یاقوت کبود ماداگاسکار

سنگ های قیمتی ته نشین شده در همه جای دنیا یافت می شود، اما کشفیات بزرگ، بسیار نادر هستند.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


هنگامی که یاقوت کبود ته نشین شده در سال 1998 در ماداگاسکار یافت شد ، هیجانی در دنیای جواهرات به وجود آورد و تب یافتن گوهرها ، خاطره جویندگان طلا در 1849 در کالیفرنیا را یادآوری کرد. ماداگاسکار جزیره ی پهناوری است که در اقیانوس هند و خارج از محدوده خط ساحلی جنوب شرقی افریقا قرار داردو پس از گرین لند Greenland گینه نو New Guinea، Borneo با 587 هزار کیلومتر مربع چهارمین جزیره بزرگ دنیا محسوب می شود . بنابراین ماداگاسکار از اسپانیا، تایلند و سوئد بزرگتر و به خاطر موقعیت این جزیره که به صورت مجزا قرار گرفته است، بوم شناسی منحصر به فردی دارد. به طوری که بیش از 80 درصد گونه های حیوانی و گیاهی آن در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

در ابتدا پادشاهی مستقل ماداگاسکار در سال 1886 مستعمره فرانسه بود و استقلال خود را در سال 1960 باز یافت. با وجود 18 میلیون جمعیت، ماداگاسکار یکی از فقیرترین کشورهای جهان باقی ماند.

اما زمین شناسان بر این باورند که ماداگاسکار غنی ترین منابع معدنی بکر دنیا را به خود اختصاص می دهد.اقتصاد ماداگاسکار همیشه به کشاورزی وابسته بوده است. این کشور بزرگترین صادر کننده وانیل در دنیا می باشد.

کشف منبع سنگ جواهر کاملا تازه استکه با کشف منابع کوچکی در بخش جنوبی کشور در دهه 1990 آغاز شد. اما یاقوت کبود ته نشین شده در سال 1998 و در روستای کوچک ایلاکاکا Ilakaka در ماداگاسکار جنوبی حیرت همگان را بر انگیخت. ماداگاسکار تا سال 2007 بزرگترین تولید کننده یاقوت کبود دنیا بود.

یاقوت کبود ماداگاسکار

این کشور هم در بخش شمالی و هم در بخش جنوبی دارای ذخایر یاقوت می باشد که از نظر زمین شناختی کاملا مستقل از یکدیگر می باشند. ته نشینی یاقوت بخش شمالی نتیجهته نشینی آبرفتی سنگ های بازالتی فرسوده است در حالی که یاقوت های بخش جنوبی منشاء دگرگونی دارند.

بسیاری از یاقوتهای آبی بخش شمالی دارای رنگ ثانویه سبز هستند و این در حالی است که یاقوت های بخش جنوبی کاملا آبی می باشند.

ماداگاسکار به یاقوت های آبی خود شهرت دارد اما بسیاری از رنگ های دیگر، شامل صورتی، زرد، سبز، سفید و padparadscha نیز در این میان یافت می شوند. برخی از یاقوت ها ( change sapphires) هم بسته به نور، تغییر رنگ آبی یا بنفش می دهند. در واقع فقط کمیت و تنوع نیست که ماداگاسکار را برای سنگ هایش مشهور کرده، بلکه ترکیب کیفیت و اندازه، آن را در زمان نیز بی نظیر ساخته است.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها