بهبود سازی سنگ های قیمتی – روش سفید سازی

به عنوان یک مصرف کننده، ممکن است به یک فروشگاه سنگ های قیمتی بربخورید که در آن سنگ ها را به منظور تغییر در ظاهرشان، بهبود سازی کرده اند.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

موضوعی که در این شرایط معمولا مطرح می شود از این قرار است که آیا این سنگ قیمتی خاص، بهبود سازی شده است یا خیر؟ به طور کلی، بشر پس از یافتن سنگ های قیمتی، به منظور استفاده از آن بر روی جواهر، شکل ظاهری سنگ را دگرگون می سازند.

بدین معنا که زمان کشف یک سنگ قیمتی تراش نخورده، با تراش و پولیش آن سنگ قیمتی، سنگ را تبدیل به جواهری می کنند که می توان آن را بر روی زیورآلات گوناگون استفاده کرد.

این فرآیند برای سنگ های مصنوعی نیز به کار می رود. پس از تراش و پولیشی که برای تمامی سنگ ها معمول است، سنگ های قیمتی می توانند به منظور تغییر در رنگ یا شفافیت، بهبود سازی بشوند. در این فرآیند زیبا تر ساختن ظاهر، ممکن است دوام سنگ بهبود یابد (البته در برخی شرایط هم از دوام آن کاسته می شود).

فرآیندهای بهبود سازی با چشم تشخیص داده نمی شود؛ حتی در برخی اوقات تشخیص آن توسط افراد با تجربه و کاردان نیز با مشکل مواجه می شود. بنابراین هر فردی که تصمیم به فروش سنگ های قیمتی دارد، باید هنگام تجارت و فروش سنگ های قیمتی در صورت وجود فرآیند بهبود سازی، این واقعیت را فاش نماید.

عدم فاش کردن این واقعیت سبب می شود که شخص خریدار به اشتباه تصور کند که سنگ قیمتی مورد نظر به طور طبیعی دارای درخشندگی و کیفیت بالایی است و به همین دلیل انتظار بالا بودن ارزش آن را داشته باشد. از طرف دیگر موضوعی که همیشه در مواجه با سنگ بهبود سازی شده با آن مواجه هستیم این می باشد که نمی توان اطمینان کامل حاصل کرد که آیا این سنگ قیمتی، فرآیند بهبود سازی بر روی آن، دارای دوامی پایدار است و یا خیر، عمر آن تمام شدنی و کوتاه می باشد.

سنگ قیمتی بهبود سازی شده احتیاج به مراقبت های ویژه ای دارد. در ایالات متحده امریکا، کمیته تجارت فدرال، راهنمای ویژه ای را برای مراقبت های خاص از سنگ قیمتی بهبود سازی شده و همچنین روش های کشف و تشخیص سنگ بهبود سازی شده از طبیعی را منتشر کرده است. البته این راهنما در کشورهای گوناگون در سرتاسر جهان نیز تهیه شده است. به طورکلی بهبود سازی سنگ های قیمتی باعث تغییر و دگوگونی در آنها می شود و شناسایی راه های جدید بهبود سازی سنگ های قیمتی، نقش مهمی را در تحقیقات پیشرفته سنگ شناسی، ایفا می کند.

سفید سازی
یک فرآیند شیمیایی است که یک جز و یا تمام رنگ سنگ های قیمتی را تغییر می دهد. برخی از سنگ های قیمتی، سفید شده و سپس رنگ می شوند که به این شکل از بهبود سازی، روش ترکیبی می گویند.
1- معمول ترین سنگ های سفید سازی شده که با آن مواجه هستیم

عبارتند از:
جید: جید معمولا با اسید سفید می شود تا اجزای قهوه ای نامطلوب را در سنگ از بین ببرد. فرایند سفید سازی در سنگ جید معمولا در دو مرحله صورت می گیرد. به دلیل اینکه سفید سازی با اسید سبب می شود که سنگ قیمتی کمی متخلخل شود و یا در ترک های ایجاد شده شکستگی به وجود آید، پس از مرحله سفید سازی، سنگ را با مواد پلیمری اشباع شده بهبود سازی می کنند تا این فضاها و شکاف های ایجاد شده را پر کرده و از بین ببرد و ظاهر زیباتری را به سنگ قیمتی بدهد.

مروارید: تمامی انواع مروارید به طور معمول با پراکسید هیدروژن به منظور شفاف تر شدن و یکنواختی رنگشان سفید می شوند.
سنگ های دیگر: در برخی از مرجان ها، کلسدونی، کوارتز چشم ببر نیز ممکن است برای روشن تر شدن رنگشان از فرآیند سفید سازی، استفاده شده باشد.

2- کشف: فرآیند سفید سازی هنگامیکه تنها اولین مرحله آن (سفید سازی با اسید) انجام شود، تقریبا در بیشتر موارد قابل تشخیص است. دومین مرحله از این فرآیند، یعنی اشباع آن توسط ترکیبات پلیمری، تنها در آزمایشگاه ها پیشرفته و مجهز جواهر شناسی توسط ذره بین و تکنیک های پیشرفته قابل تشخیص است.

3- عوامل دوام: سفید سازی با اسید در بیشتر سنگ قیمتی باعث ایجاد ساختار شکننده می شود. بنابراین اولین نکته قابل توجه این است که سنگ هایی که خاصیت شکنندگی دارند را برای این کار انتخاب نکنید. بیشتر سنگ هایی که با فرآیند سفید سازی با اسید بهبود یافته اند، با موادی به منظور بالابردن دوام و درخشندگی بیشتر رنگ آن، اشباع می شوند.

4- روش های نگهداری این نوع سنگ ها: سنگ های قیمتی که با فرآیند سفید سازی بهبود یافه اند، شکننده هستند. حتی ممکن است منافذ آن زیاد شده که در نتیجه باعث جذب روغن و مواد دیگر می شوند. در این گونه موارد به عنوان مثال مروارید (که غالبا بهبود سازی می شود)، توصیه می شود تا برای جلوگیری از آسیب دیدن، در یک محیط نرم و خشک نگهداری شود.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها