پر کردن منافذ و شکاف ها

پنهان کردن منفذ ها و شکستگی های آشکار و بهبود بخشیدن شکل، ظاهر، دوام یا حتی به مقدار خیلی ناچیز افزودن وزن سنگ قیمتی است.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

پر کردن منافذ و شکاف ها با شیشه، صمغ درخت، روغن و وکس به منظور موادی که در فرآیند پر کردن مورد استفاده قرار می گیرد از جامد گرفته (مانند شیشه) تا مواد مایع (روغن) است. در بیشتر مواقع این مواد پر کننده بی رنگ می باشد. (رنگ کردن مواد بی رنگ در گروه روش رنگرزی قرار می گیرد.)

1- سنگ های قیمتی که در آن از روش پر کردن استفاده می شوند، عبارتند از:

الماس: فرآیند پر کردن، برخی اوقات با مقدار زیادی از مواد شیشه ای انجام می شود. این فرآیند علاوه بر از بین بردن شکاف ها و حفره های آشکار، سبب زیباتر شدن ظاهر الماس نیز می شود. البته پس از انجام این عمل، هنوز شکاف ها وجود دارند، ولی وضوح قبلی را به نمایش نمی گذارند.


پر شدن شکاف ها در الماس توسط شیشه گداخته شده صورت می پذیرد، تا بدین وسیله حفره ها و شکاف ها کمتر پدیدار باشند.

یاقوت سرخ: تعداد بیشماری از شکاف های سطحی بر روی سنگ های قیمتی با شیشه پر شده تا بدین وسیله شکاف ها کمتر دیده و سبب شوند که سنگ قیمتی شفاف تر از قبل به نظر برسد. پر کردن منافذ توسط شیشه روش متداول در بهبود سازی سنگ یاقوت سرخ می باشد.


پر کردن منافذ و شکاف ها در یاقوت سرخ، همانگونه که در تصویر می بینید، با شیشه ذوب شده اعمال می شود، تا منافذ کمتر پدیدار باشد.
زمرد: منافذ و شکاف ها در زمرد عمدتا توسط انواع روغن ها، وکس، صمغ مصنوعی و مواد پلیمری پر می شود تا وضوع شکاف ها را کم کرده و شفافیت سنگ را بهبود بخشد. این مواد درجه های دوام متفاوتی در زمرد بهبود سازی شده ایجاد می کنند. میزان مواد پر کننده در زمرد می تواند از مقدار ناچیز تا میزان بسیار زیاد از این مواد باشد.

سطح شکاف دار زمرد مانند تصویر بالا می تواند با صمغ مصنوعی، وکس، و مواد پلیمری پر شود. این کار سبب می شود که منافذ کمتر به نظر آیند. مانند آنچه که در تصویر سمت راست ملاحظه می کنید.

سنگ های دیگر: صمغ درخت و شیشه برای تمامی سنگ های قیمتی با دوام مانند کوارتز، آکوامارین، توپاز، تورمالین و دیگر سنگ های شفاف قابل استفاده است. این روش بهبود سازی نسبت به روش هایی که در قبل ذکر کردیم، کمتر شایع است.


عوامل دوام: دوام یک سنگ تا حد زیادی بستگی به دوام مواد پر کننده دارد. شیشه سختر و با دوام تر از صمغ، روغن و یا وکس می باشد. تغییرات فشار هوا، مجاورت با گرما، یا در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن سنگ قیمتی، می تواند بر روی مواد پر کننده اثر بگذارد. به این معنا که این مواد در این شرایط تغییرمی کنند و یا از بین می روند.

روش شناسایی: در بیشتر موارد، با استفاده از ذره بین این روش بهبود سازی کردن، توسط جواهرشناسان خبره قابل تشخیص است.

روش نگهداری: از نگه داشتن سنگ قیمتی در معرض گرما، تغییرات فشار هوا (مانند استفاده کردن از آن زمانیکه قصد دارید با هواپیما به مکانی بروید) و مواد شیمیایی بپرهیزید. زمردی که توسط مواد پر کننده بهبود سازی شده است، زمانیکه در معرض آب بسیار گرم قرار می گیرد (مانندی آبی که در ماشین ظرف شویی استفاده می شود) از بین می رود.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها