دنیای گوهر ها - قسمت چهل و سوم

معرفی گوهر کهربا یکی از طبقه بندی هایی که میتوان بر روی سنگ ها انجام داد بررسیشان از دیدگاه ارگانیک بودن آنهاست.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

در این طبقه بندی،دسته مربوط به سنگ های قیمتی ارگانیک بسیار کوچک است و شامل مروارید، مرجان، عاج و کهربا میشود. با اینکه تمامی این مواد غیر رایج هستند، کهربا غیر معمول تر می باشد؛ زیرا از رزین فسیل شده درخت های کاج بدست می آید و به طور عمده در دوره سوم ائوسن، یعنی حدود 50 میلیون سال پیش تشکیل شده است.

کهربا از زمان های ماقبل تاریخ به عنوان گوهر طلسم در صنعت جواهرسازی استفاده میشده و با ارزش ترین آن قطعاتی است که شامل حشرات، گیاهان یا پیریت باشد.زرد، نارنجی و قهوه ای از رایج ترین رنگ های کهربا است، ولی به ندرت به رنگی آبی در جمهوری دومنیکن یافت میشود. کهربای طبیعی به صورت شفاف و کدر یافت میشود و معمولاً دارای حباب یا آخال میباشد که با روش هایی میتوان تا حد زیادی این اشکالات را در شفافیت گوهر از بین برد.

برخلاف اکثر سنگ های قیمتی، کهربا به صورت غیر بلوری است. ضریب سختی موس آن بین 2 تا 2.5 و با اینکه میلیون ها سال سالم مانده، در برابر اسید، مواد سوزاننده، بنزین، الکل و عطر حساس است و به وسیله کبریت شعله ور شده، از دودآن، بوی نسبتاً خوبی منتشر میشود. نام انگلیسی این گوهر Amber،از کلمه عربی عنبر گرفته شده است.

یکی از منحصر بفرد ترین ویژگی های کهربا سبکی آن است. چگالی این گوهر بین 1.05 تا 1.09 بوده و به واسطه این وزن مخصوص بر روی آب شور شناور میماند و از شیشه قابل تمییز است. برای مقایسه میتوان گفت که 5 قیراط کهربا 2.5 برابر 5 قیراط زیرکن حجم دارد.

پایین بودن چگالی سبب میشود که شما بتوانید یک گوهر با سایز متوسط را با قیمتی نسبتاً ارزان خریداری نمایید و از این رو شاید بتوان گفت که ارزش کهربا به نسبت سایر سنگ ها و گوهر های قیمتی در برابر رقم پرداختی، بسیار بالاست.

منابع کهربا

کهربا به طور عمده در حوزه دریایبالتیک یافت میشود و بزرگترین منبع شناخته شده آن در جهان، در غرب Kaliningrad در روسیه قرار دارد که در لایه ای از خاک رس در عمقی حدود 30 متری سطح زمین واقع شده است.

ذخایر زیادی از کهربا در بستر دریای بالتیک موجود و اغلب میتوان آنها را بعد از طوفان های سنگین در ساحل یافت. ذخایری از کهربا در سیسیل ایتالیا، رومانی، برمه، چین، ژاپن، کانادا، مکزیک و ایالات متحده یافت شده است.کهربا نه تنها به عنوان یک سنگ قیمتی، بلکه به عنوان میراثی چند میلیون ساله از گذشته بسیار دور، ارزش فراوانی دارد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها