صنعت جواهرات هند – قسمت چهارم

در قسمت های قبلی این سری مقالات عنوان کردیم که صنعت سنگ های قیمتی و جواهرات موقعیت مهمی در اقتصاد هند دارند و با ارائه تاریخچه ای مختصر ، ساختار و نظم ظاهری این صنعت در هندوستان تلاش کردیم تا جنبه های مختلف این صنعت پرسود را در این کشور آسیایی مورد بررسی قرار دهیم تا شاید بتوانیم نقاط تاریک ذهن علاقمندان به دنیای سنگهای رنگی را درمورد قدم نهادن به این وادی پرسود، از بین ببریم.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

در این مقاله گرایشات بازار هند را در دستور کار خود قرار داده ایم تا با مقایسه آن با ایران بتوانیم به نتایجی دست یابیم که ما را برای تصمیم گیری صحیح راهنمایی کند.

گرایشات بازار:
بازار جواهرآلات هند با 13 میلیارد دلار یکی از بزرگترین بازارهای جواهر در دنیا است. این بازار دومین بازار بعد از بازار امریکا که 40 میلیارد دلار ارزش دارد، می باشد و بعد از هند نیز چین با 11 میلیارد دلار قرار دارد.

بازار طلا سالیانه 15 درصد و بازار الماس 27 درصد رشد می کند. همان گونه که اطلاعات ثبت شده انجمن صادرات جواهرآلات و سنگ های قیمتی نشان می دهد، میزان کل صادرات جواهرات و سنگ های قیمتی از هند در بین سالهای 2008-2007 ، 20.88 میلیارد دلار امریکا بوده است.

ایالت متحده و هنگ کنگ بزرگترین وارد کننده های سنگ های قیمتی و جواهرات از هند با سهم 26 درصد و یا 21 درصد، بودند.

صادرات جواهرات ساخته شده از طلا از مقدار 5.2 میلیارد دلار آمریکا در سال های 2007-2006 به میزان 5.6 میلیارد دلار در سالهای 2008-2007 افزایش یافت. هند بزرگترین مصرف کننده طلا در دنیا است، که بعد از آن چین و ژاپن می باشند.

هند 20 درصد از طلای جهان که حدود 800 تن می شود را مصرف می کند و نزدیک 600 تن آن صرف ساخت جواهرات می شود.

هند بزرگترین مرکز تراش و صیقل الماس در دنیا است ـ صنعت تراش و صیقل الماس در هند 60 درصد از میزان الماس، 85 درصد از حجم کل الماس های موجود، و 92 درصد بازار جهان نسبت به تکه های جواهراتش؛ را در دست دارد. به بیان دیگر، از هر 10 الماس فروخته شده در سراسر دنیا، 9 تای آن در هند تراش خورده و صیقل داده شده است.

هند با الماس های تراش و صیقل داده شده اش، سنگ های قیمتی رنگی، جواهرآلات طلا، مرواریدها، جواهرات تزیینی و غیر طلا بیش از 50 درصد بازار بین المللی را در دست دارد.

بخش جواهرات و سنگ های قیمتی حدود 55 درصد از شبکه صادرات الماس های تراش و صیقل داده شده، 90 درصد قطعات ساخته شده و 80 درصد از وزن (قیراط) موجود را در بردارند.

هر 11 الماس از 12 الماس فروخته شده در سراسر دنیا در هند درست شده اند، بدون در نظر گرفتن اینکه از کجا استخراج شده اند. گرچه هند در خصوص الماس های نتراشیده در دنیا زیاد شهرت ندارد، در سال های 2008-2007 فقط 566 میلیون دلار امریکا الماس نتراشیده صادر کرده است، در خصوص تراش و صیقل الماس در دنیا سرآمد است و به ارزش 14.18 میلیارد دلار آمریکا در سال های 2008-2007 صادرات داشته است.

در زمینه عیار و قیراط، هند 80 درصد از بازار دنیا را به خود اختصاص داده است. بیش از 90 درصد نیروی کار در این صنعت استخدام شده اند، هند همچنین 90 درصد از حجم کل الماس جهان را دارد. در مطالب آینده آریان گوهر رخشان به نقش دولت در پیشبرد اهداف مرتبط با صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی اشاراتی خواهیم داشت.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها