تراش فیروزه

تراش بر روی فیروزه طی مراحل زیر انجام می شود:

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

1- فیروزه را از سنگ دربرگیرنده (سنگ مادر) بیرون می آورند. البته وقتی فیروزه به صورت ورقی است، آنرا به همراه سنگ مادر می تراشند، یعنی در قسمت زیرین آن سنگ مادر باقی می گذارند.

2- سپس فیروزه را اندازه کرده و به شکل دلخواه (اشکی، لوزی، گرد (عدسی) و بیضی) تراش می دهند.
از آنجاییکه در مرحله قبل شکل خاصی به خود نگرفته و فقط شکل ابتدایی به آن داده شده و همچنین دادن شکل منظم با دست بر روی چرخ امکان پذیر نبوده و مشکل است، تراشکاران سنگ را بر سر یک قطعه میله فلزی که در سبک قدیمی به جای میله از چوب استفاده می شده، قرار می دهند.

بر سر میله چسب مخصوصی قرار دارد که فیروزه را پس از حرارت دادن چسب و به حالت مذاب در آمدن آن بر روی میله سوار می کنند. در این مرحله فیروزه ای که بر سر میله چسبیده است را با استفاده از چرخ تراش صاف می کنند و شکل مورد نظر به صورت منظم، صاف، بدون زواید و زاویه های اضافی در می آید.

3- مرحله بعدی جلا دادن فیروزه است که در این حالت سنگ روی چرخ با نمد پوشیده شده و همراه با ماده مخصوص جلا داده می شود.

4- پس از این مرحله فیروزه را با سنباده ای نرم می سایند. حرکت سنگ روی سنباده، باید حرکت رفت و برگشتی و هم زمان چرخش به دور محور سنگ صورت گیرد تا ثبات و پایداری رنگ آن بیشتر شود.

5- پس از آماده شدن سنگ فیروزه، آن را از میله فلزی جدا کرده و روی یک رکاب برنجی قرار داده و جهت عرضه در داخل ظرف خاک اره قرار می دهند تا رطوبت از آن دور باشد و در نهایت به منظور استفاده در زیور آلات، تزئینات و مصارف دیگر به فروش می رسد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها