چشم ببر

گوهری که به عنوان چشم ببر شناخته میشود در واقع یک فرم از کوارتز chalcedony است و در علم گوهرشناسی با نام pseudomorphمعروف است.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

این گوهر از تبدیل ماده ای معدنی به نام crocidolite ساخته میشود که خود از آهن و سدیم به وجود می آید.crocidoliteکه با نام asbestosنیز شناخته میشود، میتواند به تدریج با حفظ ساختار خود به کوارتز تبدیل شود.

Pseudomorph زمانی شکل میگیرد که قطعاتی از کوارتز در میان الیاف crocidolite وجود داشته باشد. از این پروسه ممکن است دو نوع گوهر حاصل شود. نوع اول سنگ آبی رنگ است که به آن چشم شاهین میگویند و نوع دوم همان چشم ببر است که رنگ آن بین قهوه ای و طلایی قرار دارد.

اگرچه آهن و سدیم crocidolite به طور کامل حل میشود، ولی اکسید آهن در آن باقی میماند که اغلب اوقات رنگ طلایی چشم ببر را تشکیل میدهد. اگر میزان آهن در کوارتز حاصل کمتر باشد موجب تمایل رنگ، به سمت آبی خود crocidoliteمی شود.

طبیعی است که فکر کنیم نام سنگ قیمتی چشم ببر از شباهت آن با چشم ببر گرفته شده، ولی افراد کمی هستند که از نزدیک چشم ببر را دیده اند.

چشم گربه سانان کوچک دارای قرنیه ای به صورت یک شکاف عمودی باریک است ولی قرنیه چشم گربه سانان بزرگ مانند ببر شباهت زیادی به چشم انسان دارد. در نتیجه میتوان گفت انتخاب نام این گوهر بر اساس مشاهدات انسان ها از چشم گربه و رنگ نارنجی، طلایی گوهر صورت گرفته است.

رشته های درون سنگ چشم ببر بین 2 تا 5 سانتیمتر طول دارند و بسیار نازک هستند. تراش این نوع سنگ میتواند بسیار مشکل باشد؛ زیرا برشها باید موازی رشته های سنگ بوده تا رنگ و درخشندگی آن حفظ شود. چشم ببر معمولاً به صورت Cabochon تراشیده، ولی تراش چند وجهی آن نیز یافت میشود.

چشم ببر برای اولین بار در آفریقای جنوبی و در اوایل صده 1800 میلادی کشف شد. اولین نظریه، درباره نحوه تشکیل آن در 1873 توسط یک معدن شناس آلمانی نوشته شد. اما اخیراً بحث درباره آن زیاد و نظریه دیگری ارائه شده است. این نظریه میگوید سنگ چشم ببر از crocidolite ولی طی یک سری مراحل ترک خوردگی و آب بندی تشکیل میشود.

چشم ببر در کشورهای آفریقای جنوبی، استرالیا، آمریکا، کانادا، هند، نامبیا و برمه استخراج میشود.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها