اسپودیومن

اسپودیومن همانند جید گونه سرشار از لیتیوم بوده و از گروه منوکلینیک پیروکسین (ماده معدنی بلوری و سفید) است. نام این سنگ به معنای شبیه خاکستری است، زیرا این کانی غالبا به رنگ سفید مایل به خاکستری یا خاکستری می باشد. در گذشته، این سنگ تریفن را (triphane) که برگرفته از زبان یونانی به معنای 3 وجهی است، می نامیدند.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


ظاهر
اسپودیومن سنگی است که غالبا در طبیعت به صورت بلورهای بزرگ و طولی ، یکنواخت، مقطع، مسطح یافت می شود.

برخی از گونه های سنگ اسپودیومن از جمله بزرگترین کانی های یافت شده در طبیعت به شمار می آیند: طول آنها چندین متر و وزنشان بیشتر از یک تن است.

رنگ اصلی این سنگ سبز کمرنگ می باشد. گونه غیر شفاف آن به رنگ خاکستری نزدیک به سفید (همانگونه که از نامش پیداست) در طبیعت یافت می شود.

نمونه های دیگری از این سنگ به رنگ های صورتی متمایل به بنفش، سبز روشن، سبز متمایل به زرد و یا زرد به سختی در طبیعت وجود دارد. شکل شفاف آن معمولا در صنعت جواهر سازی به کار می رود.

بلورهای شفاف اسپودیومن دارای درخشندگی متنوع بوده و بلورهای نیمه مات این سنگ غالبا به شکل مروارید هستند.

خصوصیات فیزیکی
سختی سنگ اسپودیومن در مقیاس موس 6 یا 7 می باشد. چگالی آن بین 3.17 و 3.23 گرم است. ضریب شکست این سنگ 1.654-1.669 تا 1.664 بوده و دارای مقدار کمی بلورهای منشوری است.

این سنگ در اصل از گونه کانی های پگماتیک است که به طور مشخص از مقادیر زیادی لیتیوم تشکیل یافته است. منبع سنگ اسپودیومن در بریتانیای کبیر، سوئد، برخی قسمت های ایالات متحده (داکوتای جنوبی، کانکتیکات، نیومکزیکو، ماساچوست)، برزیل و ماداگاسکار است.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها