آپاتیت (Apatite)

استفاده از آپاتیت و آپاتیت چشم گربه در جواهرات

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

آپاتیت تنها یک ماده معدنی نیست بلکه یک گروه معدنی فسفات است که شامل کلرآپاتیت (chlorapatite)، فلورآپاتیت (fluorapatite)و هیدروکسی آپاتیت(hydroxylapatite)می باشد. هر ماده ی معدنی خود دارای درجه از مشخصی کلر، فلورین یا هیدروکسی در مقادیر و ترکیبات متفاوت است.

متداولترین گونه سنگ های جواهر، یک گوهر نیمه قیمتی نیمه شفاف تا شفاف می باشد که در تجارت جواهرات بطور مداوم و روز به روز بر محبوبیتش اضافه میشود و رنگ (آبی دریایی) آبی متمایل به سبزش آن را تبدیل به یک جایگزین ( اگرچه تاحدودینرم) ارزان برای آکوامارین(aquamarine)می کند.

آپاتیت در مقابل نور اشعه ماوراء بنفش موج کوتاه ، فلورسانس قوی ای از خود نشان می دهد. یک نوع آپاتیت آبی متمایل به سبز (آبی سوئیسی -aka) کاملا اشباع شده و قوی از ماداگاسکار وجود دارد که به آپاتیت نئونمعروف است. همچنین نوع تیره تر و سبز متمایل به زرد نیز موجود است که گاهی به عنوان سنگ اسپاراگوس ( مارچوبه ای) asparagus stoneمعرفی میشود. کلمه آپاتیت (apatite) از کلمه یونانیapate به معنای فریب یا فریفتن گرفته شده است.


مهره های راف و جلا داده شده ی آپاتیت

آپاتیت در سنگ های آذرین، دگرگیس و سنگ های رسوبی یافت می شود و دارای بلورهای بزرگی است که ابتدا در سنگ های دگرگیس یافت شدند.

آپاتیت در ارتباط با سنگ قلع، فلدسپار، کوارتز و روتیل rutile یافت می شود. بلورهای گوهرمانند آپاتیت می توانند بصورت فست تراش داده شوند اما نرمی آن برای تراش کابوشن مناسب است. هم چنین گونه های براق و صیقلی و موجدار از آپاتیت نیز با نام آپاتیت چشم گربه ای (cats eye apatite) وجود دارد که معمولا به شکل کابوشنتراش داده می شود. ماده معدنی هیدروکسی آپاتیت جزء اصلی تشکیل دهنده مینای دندان است و فلورآپاتیت(aka fluoroapatite) در آب حاوی فلوراید به کار می رود تا با تبادل یون های هیدروکسیل با فلوراید، به مقاومت دندان ها کمک کند.

ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی:

دستگاه بلور آپاتیت شش گوش بوده و چگالی نسبی اش(SG) 3.16-3.22 میباشد. سختی این گوهر زیبا در مقیاس موس 5 است و شکننده محسوب می شود که شکستگی اش صدفی می باشد. تورق آن ضعیف، ناقص، اساسی و ترکیب شیمیایی کلرآپاتیت Ca5(PO4)3Cl ، فلوروآپاتیت Ca5(PO4)3F و هیدروکسی آپاتیت Ca5(PO4)3OH دارد. شکست دوبل از خواص بصری آپاتیت محسوب میشود کهشاخص انکسار1.63 تا 1.64 و انکسار مضاعف 002 - .004 دارد. آپاتیت دو رنگ نماست و جلای سطح آن شیشه ای است. شفاف تا نیمه مات بوده و تنوع رنگش به این صورت است: سبز متمایل به آبی، قهوه ای، کم رنگ، سبز، آبی متمایل به سبز.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها