قلمرو الماس های رنگی – قسمت دوم

در قسمت اول قلمرو الماس های رنگی درمورد رنگ سنگهای رنگی و بویژه الماس صحبت کردیم و درباره نحوه ارزش گذاری و اقتصاد این سنگها نیز به اختصار مطالبی را بیان کردیم. در قسمت دوم به ادامه این متن خواهیم پرداخت.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


بسیاری از افراد بر این باورند که تمامی انواع الماس باارزش و گران قیمت هستند در صورتیکه اینگونه نیست و برخلاف تصور عامه مردم تمامی الماس ها ارزش یکسانی ندارند. هنگامی که رنگ الماس قابل توجه، اما آنقدر روشن باشدکه فانتزی قلمداد شود، تنها تحت عنواننور یا روشن(light) نامیده می شود. این سنگها همواره کم ارزش بوده اند و همچنان نیز کم ارزش باقی مانده اند. اکثر الماس های زرد روشن و قهوه ای روشن در تجارتکیپز(Capes) نیز نامیده می شود. این الماسها اگرچه نسبت به رنگهای فانتزی مرغوبیت کمتری دارند و در مقایسه با الماسهای سفید ارزانتر هستند، اما اغلب زیبایی خاصی از خود نشان داده و تلالوء و حرارت بی همتایی را به نمایش میگذارند زیرا تقریبا همیشه با بالاترین دقت ممکن تراش می خورند؛ در واقع چون این سنگهااز ابتدا ارزانتر هستند، صیقلکاران اهمیتی به این موضوع نمیدهند که وزن محصول پولیش شده نسبت به سنگ راف اولیه کمتر شودو این سنگها را میتراشند و به مجریان بی نظیر برگشت نور تبدیل می کنند. در نتیجه، به عنوان یک مصرف کننده، اگر الماسیطبیعی با رنگفانتزی مناسب بودجه خودتان نیافتید، میتوانید یکی از گزینه های دیگر را از میان این الماسها انتخاب نمایید.
الماس طبیعی و منشا طبیعی رنگ؟
تقریبا تمام الماس های فانتزی رنگ،یک گزارش درجه بندی شناخته شده بین المللی و مشهور بهمراه خود دارند. توصیف رنگ دقیق، تایید منشاء رنگ به همراه سایر جزئیات مربوطه شرح داده شدهو ثبت شده است. در حقیقت این گزارش به منزله شناسنامه این الماسها محسوب میشوند. نه تنها الماسها بلکه بسیاری از سنگهای دیگر نیز شناسنامه دارند و این باعث اطمینان خاطر افراد از اصل بودن و نیز آگاهی از جزئیات مربوط به آنها میشود. در ایران، آریان گوهر رخشان یکی از معدود موسساتی است که با استفاده از ابزار دقیق گوهرشناسی توسط کارشناسان زبده خود اقدام به صدور شناسنامه برای سنگها مینماید.
همیشه الماس هایی با درمانهای (treatment) تناوب رنگ و همچنین الماس های مصنوعی(ترکیبی) رابرای حصول اطمینان از کم و کیفشان به آزمایشگاهها ارائه میکنند. این الماس ها باید شناسایی شده و به درستی و به طور صحیح بررسی شوند زیرا در صورت بروز کوچکترین بی دقتی، شناسنامه سنگ اشتباه صادر خواهد شد.به طور کلی شناساییاغلب این سنگها بصورت بصری(تنها با چشم غیرمسلح)دشوار است و تنها میتواند به دقت به وسیله آزمایشگاهی که به آخرین ابزار شناسایی مجهز است و گوهرشناسانی که می دانند چگونه نتایج علمی - که توسط این ابزار به وجود می آیند- را بخوانند، انجام شود. آزمایشگاههای زیادی درسرتاسر دنیا به چنین ابزارهای علمی پیشرفته مجهز هستند و توسط گوهرشناسان با تجربه اداره می شوند. وقتی به محتوای گزارش گوهر شناسی می نگریم، الماس طبیعی تحت بخش توصیفی و رنگ... فانتزی طبیعی در بخش رنگ گزارش، جزونتایج ضروری هستند چرا کهکلمه طبیعی ،موجبات شناسایی مثبت این الماس های طبیعی و تحت درمان قرار نگرفته(untreated) را فراهم می کند.درحال حاضر به نظر می رسد در میان این الماسها، زرد و نارنجی معمول ترینها هستند. در فرهنگ چینی، زرد نشان دهنده زیبایی و ثروت و سمبل امپراطوری است؛ هرچند به نظر می رسد الماس های زرد فانتزی بسیارکمیاب با توجه به میزان در دسترس بودنشان، بیش از سایرین مورد پسند افراد هستند. در فرهنگ هندی مشکی برای محجور کردن شیطان و قرمز برای کامیابی و صلح استفاده می شد.
در آزمایشگاههای مختلف دنیا و ازجملهIGIآمریکا روند فزاینده ای از رنگهای فانتزی را می بینیم و این امر به دلیل آن است که هرچه این الماسهایرنگی کمیاب تر می شوند، ارزش و قیمیت آنها همگام با زمان افزایش می یابد.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها