چند نکته درمورد تشخیص و ارزش گوهرها

در گوهرشناسی، علاوه بر لذت بصری باعث میشود تا بتوانیم انواع سنگها را از هم و از مصنوعاتشان تشخیص دهیم. این موضوع علاوه بر اینکه یک حرفه منحصربفرد محسوب میشود، فوائد شخصی هم برای علاقمندان در بر دارد از جمله اینکه هنگام خرید جواهرات گوهرنشان دیگر نگران این موضوع نخواهیم بود که سنگ بکار رفته اصل است یا خیر؟ مرغوبیت کافی دارد یا ...

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


سنگهای تراش خورده تمامی ویژگی های فیزیکی ماده معدنی که از آن تراش خورده اند را دارند؛ با این که شکل بلور دیگر مشخص نیست. بنابراین گوهرها باید از یکدیگر متمایز شوند.

در حقیقت از مصنوعی ها، ترکیبی ها و تقلبی ها. اگر ماده معدنی خیلی سخت باشد، مثلا یاقوت کبود، سنگ تراش خورده بسیار بادوام خواهد بود و سنگهای نرم تر مانند کوآرتز را خراش میدهد.

اگر ماده معدنی ای به آسانی بر اثر تماس شکاف بردارد (یا ترک بخورد)، مثل توپاز، سنگ تراش خورده هم این ظرفیت را از خود نشان خواهد داد و در برابر ضربه ها به مراقبت نیاز دارد.

در صورتیکه ماده معدنی ما درجه بالایی از پراکندگی داشته باشد (یعنی توانایی تقسیم نور سفید را به رنگ طیفی آن داشته باشد)، سنگ جواهر پر از "آتش" خواهد بود، مثل الماس.

بر همین اساس گوهرها بوسیله همان روشهای علمی ای تشخیص داده شده که مواد معدنی شناسایی میشوند. به هرحال چون آنها زیبا و با ارزش هستند، هیچ آزمایش مخربی که هرگونه علامتی روی سنگ به جای بگذارد، مورد استفاده قرار نمی گیرد.

طیف وسیعی از ابزارهای علمی مخصوص آزمایش سنگ های قیمتی، تاکنون طراحی و ابداع شده اند. اشخاصی که قابلیت تشخیص گوهرها را با استفاده از این ابزارها دارند، گوهرشناس نامیده میشوند.

گوهرها شبیه هم هستند!
سنگ ها علی رغم تشخیص آنها از یکدیگر، باید از گوهرهای مصنوعی (ترکیبی) و از تقلبی ها نیز تمیز داده شوند. یک سنگ جواهر مصنوعی ازنظر شیمیایی و ساختاری با همتای طبیعی خود برابری می کند؛ اما در آزمایشگاه ساخته شده است.

گاهی اوقات تشخیص سنگهای مصنوعی از انواع طبیعی آن بسیار مشکل می باشد. انواع تقلبی آنها ممکن است از هر ماده ای که شباهتهای ظاهری به انواع اصلی دارند، ساخته شده باشند، اما معمولا شیشه ای یا پلاستیکی هستند.

سنگهای ترکیبی یا کامپوزیت (Composite) مانند doubletsوtriplets ترکیبی از مواد، معمولا یک ماده طبیعی با یک پشتیبان و یا پوششی از برخی مواد دیگر هستند. بعضی از سنگ های کامپوزیتن باید در مایعات فرو برده شوند، تا مبادا بین لایه ها نفوذ کرده و باعث تغییر رنگ شوند.

ارزش گذاری گوهرها
سنگهای قیمتی با ارزش هستند؛ چرا که کالایی نادر و مطلوب محسوب می شوند. آنها نشانگر زمان و نیروی کار صرف شده برای تراش و ارائه شان نیز می باشند.

بخاطر ارزش و قابلیت حملی که دارند، گوهرها زمانی طولانی به جای پول مورد استفاده قرار می گرفتند. به طور سنتی، اندازه آنها با واحد قیراط حساب می شود که مشخص کننده وزن است (ا قیراط = 0.2 گرم).

ارزش یک سنگ با کیفیت و اندازه اش تعیین میشود. این تعیین ارزش، بصورت نرخی به ازای هر قیراط محاسبه میشود. میزان هر قیراط در وزن حقیقی سنگ ضرب شده تا قیمت فروش آن مشخص شود.

سنگهای بزرگ و یا خاص، به میزان حجم و کیفیتشان ارزش بیشتری از این محاسبه، خواهند داشت. از آنجا که سنگهای مصنوعی را می توان در یک آزمایشگاه هم تولید کرد، ارزش آنها به مراتب کمتر از همتای طبیعیشان است.


نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها