الماس آگرا–قسمت آخر

در قسمتهای قبلی سری مقالات آریان گوهر رخشان، به سرگذشت الماس آگرا پرداختیم و در این قسمت به سرنوشت نهایی این سنگ گرانبها میرسیم.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


در قسمت سوم گفتیم که الماس در مزایده ای در پاریس به نمایش درآمدو مدت کوتاهی پس از این ماجرا، سنگ بدست لوئیس وینانس(Louis Winans) رسید. او ثروتی را از پدرش، ویلیام والتر وینانس - یک مهندس راه آهن آمریکائی از بالتیمور که اولین راه آهن بازرگانی را از سن پترزبورگ به مسکو احداث کرد- به ارث برده بود. در سال 1843 بود که سزار نیکلاس اول (Czar Nicholas I: 1855-1825) ، جورج دبلیو ویستلر(George W. Whistler) را دعوت کرد تا مهندس مشاور طرح پیشنهادی راه آهنی باشد که این دو شهر را به هم وصل می کند. ویستلر از راس وینانس (Ross Winans) ، یک مهندس و مبتکر معروف، خواست که مسئولیت بخش مکانیکی را بعهده بگیرد، اما وینانس دعوت او را رد و پسرانش ویلیام و توماس را بجای خود فرستاد.

قرارداد برادران وینانس تجهیز خط آهن جدید روسیه بود.
وقتی خط آهن در سال 1851 کامل شد، توماس وینانس با همسر روسی اش به بالتیمور بازگشت، در حالیکه ویلیام تا 1862 و اتمام قراردادهای باقیمانده آنجا ماند.

لوئیس وینانس در نهایت در برایتون انگلستان مستقر شد، جائیکه او یک شرکت محلی جواهر فروشان (لویس و پسران(Lewis and Sons)) راه اندازی کرد تا بتواند کلکسیون فوق العاده ای از الماسهای رنگی اش را شکل دهد.

کلکسیون وینانس علاوه بر الماس آگرا که شاخص ترین عضوش محسوب میشد، شامل برخی از سنگهای دیدنی و جذاب بود - قطره (اشک) طلایی با وزن 18.49 قیراط، قسمتی از این کلکسیون بود. این یکی از درخشان ترین و خالص ترین الماسهای زردی است - با این اندازه- که تاکنون شناخته شده است.

آگرا و دو الماس دیگر از این کلکسیون، بیستم ژوئن 1990 - توسط کسی که آنها را در سال 1927 به ارث برده بود-در حراجی کریستی لندن برای فروش گذاشته شدند. در طول جنگ جهانی دوم این خانم به آهنگری سفارش ساخت یک جعبه آهنی داد تا الماس آگرا را با تمام جواهراتش و الماسهای رنگی که از لوئیس وینانس به ارث برده بود، در آن بگذارد.

این جعبه جواهر در باغ او مدفون شد وتا پایان جنگ سالم باقی ماند.آگرا توسط موسسه گوهرشناسی معتبر و شناخته شده جی آی ای آمریکا (Gemological Institute of America) بعنوان یک الماس رنگی طبیعی صورتی روشن فانتزی با وضوح VS2 درجه بندی شد.ابعادش 21.10 در 19.94 در 11.59 میلیمتر، اندازه گیری و وزنش 32.34 قیراط بود. قیمتش یک میلیون و 500 هزار یورو تخمین، اما پس از مناقصه داغی که بر سر آن بوجود آمد به مبلغ 4 میلیون و 70 هزار یورو به فروش رسید (حدود 6.9 میلیون دلار).

برنده مزایده از طریق تلفن پیشنهادش را ارائه و از شرکت سیبای (SIBA) هنگ کنگ بود - همان شرکتی که الماس النات (Allnatt Diamond) نیز متعلق به آنهاست. ارزش کل سنگهای قیمتیو جواهراتفروخته شده دراینحراج12 میلیون و 900 هزارپوندبود. بعد از حضور در آن حراجی، آگرا دوباره به شکل یک کوسن (cushion ) تراش خورد(با توجه به عکسها، به احتمال زیاد یک تراش درخشان ستاره ای) و وزنش به 28.15 قیراط رسید.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها