حقیقت

ارزش الماس در حال حاضر توسط یک اتحادیه که عرضه را محدود می کند، حفظ می شود. از آنجا که الماس ها به اندازه تورمالین رایج هستند، اگر عرضه شان نامحدود بود، ارزششان هم به اندازه تورمالین ها می بود.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها