فیروزه های طبیعی، مصنوعی و بهسازی شده

فیروزه طبیعی فیروزه ای است که مستقیما از معدن استخراج، برش و پرداخت می شود و روی جواهر قرار می گیرد. تنها هنگام پرداخت کردن (polish) از ماده مخصوصی جهت جلا دادن به آن استفاده می کنند.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

بیشتر سنگ هایی که به صورت طبیعی مورد استفاده قرار می گیرند دارای کیفیت بسیار خوب و از استحکام و درخشش کافی برخوردار بوده و استفاده از آنها به عنوان جواهر، از درخشش و استحام آن نمی کاهد.

فیروزه ترمیم شده همان فیروزه طبیعی است که معمولا به دلیل داشتن منافذ زیاد و نرم نمی تواند درخشش خود را حفظ کند. به همین دلیل واکس زدن فیروزه می تواند علاوه بر افزایش سختی و در نتیجه افزایش دوام کانی، از کم رنگ شدن آن به مرور زمان جلوگیری کند. واکس فیروزه، صمغ مصنوعی است که طی روش خاصی با فرو بردن فیروزه داخل آن صورت می گیرد.

سده های متمادی است که بشر به دلیل کمیاب و ناکافی بودن این سنگ، با استفاده از سرامیک، استخوان یا عاج فیل، هائولیت رنگ شده، سنگ آهک، شیشه و مینا و اخیرا با استفاده از سلولویید، پلاستیک و ... فیروزه های بدلی می سازند. این نوع فیروزه به راحتی قابل تشخیص است و خوشبختانه خریداران آن دچار گمراهی نمی گردند.

نحوه استخراج فیروزه:
به طور کلی معادن فیروزه ایران از نوع صخره ای و زیرزمینی بوده و استخراج به وسیله حفر درگاه و ایجاد کارگاه در داخل معدن انجام می شود. از آنجاییکه فیروزه به صورت رگه هایی در دل سنگ مادر قرار دارد، باید برای استخراج آن از روش سنتی و دستی (نیروی انسانی) بهره گرفت تا به رگه های فیروزه صدمه ای وارد نگشته و بهترین بهره وری از رگه ها صورت پذیرد.

این امر نیاز به وقت، دقت، حوصله و تخصص دارد و موجب سختی استخراج این سنگ گرانبها می گردد. به گونه های که هم اینک به صور تقریبی از هر تن فیروزه خام در معدن فیروزه نیشابور 8 تا 10 کیلو گرم فیروزه حاصل می گردد.

یا به روایت دیگر از هر هزار و 500 کیلوگرم سنگ فقط 3 کیلوگرم سنگ خام استخراج می شود. فیروزه خام استخراج شده از معدن را هر 15 یا 20 روز یکبار، بستگی به میزان استخراج، در کیسه های پلاستیکی بسته بندی می نمایند (معمولا در بسته های 100 یا 200 کیلویی) و سپس به حراج گذاشته شده و به بالاترین قیمت پیشنهادی به فروش می رسد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها