صنعت جواهرات هند- قسمت اول

صنعت سنگ های قیمتی و جواهرات موقعیت مهمی در اقتصاد هند دارند. این صنعت باعث تبادلات خارجی شده و یکی از سریع ترین صنایع رو به رشد در کشور است. طلا و الماس دو بخش مهم در این زمینه در هند هستند.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

جواهرات ساخته شده از طلا حدود 80 درصد از بازار هند را به خود اختصاص داده است- البته با حفظ تعادل نسبت به جواهرات ساخته شده از سنگ های قیمتی و الماس. علاوه بر این، هند یکی از بزرگترین صنعت ها را برای تراش و صیقل الماس دارد که از طرف سیاست های دولت بسیار مورد حمایت قرار می گیرد و از سوی بانکداری نیز حدود 3 میلیارد دلار اعتبار دریافت کرده است.
بخش وسیعی از جواهرات تولید شده از طلا در هند به مصرف بازار خانگی می رسد. با وجود این، مقدار زیادی نیز از الماس های نتراشیده، یا الماس های صیقل داده شده و یا جواهرات ساخته شده در هند، صادر می شود. هند یکی از بزرگترین مصرف کنندگان طلا در سراسر دنیا و همچنین یکی از عاملان تراش الماس است. سنگ های قیمتی و طلا نقش اساسی و موثری در موفقیت اجتماعی و اقتصادی هند دارند. جواهرات و سنگ های قیمتی بخشی از سنت و رسومات هند هستند. طلا از گذشته و حتی امروز در هند به عنوان ابزاری برای پس انداز و سرمایه گذاری به شمار می آید و دومین نوع سرمایه گذاری معروف بعد از سپرده های بانکی می باشد.

سنگ های قیمتی و طلا در اقتصاد هند یکی از بخش هایی است که خیلی سریع رشد کرد و رشد سالانه آن تقریبا به 15% رسیده است. حدود 20% از صادرکنندگان در هند، صادرکنندگان سنگ های قیمتی و طلا هستند و بیشتر از 1.3 میلیون نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم در این بخش مشغول به کار هستند. بازار سنگ های قیمتی و جواهرات به طور اساسی شامل منابع مراحل تولید و فروش فلزات قیمتی و باارزش و سنگ های قیمتی از جمله: طلا، پلاتین، نقره، الماس، یاقوت سرخ و یاقوت کبود و غیره می باشد. بازار سنگ های قیمتی و جواهرات با توجه به اندازه بازار داخلی و صادرات کشور کمک بسیار مهمی برای اقتصاد هند می باشد. هند یکی از بزرگترین مصرف کنندگان طلا (حدود 20% از مصرف جهانی) و همچنین یکی از بزرگترین عاملان الماس (حدود 90% قطعه الماس و 55% از ارزش بازار جهانی) می باشد.

تاریخچه مختصر:
پیش از آزادی اقتصاد هند در سال 1991، فقط شرکت تجاری فلزات و مواد معدنی هند (MMTC) و بانک دولتی هند (SBI) اجازه وارد کردن طلا را داشتند. لغو فعالیت کنترلی طلا در سال 1992، به شرکت های صادر کننده بسیاری اجازه وارد کردن طلا را به صورت آزادانه داد. صادر کنندگان همه مناطق مجاز هستند که 10 درصد از تولیدات خود را در بازار داخلی بفروشند. در سال 1993، استخراج طلا و الماس برای سرمایه گذاران خصوصی آغاز شد و سرمایه گذاران خارجی نیز در نیمی از اقدامات مربوط به استخراج سهیم شدند.

در سال 1997، بانک های خارجی و متصدیان شمش نیز اجازه واردات طلا به هند را دریافت کردند. این ها باعث ورود فروشندگان خارجی مثل دی بیرز، تی فانی و کارتیرز به بازار هند شد. در دهه 1990، در پی لغو فعالیت کنترلی طلا تعداد خرده فروشان جواهر در هند افزایش یافت. این امر باعث متلاشی و نابه سامانی بازار جواهرات با حدود 100 هزار فروشگاه و بیش 350 هزار خرده فروش که بیشتر آنها نیز به صورت فامیلی و فروشگاه های تک بودند، شد. در سال 2001، هند بیشترین میزان تقاضای طلا در دنیا را داشت، سالانه 855 تن مصرف می کرد، 95% آن برای جواهرات مصرف می شد.


نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها