اونس طلا2205.59
مظنه14,181,000
18 گرم3,273,600
ارزش سکه31,949,793
قدیم (بهار)36,200,000
جدید (امامی)39,400,000
نیم23,400,000
ربع14,500,000

بازار طلا در سراشيبي

در هفته‌ ميلادي گذشته عواملي نظير بحران سياسي در اوكراين، اظهارات روساي بانك‌هاي مركزي اروپا و آمريكا و نيز انتشار گزارش‌هايي از اوضاع اقتصادي آمريكا، اروپا و چين موجب بروز نوساناتي در بازارهاي سهام كشورها و قيمت كالاها از جمله طلا شدند.



بازارهای سهام روز دوشنبه در حالی گشایش یافتند که نگرانی‌ها از ادامه تنش‌ها در اوکراین ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران را به شدت کاهش داده بود. در این شرایط، جو منفی ناشی از احتمال افت درآمد برخی شرکت‌ها با توجه به سرمای سخت سال گذشته هم مزید بر علت شد و علاوه‌بر اینکه از تقاضا برای دارایی‌های پرریسکی همچون اوراق بهادار کاست، بر خرید دلار و طلا افزود؛ به‌طوری‌که ‌بهای این کالای گرانبها تا بالاترین سطح خود در سه هفته اخیر صعود کرد.
از سوی دیگر اظهارات رئیس بانک مرکزی اروپا در روز یکشنبه مبنی بر اینکه رشد بیشتر ارزش یورو، این بانک را ملزم به اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتر برای مقابله با رکود خواهد نمود نرخ برابری یورو به دلار را به ریزش واداشت.
علاوه‌بر محافظه‌کاری فعالان بازار به دلیل تمرکز بر اوضاع اوکراین، کند شدن رشد اقتصادی چین و انتشار گزارش‌های نه چندان مطلوبی از وضعیت اقتصادی منطقه یورو، بازارهای سهام اروپا را در روز سه‌شنبه متزلزل کرد. همچنین در حالی‌که بروز نشانه‌های امیدبخشی از قوت گرفتن روند بهبود اقتصادی در آمریکا بر شاخص دلار افزود، افت خرید فیزیکی طلا و تمایل سرمایه‌گذاران برای شناسایی سود خود و در نتیجه افزایش موقعیت‌های فروش منجر به افت بهای طلا شد.
امیدوارکننده بودن برخی گزارش‌های مالی شرکت‌های اروپایی همراه با احتمال اجرای اقدامات حمایتی بیشتر از سوی دولت چین با هدف بهبود شرایط اقتصادی در این کشور، بازارهای سهام روز چهارشنبه را تقویت کرد؛ اگرچه بحران سیاسی در اوکراین هنوز نگران‌‌کننده به نظر می‌رسید. از سوی دیگر در اروپا باز هم تورم در منطقه پولی یورو تنزل یافت و در نتیجه گمانه‌زنی‌ها از اینکه بالاخره بانک مرکزی اروپا باید اقدامی برای حل مشکل رکود انجام دهد را افزایش داد. در این روز اگرچه کاهش خرید فیزیکی طلا افت بهای هر اونس را در پی داشت، اوضاع اوکراین و نگرانی‌های مربوط به آن تا حدی بر تقاضا برای این کالا افزود.
انتشار گزارش‌های مطلوبی از وضعیت درآمد برخی از شرکت‌های آمریکایی، مثبت بودن آمار اقتصادی منتشر شده از وضعیت آمریکا و نیز تلاش‌های امیدبخش مقامات غربی و روسیه برای حل مشکلات مربوط به اوکراین از عوامل اصلی بهبود بازارهای سهام در روز پنجشنبه بودند. در مورد طلا هم رشد شاخص دلار و فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا فشار رو به پایینی را بر قیمت این کالای گرانبها وارد ساختند. در عین حال ظاهرا عدم تغییر نرخ بهره در آمریکا تاثیر نگرانی‌های ناشی از پایین بودن سطح تقاضا از سوی چین را تا حدی خنثی نمود.
گمانه‌زنی‌ها از بهتر شدن شرایط اقتصادی آمریکا و افزایش امیدها از اینکه شاید تلاش‌های دیپلماتیک کشورهای درگیر در بحران اوکراین آرامش را به این کشور بازگرداند ریسک‌پذیری را در بازار تقویت کرد.
همچنین نه تنها موارد مذکور تقاضا برای ارز مطمئنی همچون دلار را کاهش دادند، بلکه همراه با عواملی نظیر افت خرید فیزیکی طلا و رشد جریان خروجی موجودی طلای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانع صعود بهای طلا شدند. این در حالی است که اظهارات روز چهارشنبه یلن و تاکید مجدد وی بر اجرای سیاست‌های پولی متناسب با روند بهبود اقتصادی در آمریکا همچنان از عوامل محرک قیمت طلا در این روز محسوب می‌شد که تاثیر آن به‌واسطه انتشار گزارش‌های مثبتی از اوضاع اقتصادی آمریکا کمرنگ شد.
در هفته آینده نیز خواهیم دید چگونه نتیجه گزارش‌های مهمی از اقتصاد آمریکا، اروپا و چین و همچنین روند جریانات سیاسی در اوکراین راه را برای صعود یا سقوط بهای طلا روشن خواهد ساخت. ظاهرا پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش امیدواری‌ها نسبت به شرایط اقتصادی است که در صورت برآورده شدن این انتظارات شاهد کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی خواهیم بود.
الهام بادپا (بیتا) *
*تحلیلگر بازارهای جهانی – شرکت کارگزاری بهمن
خبر های پربازدید 0
خبر های فعال سایت 0
خبر های پربازدید سرگرمی و گوناگون

سایر خبر های این گروه
.
اطلاع پاسخ کاربران به نظر شما و ارسال خبرنامه های سایت طلا با ایمیل
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد