معرفی گوهر آمیتیس سبز

معمولاً هنگامی که اسم آمیتیس سبز (Green Amethyst) به میان می آید افراد تعجب میکنند. زیرا آمیتیس با طیف رنگی بنفش شناخته میشود. در نتیجه شنیدن عبارت آمیتیس سبز مانند یاقوت زرد و زمرد قرمز برای بسیاری افراد تعجب آور است.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

به هر حال آمیتیس سبز شاخه ای از کوارتز به حساب می آیدو از این لحاظ به آمیتیس شبیه است. شاید در این زمینه کنجکاو شده و در جستجو ی این باشید که آمیتیس سبز از کجا آمده و چگونه تشکیل شده است؟
گوهر شناسان، این سنگ قیمتی را با نام Prasiolite می شناسند. این واژه، ریشه ای یونانی داشته و به معنای تره فرنگی سبز است. Prasiolite در واقع کوارتزسبز طلایی (golden green quartz) است که رنگ آن به سنگ بریل سبز طلایی و peridot شبیه است.
در بعضی موارد آنچه که در بازار به اصطلاح آمیتیس سبز خوانده میشود در واقع کوراتز مصنوعی است که با روش hydrothermal تولید شده است.
این سنگ معمولاً سبز کمرنگ و بیشتر از prasiolite به رنگ سبز-آبی نزدیک است. معمولاً رنگ غیر طبیعی نشانه مصنوعی بودن این گوهر است.
با این حال کوارتز سبز بطور طبیعی بوجود نمی آیدو با گرما دادن بهکوارتز زرد و یا آمیتیس شکل می گیرد. البته شایان ذکر است که از گرما دادن هر نوع آمیتیس و کوارتز زرد این سنگ بدست نمی آید.
به گفته منابع گوهر شناسی تنها کوارتز Motezuma در MinasGerais برزیل است که براثر گرما prasiolite تولید می کند. آمیتیس یا کوارتز زرد به دمای 500درجه سانتی گراد نیاز دارد تابه رنگ سبز تره فرنگی در بیاید؛اما متاسفانه این رنگ بر اثر تابش نور شدید خورشید محو می شود.
برخی مواقع کوارتز سبز به طور طبیعی ساخته میشود. این کوارتزها از خانواده کلسدونیکوارتز می باشند.
این دسته شامل کریزوپراس و سنگ دلربا (Aventurine) میشود. سنگ دلربا عمدتا به رنگ سبز تیره مشاهده و گاهی اوقات به دلیل وجود میکا به رنگ متالیک سبز نیز یافت می شود.
کریزوپراس به دلیل وجود مقدار کمی نیکل، رنگی است و انواع آن در طیف سبز کمرنگ تا سبز تیره به وجود می آید اما مطلب مهم این است که این دو سنگ قیمتی، به صورت کاملاً طبیعی سبز هستند.
سرانجام در مورد اینکه چرا بهprasiolite در بازار آمیتیس سبز می گویند، پاسخ مناسبی نداده ایم. در کمال تاسف به نظر می رسد که علت این نام گذاری حرص و آز فروشندگان جواهرات باشد.
آنها تلاش می کنند که این سنگ را به آمیتیس نسبت دهند، زیرا آمیتیس ارزشمندترین سنگ خانواده کوارتز میباشد. این فقط یک تلاش برای بالا بردن Prasiolite محسوب می شو، چرا که قطعا گوهر های سبز رنگ زیادی با کیفیت بهتر و ثبات رنگ بیش تر در بازار وجود دارد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها