آنگلزیت (Anglesite )

انگلزیت در سال 1783 توسط ویلیام ویترینگ (William Withering) و در آنگلزی (Anglesey) - که دلیل نام گذاری این گوهر هم هست – کشف شد. آنگلزیت یک ماده معدنی با سختی 3 از 10 در مقیاس موس (Mohs)-مقیاس سختی مواد معدنی- است.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

این سنگ با ساختار اورتورومبیک (Orthorhombic) - قائم الزاویه شکل - از سولفات سرب ساخته شده و ترکیب شیمیایی کاملش PbSO4 است.

آنگلزیت گوهری بسیار نرم - فقط کمی سخت تر از طلا و نقره- است و به همین دلیل به خوبی فست نمی شود و به راحتی هم تراش نمی خورد. این ماده معدنی بخاطر نرمی اش به راحتی خراش بر می دارد و این خش ها، ارزش و زیبایی ظاهری این سنگ را کاهش می دهند.

پس از تراش هم، این سنگ گزینه خوبی برای قرار گرفتن روی انگشتر - بعنوان نگین- نیست چون به سرعت خراشیده شده و لبه هایش فرسوده می شوند.

یکی از دلایلی که کارشناسان آرگو هنگام قبول سفارشات ساخت جواهر، این سنگ را پیشنهاد نمیک نند نیز، همین مسئله است. این سنگ معمولا بی رنگ یا شفاف بوده، اما در رنگهای خاکستری، زرد، بنفش و قهوه ای هم یافت می شود. بطور کلی، آنگلزیت گوهری زیباست اما به دلیل نرمی اش برای هر موقعیتی و یا هرگونه استفاده ای، مناسب نیست. وزن مخصوص برای آنگلزیت 6.35 ، ضریب شکستش 1.89-1.87 و انکسار مضاعف آن 0.017 است.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها