کوآرتز ، کریستالی برای نگه داشتن زمان

بلور کوارتز یک ماده معدنی در زمین است که شبیه به شن و ماسه می باشد. با توجه به توانایی نگه داشتن زمان دقیق، کریستال کوارتز به طور گسترده ای در مکانیک هایی که نیاز به زمان بندی دارند - مانندساعت - استفاده می شود. از همین جا بود که اسم ساعتهای کوآرتز معروف شد.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

دقت بلورهای کوارتز از دهه 1970 برای نگه داشتن زمان بندی در ساعت های مچی مورد استفاده قرار گرفت. از آن زمان به بعد، استفاده از این بلورها در ساعت سازی مرسوم شد.

از زمان اولین استفاده آن در ایالات متحده در سال 1970، ساعت کوارتز راه طولانی را طی کرده است. اولین ساعت های تولید شده گران بوده و از نظر ظاهر و اندازه، عجیب و غریب بودند.

شروع کار این ساعت ها با صفحه ای به رنگ قرمز روشن در صفحه نمایش دیجیتال LED یا دیود(لامپ) ساطع نور بود.

بمحض اینکه فنآوری مهندسی کمی پیشرفت کرد، سازندگان، این ساعت ها را توسعه داده و به استفاده از یک فرمتLCD دیجیتال با یک عقربه ساعت و دقیقه شمار روی آوردند.

این موضوع باعث شد تا خواندن ساعت ساده تر شود چون آنها در این حالت خیلی شبیه ساعتهای مکانیکی شده بودند.
بلورهای کوارتز بخاطر قابلیت زمانبندی شناخته شده اند و برای مدت طولانی در فرستنده ها بکار می رفتند. مسئله اساسی در مورد کوارتزها و کاربرد آنها در زمان بندی، شکل گیری بلور و بسامد است.

کوارتز در حالت جامد و زمانی که خم می شود یک ولتاژ پائین قدرت ایجاد می کند. کوارتز باید به بلورهایی با اندازه و شکل دقیق قطعه قطعه شود، در این حالت برای رسیدن به سطح بسامد، آماده اند. با استفاده از این فنآوری ساده با صفحه مدار، کوارتز قادر به نگه داشتن زمان دقیق است.

بمحض اینکه ساعت سازان این مسئله را کشف کردند، متوجه شدند که میتوانند به بلورهای کوارتز انرژی داده و باعث دوام این انرژی - بصورت نامحدود - شوند.

زمانی که کوارتز تراش بخورد و بدرستی شکل بگیرد، نوسانی ایجاد میکند که تبدیل به پالس هایی می شود که می توانند توسط مدارات دیجیتال بر روی صفحه مدار شناخته شود.

این کار زمان بندی را ممکن ساخته و بدین ترتیب ساعت و نمایشگر زمان دیجیتالی هم ممکن می شوند. برای اینکه این فرآیند با موفقیت انجام شود، بلور کوارتز باید بدقت تراش بخورد.

شکل و اندازه، بسامدهای متفاوتی را در بر خواهد داشت. در ضمن باید دقت داشته باشیم که آنها را باید از آلودگی دور نگه داشت زیرا بلور آلوده، به درستی نوسان نخواهد داشت و به همین دلیل نیز زمان دقیق را نگه نمی دارد.

هنگامی که بلور کوارتز در ساعت هایی با عقربه ساعت، دقیقه و ثانیه شمار به کار رود، سبب تأمین نیروی لازم برای حرکت عقربه ها می شود. پالس های ارسال شده به دقت یک ثانیه هستند که باعث می شود ساعت زمان دقیق را داشته باشد.

سادگی کل مراحل، جذاب ترین بخش برای ساعت سازان بوده است. اجزای ساعتهای امروزی با کمی تغییر به منظور افزایش راحتی، زیبایی و اندازه؛ تقریبا مشابه همانهایی است که در سال 1970 تولید میشدند.

این مسئله کوارتز را درساعت نگهداشت وباعث شد سایر کاربردهای بلورهای کوارتز نیز کشف شود. دقت و زمان بندی که نتیجه شکل دهی و تراش کوارتز است، جذابیت این سنگ را برای سالهای آینده نیز حفظ میکند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها