آموزش چگونگی شناسایی گوهرها در 5 گام – قسمت دوم

گام اول–مشاهده اولیه: رنگ، شفافیت و وزن مخصوص ابزار های مورد نیاز: پنس (tweezers) لوپ با قدرت بزرگنمایی 10 برابر (10x loupe) منبع نور (light source)

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

اساسی ترین نکته ای که باید در این مرحله بدان توجه داشته باشید این است که هر زمان که امکانش باشد، مشاهده مقدماتی باید با چشم غیر مسلح انجام شود.

البته در بعضی موارد نیز می توان این کار را توسط ذره بینی با قدرت بزرگنمایی 10 برابر (10x triplet loupe) وزیر نوری، معادل با نور روز، انجام داد؛ زیرا در این مورد نیازی به بزرگ سازی شدید با میکروسکوپ نمی باشد.

سنگ را در فاصله 30 سانتی متری چشمتان نگه دارید و روی یک زمینه سفید یا طوسی (مثل دستمال مخصوص جواهر) سطح آن را از سمتی که زیر نور معادل روز، یا نور فلوئورسانس است، ببینید. (همانطور که نشان داده شده است)

رنگ (Color): رنگمایه (Hue) ، درجه رنگ (Tone) و اشباع (Saturation):
ساده ترین راهنما برای جداکردن و شناسایی سنگ جواهر، رنگ است. رنگ، ترکیبی از رنگمایه، تن و اشباع است و شما تمام این چیزها را با یک مشاهده کلی، ارزیابی خواهید کرد.در کل، برای ارزیابی رنگ سنگ، نور را بر آن نتابانید؛ مگر اینکه سیاه به نظر برسد و نیاز به نور داشته باشید تا تعیین کنید که سنگ واقعا آبی تیره است یا سبز و یا به رنگ های دیگر.

رنگمایه: در ابتدا، با تماشای کلی سنگ جواهر، به رنگ اصلی آن(یا رنگمایه) توجه کنید. تا جای ممکن سعی نمایید، ریزبین باشید بدین معنا که تقریبا بتوانید تشخیص دهید که سنگ به چه رنگ است، آیا آبی است یا تقریبا آبی مایل به سبز است؟ قرمز است یا قرمزی که کمی مایل به بنفش می باشد؟- 31 رنگمایه در چرخه رنگ جیآیای(GIA) وجود دارد و هر چه ریزبین تر باشید، هنگام شناسایی سنگتان مدرک بهتری خواهید داشت.

درجه رنگ: درجه رنگی گوهرتان روشن، معمولی، تیره، یا چیزی بین اینهاست؟ درجه رنگ، مقدار تیرگی یا روشنی رنگ را شرح می دهد و جی آی ای از هفت سطح درجه برای شرح سنگهای رنگی، از بسیار روشن تا بسیار تیره، استفاده می کند. اول مشخص کنید که سنگتان روشن، معمولی یا تیره است، سپس تلاش نمایید ریزبین تر باشید(خیلی روشن، معمولی، تیره....)

اشباع: بعد از مراحل بالا، قوت یا شدت رنگ (اشباع) را در یکی از شش درجه از کمرنگ تا پررنگ، تا شاد مشخص کنید. برای تشخیص اشباع پذیری نیز اول توجه کنید که رنگ سنگتان از خانواده رنگهای گرم (زرد، نارنجی،قرمز) است یا سرد(بنفش، آبی،سبز).

برای سنگ هایی که رنگ گرم دارند، دنبال طیف رنگی قهوه ای باشید. هرچه رنگ قهوه ای کمتری ببینید، اشباع پذیری سنگ بهتر و بیشتر خواهد بود. قهوه ای بیشتر، اشباع پذیری کمتری را برای سنگهایی با رنگمایه گرم، نشان می دهد.

برای رنگمایه های سرد، به دنبال حضور یا عدم حضور طیف رنگی طوسی بگردید. طوسی بیشتر، اشباع پذیری کمتری را نشان می دهد؛ درصورتی که رنگ طوسی وجود ندارد و یا فقط کمی از آن را می بینید، اشباع پذیری، پررنگ یا شاد است.

برخی از اساتید این رشته، قانون خوبی را برای لمس کردن عنوان می کنند: اگر موقع نگاه کردن به سنگتان، قهوه ای یا طوسی رانمی بینید یا حس نمی کنید، احتمالا این سنگ در گستره اشباع پذیری پر رنگی قرار دارد. بطور کلی، اشباع پذیری شاد، بسیار کمیاب است.

شفافیت (Transparency) و وزن مخصوص (Specific Gravity):
در ابتدا مشخص کنید که آیا سنگتان شفاف، نیمه شفاف یا مات است؟ سپس تعیین نمایید که تا چه اندازه زردی سنگتان (میزان آتشین بودن) یا تجزیه نورش شدید است. اگر زردی اصلا وجود ندارد، ببینید که آیا سخت است یا معمولی و یا ضعیف. سنگ را در کف دستتان قرار دهید تا وزن آن را تشخیص دهید. آیا به اندازه ای که فکر می کنید باید سنگین باشد- با در نظر گرفتن اندازه اش- سنگین است؟ آیا سنگین تر به نظر می رسد یا به طور فوق العاده ای سبک است؟ این راه ساده ای است برای مشخص کردن وزن مخصوص سنگ. دقیق نیست اما به واقعیت بسیار نزدیک است.


نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها