قلمرو الماس های رنگی – قسمت اول

پیشتر و با خرید یک انگشتر زمرد، دستبندی یاقوت دار یا سرویس برلیان و ... به اهمیتی که آزمایشگاه های بسیار مجهز در تایید این سنگهای رنگی ایفا می کنند، پی برده ایم زیرا همواره اصل بودن آنها مسئله ای بسیار مهم بوده است.

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


موسساتی نظیر آیجی آی در آمریکا و یا آریان گوهر رخشان در ایران با استفاده از دستگاههای مجهز و پیشرفته و با اتکا به دانش کارشناسان خود سعی دارند سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی را از هم تفکیک کرده و هرکدام را درجه بندی نمایند تا بتوانند خیال مشتریان خود را بابت داشتن سنگهای اصل و متناسب با قیمت و ارزش واقعی خود، راحت کنند. در این مطلب به درجه بندی الماس در موسسه معتبر آیجی آی میپردازیم.

هنگام درجه بندی الماس های رنگی، مشاهده سیستماتیک رنگ یک سنگ شفاف فست شده دشواریهای خاص خودش را دارد. هنگامی که شخص به سنگ فست شده نگاه می کند -بسته به جهت سنگ و موقیعت نسبی منبع نور و چشم بیننده–رنگها را بصورت بخش بخشمی بیند. به علاوه، طرح و اندازه نسبی این ظاهر نیز از سنگی به سنگ دیگر متفاوت است.

تراش دقیق و شاخص انکساری بالای الماس، همگی بر مسیر جذب نور اثر می گذارند. به علاوه هر دوی این عوامل بر توزیع کلی ظاهر رنگهایی که توسط چشم دیده می شود، اثر می گذارد. برای مثال در گستره زرد ، رنگ ها می توانند از زرد مایل به نارجی تا زرد مایل به قهوه ای تغییر کنند. صورتی نیز در انواع صورتی مایل به ارغوانی یا صورتی مایل به نارنجی وجود دارد و آبی ممکن است از آبی مایل به خاکستری یا آبی مایل به سبز تغییر کند.

در بعضی موارد، حضور رنگ دوم می تواند ارزش الماس را بالا ببرد، درحقیقت تک رنگ بودن دلیل بر قیمت بالاتر نمی شود و گاهی تلفیق 2 رنگ باعث افزایش آن میشود. این مسئله اغلب در مورد صورتی مایل به ارغوانی صدق میکند، جائی که بنفش به طور قابل توجهی ارزش صورتی را بالا می برد.

نکته جالب توجه این است که الماس های قهوه ای تنوع بسیار زیادی دارند چه از نظرتن رنگ،چه اشباع شدن: قهوه ای مایل به صورتی، قهوه ای مایل به زرد، قهوه ای-نارنجی و قهوه ای مایل به سبز.(آمارهای واردات و صادرات اخیرا نشان می دهند که فروش سالانه و جهانی الماس قهوه ای فانتزی تقریبا به 5 میلیارد دلار رسیده است.)

گاهی فرد با الماسهای رنگی فانتزی مواجه می شود که ویژگی کمیاب تغییر رنگ قابل تکرار را داراست؛ به همین دلیل به آن الماس متلون اطلاق می شود. حرارت دهی ملایم - تا دمای حداکثر 300 درجه سلسیوس- تغییر رنگ قابل توجهی را ممکن می سازد که تنها چند ثانیه طول میکشد تا به رنگ اولیه اش برگردد. از زیاد گرم کردن باید پرهیز شود، چرا که تغییر رنگ بالاتر از دمای حدودا 500 درجه سلسیوس ممکن است دائمی و برگشت ناپذیر شود.

معمول ترین الماس های متلون،زرد مایل به سبز که گاهی زیتونی نامیده می شوند، هستند. این الماس ها در میان کلکسیونرها نیز ارزش دارند. برخی متخصصان مایلند که الماسهای قهوه ای را با نام هایی همچون قهوه ای آبنوسی، قهوه ای کنیاک و قهوه ای پاییزی بنامند و به همین ترتیب زرد روشن اغلب زرد قناری نامیده می شود. سایر مثال ها شامل سبز زبرجد یا آبی فولادی هستند.

مشکلی که با این مجموعه نامگذاری ها وجود دارد این است که نامها ، این مفهوم را که یک رنگ برتر یا پست تر از رنگ دیگر است را به وجود نمی آورند . آیا کسی می تواند آبی آسمان را نسبت به آبی اقیانوس زیباتر یا زشت ترتوصیف کند؟ نام رنگ ها در طبیعت و مد، مطلق نیست و اغلب با سایر نامهای توصیفی قابل تعویض است. آنچه در این میان اهمیت بیشتری دارد زیبایی و زندگی جاری در رنگهاست و نه نام آنها.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها