کشف چگونگی پیدایش طلا

این بار قصد داریم تا داستان به وجود آمده طلا را بازگو کرده و پرده از رمز و راز آن برداریم.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو

تا به حال ستاره شناسان بر این باور بودند که همه طلای موجود بر روی زمین و در جهان از انفجارهای اَبَرستارگان باستانی به وجود آمده است. اما مدرک جدیدی این معادلات را بر هم زد.

متهم جدیدبرخورد دو ستاره نوترونیاست. این برخورد، یک درخشش کور کننده اما کوتاه مدت از فوران پرتوهای پرقدرت گاما (GRB) به همراه یک ابر گرد و غبار ستاره‌ای تولید می‌کند که حاوی مخلوطی از عناصر سنگین بوده که مقدار فراوانی از طلا هم جزو آنهاست.

ستاره‌شناسان با استفاده از ماهواره شکارچی پرتو گامای ناسا به نام سویفت، انفجاری فوق‌العاده پرانرژی را در فاصله تقریبی 9/3 میلیارد سال نوری از زمین شناسایی و آن را GRB 130603B نام نهادند.

طبق برآورد این گروه از ستاره‌شناسان، این مواد که جرمی برابر با حدود یک صدم جرم خورشید ما دارند؛ (بخشی از آن هم از جنس طلا است.) در نتیجه انفجار پرتو گاما به فضا پرتاب شده است.

ایدو برگر که نویسنده اصلی این مقاله جدید، و یک دانشمند اخترفیزیک در مرکز اخترفیزیک اسمیتسونیان دانشگاه هاروارد می باشد، با همکاری اعضای گروهش، تابش نور فرو سرخ حاصل از این انفجار را به مدت چندین روز تعقیب کردند تااینکه این نور از دیدرس خارج شد. چنین تابشی تنها می‌تواند توسط عناصر سنگین رادیو اکتیو تولید شده باشد، که در ستارگان نوترونی به وفور یافت می‌شوند.

به باور اعضای این گروه، این امر بیان‌گر این است که که فورانگرهای گاما (GRB) یکی از محصولات ادغام دو ستاره نوترونی هستند. با توجه به این که طلای حاصل از فقط یک GRB به تنهایی چندین برابر جرم ماه است؛ (خود ماه 81 برابر از زمین کم‌جرم‌تر می باشد.) و از آنجا که گمان می‌رود، تعداد بسیار زیادی از انفجارهایی از این دست از زمان مهبانگ (که حدود 13.8 میلیارد سال پیش اتفاق افتاده است) تا کنون رخ داده باشند، برگر و همکارانش ادعا می‌کنند که برخوردهای ستاره‌های نوترونی کارخانه‌های اصلی تولید طلا در گیتی هستند.

این امکان می رود که مقدار طلایی که در جریان ادغام دو ستاره نوترونی تولید و به بیرون پرتاب شده است، شاید تا 10 برابر جرم ماه باشد. برای آن‌که به بزرگی این مقدار پی ببرید، جالب است بدانید تمام ذخایر طلایی که بشر در طول صدهاهزار سال گذشته روی زمین استخراج کرده، اندکی بیش از 8 هزار مترمکعب حجم دارد که در مکعبی به اضلاع 20 متر جای می‌گیرد! قطر ماه حدود 3750 کیلومتر است.

به گفته برگر، با نرخ‌های امروز بازار، ارزش این مقدار طلا، برابر با 10 میلیارد میلیارد میلیارد دلار است، که معادل با یک رقم 1 و 28 صفر در پشت آن می باشد.برخلاف اَبَرستارگان، که در آنها از نابودی یک تک ستاره، عناصر سبک‌تر همانند کربن و آهن ایجاد می‌شوند، جی‌آر‌بی‌ها عظیم‌ترین رخدادهای کیهانی دنیا هستند و قدرت کافی را هم برای تولید فلزات باارزش دارند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها