مالاکیت

نام این سنگ برگرفته از کلمه یونانی ماتاک (matakhe) به معنی گل ختمی است ظاهرا دلیل این نامگذاری رنگ سبز این سنگ می باشد.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

شکل ظاهری
مالاکیت تنها به رنگ سبز یافت می شود، البته سبزی که می تواند دارای طیف های سبز به رنگ گل ختمی، تا سبز بسیار تیره یا حتی سبز متمایل به مشکی باشد. این طیف رنگی به شکل راه راه های منظم، پی در پی و دارای ساختاری مانند رنگ است که به صورت خمیدگی های پهن، گنبدی شکل، دارای نوسان در سنگ نمود پیدا می کند.

این طیف رنگی از عرض به طول بر روی سنگ حرکت کرده و به سمت سطح خارجی سنگ ادامه پیدا می کند. مالاکیت دارای سختی نسبتا کمی است، اما می توان آن را یک پولیش استثنایی داد.

این سنگ به راحتی به وسیله اسید از بین می رود. قطعه های بزرگ مالاکیت معمولا به منظور قطعات گچ بری و یا صنعت مجسمه سازی استفاده می شود. رنگ سبز، رگه های سنگ، شکل رگه ها و پولیش منحصر به فرد، مالاکیت را بی تردید تبدیل به سنگی زیبا می نماید.

این سنگ معمولا به عنوان سنگ قیمتی شناخته نمی شود و دارای ارزش کمی می باشد. شکل ظاهری مالاکیت تحسین برانگیز است. البته از مالاکیت می توان در جواهرات استفاده کرد.

این سنگ اگر با دستان استاد کاری ماهر پولیش بخورد، جذابیت بیشتری پیدا کرده و از این رو قیمت آن نیز افزایش می یابد. از این سنگ نمونه مصنوعی و آزمایشگاهی وجود ندارد.

در گذشته مالاکیت غالبا از شوروی سابق از کوه های اورال به دست می آمد، اما امروزه حجم عظیمی از این سنگ در زئیر، زیمباوه، نامبیا، شیلی، امریکا و استرالیا یافت می شود.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها