تشیخص قدمت الماس

به عقیده برخی جواهرشناسان، ناخالصی های موجود درون سنگ ها، از زیبایی برخوردار است. اما الماسی که ناخالصی آن قابل رویت باشد، در بازار دارای ارزش زیادی نیست.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

البته در نظر زمین شناسان، یک الماسی که دارای ناخالصی های معدنی باشد ارزش تحقیقی بالایی دارد، زیرا توسط این ناخالصی ها آنان پی به قدمت، شرایط شکل گیری (دما و فشار)، سنگ میزبان برای رشد الماس و منبع شکل گیری الماس خواهند برد.

ناخالصی های معدنی بر اساس زمان شکل گیری بلورهای الماس و سنگ کانی میزبان آنها، به سه گروه سین ژنتیک (syngenetic)، پروتو ژنتیک (protogenetic) و اِپی ژنتیک (epigenetic) تقسیم می شوند. بلورهای ناخالصی گروه سین ژنتیک به طور همزمان با شکل گیری بلورهای الماس، تشکیل یافته اند. ناخالصی های پروژنتیک، قبل از شکل گیری الماس به وجود آمده اند و سپس به وسیله الماس محصور شده اند.

این شکل گیری می تواند در فاصله زمانی کوتاه و یا بلند اتفاق افتاده باشد. ناخالصی هایی که در شکاف ها به وجود می آیند و یا شکل دگرگون یافته سنگ های معدنی دیگر هستند که بعد از ناخالصی های گروه سین ژنتیک و پروژنتیک شکل گرفته اند، به عنوان دسته سوم، یعنی اپی ژنتیک شناخته می شوند. این گروه از ناخالصی ها در درجه دوم اهمیت قرار دارند و اطلاعاتی که از این ناخالصی ها به دست می آید اعتبار زیادی ندارد.

ناخالصی های متعلق به گروه سین ژنتیک و پروژنتیک، سبب کشف سن تشکیل الماس می شوند. در بین سنگ های آذرین کیمبرلیتی که منبع الماس هستند قدمت بیش از 550 میلیون سال کمتر دیده می شود. بیشتر این کیمبرلیت ها 150 میلیون سال عمر دارند و الماسی که آنها حمل می کنند قدمتی بیش از هزار میلیون سال و یا 3 هزار و 500 میلیون سال دارند. این تفاوت سنی بین سنگ آذرین کیمبرلیت و الماس، رابطه ژنتیکی بین این دو را نفی می کند.

در قرن بیستم، الماس های مشهور کوه نور، آرزو (hope) و کولینان در رسوبات، کم و بیش بر حسب تصادف یافت شدند. حجم عظیم رسوبات رودخانه وال و اورنگ (orange) در افریقای جنوبی، سرانجام منجر به کشف کیمبرلیت شد. انجام عملیات اکتشافی بر روی این سنگ آذرین آتشفشانی، سبب شد تا این سنگ به عنوان معدن و خانه اصلی الماس در این منطقه معرفی شود. از این زمان به بعد روش یافتن الماس از سنگ آذرین کیمبرلیت شکل جدیدی به خود گرفت. امروزه الماس هایی که از سنگ آذرین کیمبرلیت به دست می آید علاوه بر کشورهای افریقای جنوبی، نامبیا، هند، کونگو و برزیل، کشورهای بوتسوانا، روسیه، استرالیا و کانادا نیز می باشند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها