معرفی الماس Incomparable یکی از بزرگترین الماس های جهان

الماس بی نظیر (Incomparable Diamond) با وزنی معادل 890 قیراط (178 گرم) یکی از بزرگترین الماس هایی است که تاکنون در جهان یافت شده است.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

این الماس در سال 1980 در شهر Mbuji May جمهوری دموکراتیک کنگو توسط دختری جوان که در حال بازی در خرابه های اطراف خانه عمویش بود پیدا شد.

تله خاک هایی که در آنجا خالی شده بودند از معدن قدیمی نزدیک MIBA Diamond Mine آورده شده بودند که در طی روند استخراج بی ارزش تشخیص داده شده بودند.

این دختر الماس را به عمویش داد و وی آن را به فروشنده های محلی الماس فروخت و آن ها آن را به گروهی از خریداران لبنانی در خارج از کینشاسا فروختند.

کار نظارت بر تراش آن توسط آقای ساموئلز که تجربه و تخصص در تراش الماس های بزرگ داشت سپرده شد. یکی از مشکلات در تراش این الماس شکل نامنظم آن بود زیرا یک سمت آن ضخیم و سمت دیگر آن باریک بود. یک سمت پر از حفره بود و دیگری پر از شیار بود.

در نهایت تصمیم گرفته شد بخشی از سطح آن پلیش داده شود تا مورد بررسی قرار گرفته شود به این کار “cutting a window” گفته میشود. پس از اینکار مشخص شد این گوهر تقریباً عاری از هرنوع ناخالصی است.

برای بررسی و تراش این سنگ چهار سال زمان صرف شد و صاحبان آن با دوراهی سخت روبرو شدند. آنها باید تصمیم میگرفتند که آیا وزن بیشتر می خواهند یا زیبایی و کمال بیشتر؟

زیرا با وجود شکل نا همگون اگر می خواستند تراشی کامل و زیبا به سنگ دهند وزن زیادی از دست می رفت. از طرفی الماس Cullinan I وزنی برابر 530.2 قیراط داشت که می توانست رقیبی برای این گوهر باشد و این مورد تصمیم گیری را سخت تر کرده بود.

در نهایت قبل از تراش اصلی 14 قطعه از الماس خام بریده شد و آقای جان سمپسون که مسئول کانی بود متوجه شد رنگ تمامی قطعات یکسان نیست برخی از آنها زرد با اندکی قهوه ای کمرنگ بودند که از نقاط تیره کریستال بریده شده بودند در نتیجه با برداشتن سطوح بالایی رنگ نهایی گوهر زرد متوسط شد.

بررسی های آقای سمپسون نشان داد کل سنگ رنگ یکسانی ندارند و علت آن تغییرات محیط در زمان شکل گیری سنگ بوده است. هر رنگ نشان دهند تغییرات محیط در طی تشکیل کریستال بوده است و در مرحله ای این الماس بی رنگ بوده است و کم کم با لایه های از رنگ زرد به سطح آن اضافه شده است.

بزرگترین قطعه ای بدست آمده از این الماس خام 407.48 قیراط وزن داشت که از این لحاظ سومین رتبه الماس های تراش خورده را در اختیار داشت. اندازه آن 53.9 * 35.19 * 28.18 میلیمتر بود. الماس Incomparable توسط آزمایشگاه تجاری سنگ های قیمتی، بدون عیب در شفافیت و به رنگ زرد مایل به قهوه ای (Fancy Brownish-Yellow) شناخته شد.

در حراج 19 اکتبر سال 1988 این الماس با نام غول طلایی به کریستی لندن ارائه شد. زمانی که دوباره به حراج گذاشته شد نام آن به بی نظیر (Incomparable) تغییر یافت.

با توجه به اینکه این بزرگترین الماسی بود که در حراجی عمومی فروخته می شد انتظار می رفت با قیمتی حدود 20 میلیون دلار به فروش رود ولی این حراج با شکست مواجه شد و در نهایت این سنگ با قیمت 12 میلیون دلار به Theodore Horovitz فروخته شد. این رقم در آن زمان رکوردی برای فروش بود و هیچ سنگ قیمتی به این قیمت فروش نرفته بود.

جالب است بدانید که در سال 2002 این الماس در سایت Ebay برای حراج گذاشته شده بود و حداقل قیمت 15 میلیون دلار ذکر شده بود. با وجود اینکه این حراج نا کام ماند ولی این گوهر به بزرگترین سنگ قیمتی تاریخ Ebay مبدل شد.

در سال 2013 الماس Incomparable به عنوان گوهر اصلی بر روی گردنبدی از الماس نصب شد. این گردنبند که نام ان LIncomparable می باشد دارای 90 قطعه الماس سفید با وزن حدود 230 قیراط است که وزن نهایی را به 637 قیراط میرساند این قطعه به عنوان بزرگترین گردنبند الماس در سنگاپور با قیمتی برابر 55 میلیون دلار به فروش گذاشته شد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها