ممنوعیت برمه چه زمانی به پایان میرسد؟ (قسمت اول)

موضوع سنگهای قیمتی به حدی در دنیا پیشرفت کرده که در بسیاری از جنبه های زندگی فردی، اجتماعی جوامع مختلف اثر گذار بوده است. در گزارش پیش رو قصد داریم به وجوه سیاسی و اثرات سنگهای قیمتی در سیاست کشورها بپردازیم.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

ممنوعیت یاقوت سرخ (ruby) و یشم (jade) اصل برمه ای در سال 2003 با روی کار آمدن رئیس جمهور وقت ایالات متحده، جورج بوش آغاز شد و قرار بر این بود که در تاریخ 28 جولای 2013 به پایان برسد. اما در ماه آگوست رئیس جمهور جدید، باراک اوباما با امضای حکمی اجرایی، ممنوعیت صادرات سنگ از برمه را ادامه داد.
این مسئله کاملا بدیهی است که برمه ای ها دستاوردهای فوق العاده ای نسبت به گذار از حکومت نظامی به دموکراتیک داشته اند و رئیس جمهور برمه، شین (Sein) اخیرا اعلام کرد تمام زندانیان سیاسی تا پایان سال آزاد خواهند شد. انتظار میرود که پیمان آتش بس ملی نیز در ماه اکتبر با 16 عدد از گروه های مسلح سابق تکمیل شود. 14 گروه مسلح نیز در حال حاضر توافقنامه صلح با دولت را امضا کردند.
از آنجا که دولت اوباما در حال حاضر تحریم های طاقت فرسا در برابر دولت برمه را لغو کرده است، مشکلشان با استخراج یاقوت و یشم دقیقاچیست؟ بنظر میرسد که کسی جواب این سوال را نمیداند. برخی معتقدند ادامه ممنوعیت تنها، راهی برای حفظ برخی از فشارها بر دولت برمه است. دیگران نیز اعتقاد دارند که این کار یک نوع جبر و سکون اداری می باشد.
همه آنچه که ما می دانیم این است که فرمان اجرایی حداقل برای یک سال دیگر به طول می انجامد. آنچه که واقعا در مورد این ممنوعیت غیر معمول محسوب میشود، این است که تحریم ها، یاقوت کبود (sapphires)، لعل(spinel )، پریدوت (Peridot)و دیگر سنگهای کشف شده در برمه را پوشش نمی دهد. هر چند می توان اینگونه استدلال کرد که یشم و یاقوت سرخ بیشترین مقدار فروش را دارند، اما با این وجود باز هم این ممنوعیت، به طرز عجیبی طراحی شده است. اروپا در حال حاضر ممنوعیت یاقوت و یشم را لغو کرده است.
آیا کسی در دولت ایالات متحده هست که واقعا فکر کند با وجود چینی ها و اروپایی هایی که برای خرید این کالاها در صف ایستاده اند، کسی در برمه بخاطر این تحریم ها آسیب می بیند؟

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها