هیدنیت

این سنگ از خانواده اسپودیومن می باشد. رنگ هیدنیت سبز است و قدمت شناخته شدن آن به قرن حاضر بر می گردد. این سنگ برای اولین بار در معدنی در ایالات متحده امریکا کشف و به نام صاحب آن معدن اِی.ای هیدن (A.E Hidden)، هیدنیت نامگذاری شد.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


نام هیدنیت به طور کلی به تمامی گونه هایی از سنگ اسپودیومن اطلاق می شود که رنگ آن سبز، سبز کمرنگ یا سبز مایل به زرد، است.

بهترین نمونه هیدنیت نوع سبز روشن آن با طیف رنگی سبز آبی می باشد. اما این سنگ معمولا در طبیعت به صورت کمرنگ یا سبز مایل به زرد یافت می شود.

تراش مخصوص این سنگ step cut است. گونه خوب این سنگ با کیفیت رنگی بسیار بالا کمیاب می باشد. هیدنیت به دلیل رنگ سبز خود، غالبا با زمرد و تورمالین اشتباه گرفته می شود.

بهترین نوع این سنگ در کارولینای شمالی یافت می شود. اما گونه های معمولی آن که عموما به رنگ سبز مایل به زرد بوده، در کالیفرنیا، برزیل و ماداگاسکار وجود دارد.

ارزش
رنگ های جذاب، کمیابی، سختی استخراج و اندازه قابل قبول، این سنگ را جزو سنگ های قیمتی با ارزش قرار داده است. یافتن نوع کمرنگ آن در اندازه مناسب آسانتر از گونه های دیگر هیدنیت است.

در قرن اخیر هیدنیت آزمایشگاهی شناخته شده تر از گونه طبیعی آن است. امروزه به وسیله روش های بهبود بخشی (مانند پرتو افکنی) رنگ های بی رنگ و سبز کمرنگ هیدنیت را تبدیل به سبز روشن که شکل مرغوب این سنگ است، می نمایند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها