آموزش چگونگی شناسایی گوهرها در 5 گام – قسمت سوم

گام دوم - پدیده بصری (نور) و درخشندگی نور چراغ قلمی و یا نوری شدید متمرکز شده و خطی را در سراسر سطح سنگ عبور دهید تا بتوانید ویژگی های بصری خاص پدیده مثل تغییر رنگ، صورت فلکی(ستاره)، درخشندگی متغیر(چشم گربه)، درخشش متغیر، تلالو و غیره را بررسی کنید.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


درخشندگی
سنگتان را بچرخانید، به طوری که برای تشخیص درخشندگی آن، نور روی سطحش منعکس شود. سنگ را ابتدابا چشم غیر مسلح و سپس با ذره بین 10 برابر بزرگ نما تماشا کنید. چه می بینید؟ آیا مانند الماس درخشان است یا آبگینه ای (شیشه مانند)، فلزی و سخت،چرب و یا ابریشمی؟

اگر روی سنگ تراشه هایی وجود دارد، سطح درونی ناحیه تراش خورده را توصیف کنید. آیا مانند حلقه های روی صدف (صدفی) است یا مثل پله، صاف؟ دانه ای، ریز ریز و یا فقط ناصاف است؟ درخشندگی اش در فضاهای تراش خورده را هم مشخص نمایید.

گام سوم–مشخص کردن شاخص انکساری و انکسار مضاعف
بسیاری از متخصصان معتقدند که مشخص کردن آر آی(RI) سنگ جواهر، مفیدترین بخش از اطلاعاتی است که به تشخیص سنگ کمک میکند.

آسان ترین و دقیق ترین روش شناسایی جواهرات مختلف که در اندازه های کوچک ممکن است کاملا متفاوت به نظر برسند، این است که آر آی را با استفاده از رفرکتومتر، بسنجیم.

اگرچه استفاده از رفرکتومتر کمی تمرین می خواهد و تا وقتی که به آن عادت کنید حتی ممکن است خسته کننده هم باشد، اما وقتی طرز کار آن را یاد بگیرید، متوجه میشوید که به امتحانش می ارزد.

قبل از شروع، اطمینان حاصل کنید که سنگتان همچنان تمیز است. درضمن توجه داشته باشید که رفرکتومتر، به منبع نور نیاز دارد، بنابراین اگر دستگاه شما نور ندارد، برایش نور درست کنید؛ برای این کارفقط باید نور را در روزنه نور موجود در پشت آن بتابانید .

نور تکفام به شما اطلاعات واضح تر و دقیق تری را نسبت به نور سفید نشان می دهد، کاری که تقریبا هیچ نوری انجام نمی دهد. وقتی آرآی جواهر را می گیرید، در هر زمان ممکن، پوشش رفرکتومتر را ببندید، به طوری که نور محدود پیرامون شما، مزاحم بررسی تان نشود.

نکته آخر اینکه: درجه بندی(calibration) رفرکتومترتان را گهگاهی با بررسی اطلاعات، روی سنگی که می شناسید؛ چک کنید. کار با رفرکتومتر دستورالعمل هایی دارد که مابه جزئیاتش نمیپردازیم، اما توضیحات مختصری از آن رادر قسمت آینده خواهیم آورد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها