تخت طاووس (تخت خورشید)

به فرمان فتحعلی شاه در سال 1216 هجری قمری، تختی عظیم و مجلل به مباشرت نظام الدوله محمد حسین خان صدر اصفهانی، فرمانفرمای اصفهان با جواهر و طلای موجود در خزانه ساخته شد و به مناسبت نقش خورشید مرصعی که در صدر تخت تعبیه شده است، به نام تخت خورشید معروف گردید.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

تخت خورشید سال ها به همان نام نامیده می شد تا اینکه فتحعلی شاه با طاووس تاج الدوله ازدواج کرد. از همان زمان به مناسبت نام او، تخت به نام طاووس مشهور شد.
برخی از ایرانیان می پنداشتند که تخت مذکور همان تخت طاووس هند است ولی با مقایسه و توصیفی که تاورنیه از تخت طاووس کرده و آنچه خود از تخت طاووس موجود دیده و استنباط کرده، به این نتیجه رسیده که ادعای مدعیان باطل است.
وی برای اطمینان و تأیید نظر خود با ناصر الدین شاه مذاکره و از وی استفسار کرده و مطمئن شده است که تخت طاووس به امر فتحعلی شاه ساخته و به نام همسر او طاووس خانم، تخت طاووس نامیده شده است.
پس از درگذشت فتحعلی شاه، سال ها بعد ناصر الدین شاه که در ضبط و ربط جواهر و نفایس سلطنتی، عنایت خاص داشت؛ دستور داد تا تخت یاد شده را تعمیر کرده و تغییراتی جزئی در شکل ظاهر آن دادند.
از جمله اشعاری که مضمون آنها کیفیت تعمیر تخت به امر ناصر الدین شاه است. در کتیبه اطراف تخت به خط نستعلیق خوش در مصراع های مجزا از یکدیگر روی زمینه زر به مینای لاجوردی نگاشته شده است.
این مصراع ها در آن وقت مرتب و دنبال یکدیگر نصب شده است. پیداست که در تعمیر بعدی آنها را در جای خود نشانده اند.
تخت مذکور تا سال 1360، در تالار کاخ گلستان نگهداری می شد. در تاریخ 17 شهریور 1360، به خزانه جواهرات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انتقال یافت تا همواره با توجه به تجانس این تخت با جواهرات موجود در خزانه، نگهداری شود.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها