لابرادورایت- قسمت3

مکان های قابل توجه لابرادورایت نام گذاری لابرادورایت(Labradorite) به تقلید از محل کشف آن در جزیرهپائول (Paul )- درنزدیکی نائین(Nain)لابرادور(Labrador )،کانادا (Canada)صورت گرفت .

آموزشگاه گوهرتراشی و گوهرشناسی آرگو


این گوهر جذاب در سال 1770 و توسط یک مبلغ (تبلیغ کننده مذهبی)موراویا(Moravian) کشف شد .لابرادورایت با لابرادورسنسی فوق العاده از رسوبات کمی در فنلاند تولید میشود. مدیرسازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی فنلاند ، بهترین نوع از این مواد را اسپکترولایت(spectrolite) نام گذاری کرد.امروزه ، نمونه های لابرادورایت بالابرادورسنساستثنایی-ازسایر مکانها – نیز غالبا به نام اسپکترولایت شناخته میشوند. مقدار قابل توجه یازلابرادورایت خاکستری مایل به سیاه بالا برادورسنسخوبدر مکانها ییاز ماداگاسکار و روسیه تولید میشود. مقدار کمی از لابرادور ایتشفافبا تلالو در ونیرنگدر هند تولید میشود.

چندین معدن در اورگن(Oregon)، لابرادورایت شفاف نارنجی، زرد ، قرمز، آبی، سبز و روشن بدونلابرادورسنس تولید میکنند. این سنگها را میتوان تراش داد و به سنگهای فست شده ی بسیار زیبا تبدیل کرد. برخیاز این مواد ،دارای اجزاء (inclusions)پهن مس هستند و زمانی که در نور به نمایش در می آیند، میتواند فلش اونتورسنت (aventurescent) تولید کنند . این مواد تحت ناماور گن خورشیدی به بازار عرضه شده (داد و ستد میشود)وطرفداران بسیاری درمیان طراحان داخلی وتجار گردشگر را به خود جلب کرده اند.

یک سنگ معماری"Gemmy"

برخیاز رسوبات آنورتوزیت (anorthosite) استخراج شده ،تراش داده تا به تخته سنگهایی تبدیل شوند که برای تولید مجسمه های کوچک، کانتر، آستانه پنجره ،کاشی و سایر محصولات معماری ، استفاده میشود.


یک سنگ تامبل شده(tumbled)لابرادورایت با دوتائی بسیارقوی (خطوط موازی رنگ در داخل سنگ). موادی که برای ساخت این سنگ استفاده شده اند، در ماداگاسکار تولید شده اند.


آنورتوزیت، سنگی که سرشار از لابرادورایت است ،اغلب به عنوان یک سنگ معماری تراش خورده ،جلاداده شده و استفاده میشود. این سنگ تحت انواع نامها از قبیل گرانیت آبی یا گرانیت لابرادورایت به فروش میرسد.آن را به عنوان کانتر، کاشی، آستانه پنجره و پیشروی سنگ مورد استفاده قرار میگیرد. ساختمانی که روکار آن با استفاده از سنگهای غنی از لابرادورایت درست شده باشد، در زمان تابش خورشید به آن - از زاویه مناسب- منظره ای تماشایی بوجود می آورد. میلیونها بلور لابرادورایت تلالوهای رنگی درخشان را در جهت های مختلف منعکس میکنند .این باعث میشود زمانی که شما در حال رد شدن از مقابل ساختمان هستید، روکار آن زیر آفتاب بطور رنگینی برق بزند.

نظرات
ديدگاه هاي ارسال شده توسط شما، پس از تاييد توسط سايت طلا در وب سايت منتشر خواهد شد
اخبار سایر رسانه ها