آیا میدانستید که مورگانیت ...( قسمت اول)

نمی توان ادعا کرد که مورگانیت، سنگ هم جنس زمرد سبز(emerald) و زمرد کبود (aquamarine) ، همیشه نام خاصی داشته است. سالهای سال مورگانیت به عنوان یاقوت صورتی (pink beryl) شناخته شده بود.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

مورگانیت به عنوان گوهری جدید و مهیج، جایگزین یاقوت صورتی (pink sapphire)، تورمالین صورتی (pink tourmaline) و کونزایت (kunzite)در نظر گرفته می شد تا سرانجام گوهرشناس معروف تیفانی (Tiffany)، یعنی جورج فردریک کانز (George Frederick Kunz) اسم این سنگ منحصر به فرد را به مورگانیت تغییر داد.
او با انتخاب این نام به بانکدار و نیکوکار نیویورک، جان پیرپونت مورگان (John Pierpont Morgan) که علاقمند و کلکسیون دار بزرگ گوهر نیز بود، ادای احترام کرد.
مورگانیت از زمان کشف، به علت کمیابی اش، عمدتا توسط کلکسیون داران، ارزشمند تلقی می شد. مورگانیت به همراه زمرد سبز (emerald)، آکوآمارین (aquamarine)، هلیدور (heliodor) و گشنیت(goshenite)، عضو خانواده بریل است.
نوعا بدون ادخال و درجه سختی خوب در مقیاس موس (8- 7.5) و استحکام مناسبی را داراست. دوام، جلوه، شفافیت، درخشش و ده ها هزار رنگ صورتی زیبایش، مورگانیت را به عنوان گوهر جواهرات بسیار، برازنده کرده است.
کمیابی مورگانیت تنها عاملی است که محبوبیت آن را تهدید می کند. وقتی مادر طبیعت مورگانیت را به وجود آورد، در حقیقت سنگ جواهر ایده آلی را برای تکمیل هر رنگ پوستی ایجاد کرد.
مورگانیت که با رگه هایی از منگنز رنگ آمیزی شده، بخاطر درخشش و زرق و برقش به آسانی از دیگر گوهرهایی که رنگ های صورتی تا گلبهی دارند، قابل تشخیص است.
مورگانیت با تنوع رنگی که از صورتی تا بنفش ملایم و حتی مخلوط صورتی و زرد کم رنگ دارد، جذابیت و لطافت را از خود ساطع می کند. این سنگ با تغییرات منحصر به فردی که در رنگ صورتی خود بوجود می آورد، پادزهری عالی در برابر استرس زندگی مدرن را فراهم می سازد.
منابع مورگانیت:
دو منبع مهم مورگانیت برزیل و ماداگاسکار هستند. دیگر منابع آن شامل افغانستان، چین، موزامبیک، نامیبیا، روسیه و ایالات متحده امریکا می باشد. موزامبیک که در جنوب شرقی آفریقا واقع شده، منبع مورگانیت کور- د - روزای (Cor-de-Rosa) است که برخی از بهترین مواد یافت شده کنونی را ارائه می کند.
در مقالات آتی به ادامه این مبحث خواهیم پرداخت تا هر چه بیشتر با این گوهر نایاب آشنا شویم.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها